20 628 läst ·
55 svar
21k läst
55 svar
Anlägga grusuppfart billigt
Du skriver om att det är på en ö.Felf skrev:
Jag gjorde ett större grävjobb i våras och då blandades det upp mycket lera. Parkeringen har blivit rätt geggig och jag måste hitta en billig lösning.
Vad tror ni om att bara lägga en markduk, ett par dräneringsrör mot ett dike och sedan någon form av grus över?
Jag har fått tipset att ta dit en grävmaskin och hyvla av ett par centimeter, men detta är på en ö och jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
Ser ut att vara lite skog.
Finns det inte någon med en frontlastare på denna ö som kan svåla av en decimeter av leran?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 319 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 319 inlägg
Okej! Du skrev att du bodde på en ö. Ska du få dit ett lastbilslass så kolla med en åkare kring bil+släp. Jag har en känsla att det inte är jättestor skillnad på transportpriset jämfört med bara bil. Bil brukar klara ca 15 ton och släpet 20 ton till.Felf skrev:
Räknar jag inte jättefel såhär på kvällen så är 15 ton ca 5 cm och 35 ton ca 10-15 cm.
Vem vet, 5 cm kanske håller även om det är lite klent.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Jag köpte en så kallad taitraktor (iseki) med skopa och plogblad ,beggad ( sålde den senare å fick pengarna tillbaka )
Jämnade till underlaget och rullade ut markduk (krafigare varianten som används till vägar)
Beställde så kallat gårdsgrus ( beställde sjösten först med den levererades aldrig) skopade ut ca 3-4 cm på duk finputsade med kratta och vibrerade , blev vääldigt bra men efter några regnskurar blev det löst igen fungerat bra
Dock har det dränerat bra , de tidigare vattensamlingar är helt borta
Ogräset trivs väldigt bra, ca 170 meter långt tar på krafterna att rensa
Jämnade till underlaget och rullade ut markduk (krafigare varianten som används till vägar)
Beställde så kallat gårdsgrus ( beställde sjösten först med den levererades aldrig) skopade ut ca 3-4 cm på duk finputsade med kratta och vibrerade , blev vääldigt bra men efter några regnskurar blev det löst igen fungerat bra
Dock har det dränerat bra , de tidigare vattensamlingar är helt borta
Ogräset trivs väldigt bra, ca 170 meter långt tar på krafterna att rensa
Produkter som diskuteras: "Ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Att gräva ner plast tycker inte jag är en vettig lösning om det inte finns en bra anledning till det. Jag skulle köpt ett lass lämpligt kross och fyllt i där det behövs löpande.
Jag röstar på 16-32 makadam. Har du nollfraktion med och det är blött så geggar det än mer. Köp ett lass som är större än du tänkt dig så kan du komplettera med mer efterhand där det sjunker tills det blir hårt. När jag jobbar i vattensjuka schakter så är det makadam som är vägen för att få en fast botten, och samma princip funkar här. Har du lite större stenar liggandes så kasta i dom först för att öka bärigheten.
Grusa enbart i hjulspåren, lättast och billigast.Felf skrev:
Jag gjorde ett större grävjobb i våras och då blandades det upp mycket lera. Parkeringen har blivit rätt geggig och jag måste hitta en billig lösning.
Vad tror ni om att bara lägga en markduk, ett par dräneringsrör mot ett dike och sedan någon form av grus över?
Jag har fått tipset att ta dit en grävmaskin och hyvla av ett par centimeter, men detta är på en ö och jag vill hålla det så enkelt som möjligt.
Jämna av groparna med en skyffel och låt det vara så växer grästorven upp igen och håller ihop det hela.Felf skrev:
Någon har nämt det tidigare men fraktion utan 0 dvs 8-16 eller lite grövre är nog billigaste lösningen…hade stora problem med en parkering på jordmark å hjälpte inte å lägga på 0-18 blev bara samma gegga..//Martin
Vet inte hur man bäst gör nuförtiden, men förr (jag är uppvuxen på landet för länge sedan) använde man ofta ris för att få ordning på blöta små körvägar. Om du har särskilt blöta partier, eller ställen där du vill det ska kunna röra sig lite vatten tvärs över vägen, kanske du ska lägga ett lager grovt ris underst som du packar ner ordentligt innan du lägger på grus/kross? Trevligare miljömässigt än markduk, ger lite dränering, och minskar leruppträngningen lite. Men som sagt, nurförtiden finns kanske mer moderna lösningar ...
Är underlaget mjukt så räkna med att fylla på med grus i hjulspåren efter ett par år, sedan vart femte år, senare vart tionde år. Det finns ingenting som håller borta växtligheten mellan hjulspåren. Det är bara att klippa och ibland svåla av med spade som gäller (du ville ju undvika entreprenadmaskiner). Men det blir bättre med åren. Massan du pressar ned med bilen kommer att trycka lera åt sidorna så räkna också med att behöva dika vart annat till vart tredje år. Oftast räcker det att man tar svålen i diket, men ibland behöver man ta lite mer också.
Ris används väl bara för att hålla en väg i skogen körbar under avverkning. Det är inget jag skulle använda i en väg som ska hålla länge. När det bryts ner blir det ju ännu värre. Jag skulle visserligen inte gräva ner plast häller. Bara fyllt på med sten eller grus beroende på förutsättningar.A AndersMN skrev:Vet inte hur man bäst gör nuförtiden, men förr (jag är uppvuxen på landet för länge sedan) använde man ofta ris för att få ordning på blöta små körvägar. Om du har särskilt blöta partier, eller ställen där du vill det ska kunna röra sig lite vatten tvärs över vägen, kanske du ska lägga ett lager grovt ris underst som du packar ner ordentligt innan du lägger på grus/kross? Trevligare miljömässigt än markduk, ger lite dränering, och minskar leruppträngningen lite. Men som sagt, nurförtiden finns kanske mer moderna lösningar ...