Där du vill ha mjuka svängar så är det bra att ”gräva/skåra ner” tråden, eftersom med märlor så blir ”skarpa” böjar..

• Gilla
BjornSk
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vi monterade beg.kabeln med märlor, guiden grävde vi ner med en snitt i grässvålen med en spade.
Har du bra grästillväxt så försvinner beg.kabeln ner i gräset och blir helt osynlig efter några månader.

Läser du manualen, tänker efter lite innan installation ska du inte behöva ändra kabelläggningen.
Tack. Jag frågade, eftersom jag har läst här om andra som följde manualen till punkt och pricka men ändå behövde justera mycket i efterhand. :cool:

Vi har tre pallkragar, se foto, med 67 resp. 80 cm emellan långsidorna. Jag vill helst chansa på att roboten klipper emellan dessa, och tänkte därför inte göra någon ö av dessa. Ni med erfarenhet, spelar det någon roll att roboten krockar med pallkragarna?

Annars är väl alternativt en stor ö runt alla tre...?

Edit: Jag har en HQ 430x, 56 cm bred.

Tre pallkragar i en trädgård med mellanrum för gräsklippning, grönsaker som odlas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klipparna är byggda för att kunna krocka. Att köra på en träsarg är inget problem. Smala område är inte optimalt för en robot, då de sällan kör rakt rakt in i området utan snett in. Sedan kommer den att studsa mot kanten, vända sig lite och köra på nytt.
Här är korridorerna inte så långa så det bör vara OK.
Skulle det inte funka kan du bryta upp beg.kabeln ansluta kabel och göra en ö av pallkragarna.

• Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Gräsmatta med blåa markeringar visar önskad placering för en ö-sten och gränser för begränsningskabel nära stenbumling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en sten (ca 30 x 50 cm) som jag tänkte göra en ö av. Dock ligger den endast 105 cm ifrån gräsets slut, där en stenbumling ligger. Om jag lägger beg.kabeln 35 cm ifrån stenbumlingen och likaså 35 cm avstånd runt ö-stenen, så blir det bara 35 cm kvar mellan de två beg.kablarna. Kommer det att fungera eller är avståndet mellan beg.kablarna för litet?

Det bör fungera.
Jag hade försökt knacka bort en del av toppen på den ”lilla” stenen, alternativet slängt på en del jord över ”lilla”/bägge stenarna.

Svågern har knackat bort överdelen på flera stora stenar.
När jag skulle gräva ner en plint till ett skjul så träffade jag på en stor sten (typ 1/4 m3 stor), jag grävde ner stenen genom att gräva en stor grop snett under, säkrade stenen med spännband under tiden, när jag hade grävt tillräckligt stor grop så bände jag ner stenen.

• Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det bör fungera.
Jag hade försökt knacka bort en del av toppen på den ”lilla” stenen, alternativet slängt på en del jord över ”lilla”/bägge stenarna.

Svågern har knackat bort överdelen på flera stora stenar.
När jag skulle gräva ner en plint till ett skjul så träffade jag på en stor sten (typ 1/4 m3 stor), jag grävde ner stenen genom att gräva en stor grop snett under, säkrade stenen med spännband under tiden, när jag hade grävt tillräckligt stor grop så bände jag ner stenen.
Hej! Himla smart knep med stenen som du ”grävde ner” :D(y)

När svågern knackade bort överdelen på stenarna, använde han typ en kopparslägga då eller hade han något annat smart knep :thinking: (jag tror inte att jag har någon slägga... tänkte testa ditt tips, för jag har flera stenar som bara tittar upp lite grann)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.