Genom hålet som finns i rörets ände.

• Haha
  • Gilla
allan51 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Haha, jo såklart. Menade mer hur röret skall komma upp, i en brunn då med nått lock? Lite oklart för mig hur det skulle funka på en grusväg…

Det lägg mellan dikena för att avvattna den sidan som ligger högre om det finns ett sådant behov. Vägens avvattning ska vara ut åt sidan ner i ett dike.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Felf Felf skrev:
Haha, jo såklart. Menade mer hur röret skall komma upp, i en brunn då med nått lock? Lite oklart för mig hur det skulle funka på en grusväg…
Du behöver ha ett dike som samlar upp vattnet och sedan leda till andra sidan av vägen med vägtrumman…
Vägtrumman används för att tex. leda vattnet från ena sidan av vägen till den andra..

Redigerat av moderator:
Unikt namn
Typ såhär.

Diagram visar vägdagvattenhantering med avrinningsområde och dräneringskanal.

• Gilla
Perplexus och 13 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Typ såhär.

[bild]
Ok, makes sense! Till höger i bild är det ett berg, där rinner det ju en del vatten och detta är ju ett sätt att bli av med det.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Gäller att välja rätt ände bara så att det rinner åt rätt håll. 😂

• Gilla
  • Haha
Eriksper och 6 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Är det en uppfart(väg) eller parkering?

Är det en parkeringsyta? Då hade jag hade satsat mina kronor på grus. Ist för att lägga pengar på div dränering och duk hade jag lagt de pengarna på lite extra grus.

Är det en väg in? Då hade jag lagt grus i körspåren bara.

Inget av detta är perfekt som håller en livstid! Men för många kommer det helt klart vara good enough!

• Gilla
Gorbatjov och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du behöver ha ett dike som samlar upp vattnet och sedan leda till andra sidan av vägen med vägtrumman…
Vägtrumman används för att tex. leda vattnet från ena sidan av vägen till den andra..
I princip har du rätt, men i TS fall kan det kanske räcka med ett stenöga på uppsidan av vägen och en liten trumma under om det är små vattenmängder.
Är vägbanken lagd med grov sprängsten kanske ingen trumma är nödvändig och ytan kanske bara behöver kompletteras med kross/ småsten i spåren och ett bomberat ytlager av grus.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
I princip har du rätt, men i TS fall kan det kanske räcka med ett stenöga på uppsidan av vägen och en liten trumma under om det är små vattenmängder.
Är vägbanken lagd med grov sprängsten kanske ingen trumma är nödvändig och ytan kanske bara behöver kompletteras med kross/ småsten i spåren och ett bomberat ytlager av grus.
Jag tror inte att han behöver det, utan det var en förklaring av hur det fungerar..

Om det inte är jättemycket vatten vi pratar om hade jag bara lagt på ett lager makadam 8-16, eller bättre 16-32 utan nollfraktion så kan det stå lite vatten utan att det blir kladdigt. Det blir springor mellan stenarna som låter vattnet rinna igenom och stå tilld det tas upp långsamt av marken

Avrinning, dränering, dike och trumma är ju trevligt men inte alltid ett måste.

• Gilla
Felf
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om det inte är jättemycket vatten vi pratar om hade jag bara lagt på ett lager makadam 8-16, eller bättre 16-32 utan nollfraktion så kan det stå lite vatten utan att det blir kladdigt. Det blir springor mellan stenarna som låter vattnet rinna igenom och stå tilld det tas upp långsamt av marken

Avrinning, dränering, dike och trumma är ju trevligt men inte alltid ett måste.
Tack för allas engagemang i tråden.

Skulle det räcka med 5 cm eller skall man räkna på lite mer eftersom en del kommer tryckas ner i leran?

Ossian K Olsson
Felf Felf skrev:

Skulle det räcka med 5 cm eller skall man räkna på lite mer eftersom en del kommer tryckas ner i leran?
Det är nog lite snålt!

Hur stor är ytan i kvm totalt?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Felf Felf skrev:

Börja fyll spåren med småsten eller grovt makadam, sen grusar du ytan och ser helst till att mitten blir högst med fall mot båda sidorna så vattnet lätt kan rinna av kortaste vägen, om inte det går får du se till att uppfarten lutar lätt i sidled så att vattnet rinner av och inte blir stående eller rinner längsmed/ nerför uppfarten.

• Gilla
Felf och 1 till
  • Laddar…
Felf Felf skrev:

5cm 0-32 åt gången med åtkörning/ regnpackning emellan tills gruslagret har önskad form och tjocklek tycker jag låter alldeles perfekt för en uppfart man inte tänker padda, om man har oändliga resurser och alla tekniska hjälpmedel är det däremot lite. Du kan alltid fylla mer grus efterhand, om ett eller ett par år behöver du nog mer.

• Gilla
Felf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.