20 628 läst ·
55 svar
21k läst
55 svar
Anlägga grusuppfart billigt
Genom hålet som finns i rörets ände.
Det lägg mellan dikena för att avvattna den sidan som ligger högre om det finns ett sådant behov. Vägens avvattning ska vara ut åt sidan ner i ett dike.
Du behöver ha ett dike som samlar upp vattnet och sedan leda till andra sidan av vägen med vägtrumman…Felf skrev:
Vägtrumman används för att tex. leda vattnet från ena sidan av vägen till den andra..
Redigerat av moderator:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 318 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 318 inlägg
Är det en uppfart(väg) eller parkering?
Är det en parkeringsyta? Då hade jag hade satsat mina kronor på grus. Ist för att lägga pengar på div dränering och duk hade jag lagt de pengarna på lite extra grus.
Är det en väg in? Då hade jag lagt grus i körspåren bara.
Inget av detta är perfekt som håller en livstid! Men för många kommer det helt klart vara good enough!
Är det en parkeringsyta? Då hade jag hade satsat mina kronor på grus. Ist för att lägga pengar på div dränering och duk hade jag lagt de pengarna på lite extra grus.
Är det en väg in? Då hade jag lagt grus i körspåren bara.
Inget av detta är perfekt som håller en livstid! Men för många kommer det helt klart vara good enough!
I princip har du rätt, men i TS fall kan det kanske räcka med ett stenöga på uppsidan av vägen och en liten trumma under om det är små vattenmängder.Rejäl skrev:
Är vägbanken lagd med grov sprängsten kanske ingen trumma är nödvändig och ytan kanske bara behöver kompletteras med kross/ småsten i spåren och ett bomberat ytlager av grus.
Jag tror inte att han behöver det, utan det var en förklaring av hur det fungerar..F fribygg skrev:I princip har du rätt, men i TS fall kan det kanske räcka med ett stenöga på uppsidan av vägen och en liten trumma under om det är små vattenmängder.
Är vägbanken lagd med grov sprängsten kanske ingen trumma är nödvändig och ytan kanske bara behöver kompletteras med kross/ småsten i spåren och ett bomberat ytlager av grus.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Om det inte är jättemycket vatten vi pratar om hade jag bara lagt på ett lager makadam 8-16, eller bättre 16-32 utan nollfraktion så kan det stå lite vatten utan att det blir kladdigt. Det blir springor mellan stenarna som låter vattnet rinna igenom och stå tilld det tas upp långsamt av marken
Avrinning, dränering, dike och trumma är ju trevligt men inte alltid ett måste.
Tack för allas engagemang i tråden.Johannes Carlsson skrev:
Om det inte är jättemycket vatten vi pratar om hade jag bara lagt på ett lager makadam 8-16, eller bättre 16-32 utan nollfraktion så kan det stå lite vatten utan att det blir kladdigt. Det blir springor mellan stenarna som låter vattnet rinna igenom och stå tilld det tas upp långsamt av marken
Skulle det räcka med 5 cm eller skall man räkna på lite mer eftersom en del kommer tryckas ner i leran?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 318 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 318 inlägg
Börja fyll spåren med småsten eller grovt makadam, sen grusar du ytan och ser helst till att mitten blir högst med fall mot båda sidorna så vattnet lätt kan rinna av kortaste vägen, om inte det går får du se till att uppfarten lutar lätt i sidled så att vattnet rinner av och inte blir stående eller rinner längsmed/ nerför uppfarten.Felf skrev:
5cm 0-32 åt gången med åtkörning/ regnpackning emellan tills gruslagret har önskad form och tjocklek tycker jag låter alldeles perfekt för en uppfart man inte tänker padda, om man har oändliga resurser och alla tekniska hjälpmedel är det däremot lite. Du kan alltid fylla mer grus efterhand, om ett eller ett par år behöver du nog mer.Felf skrev: