1 036 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Fixa kabelbrott på begränsningskabel Meec tools robotgräsklippare
Är det någon som lyckats fixa ett kabelbrott på begränsningskabeln för Meec tools robotgräsklippare från Jula? Kabeln råkade dras sönder när vi skulle kratta. Har testat med skarvklämma/skarvdon utan att skala kabeln men lampan på laddstationen blinkar fortfarande rött. Gör det någon skillnad att skala trots att instruktionen säger att man inte behöver? Eller är det lika bra att dra om hela kabeln? Är det isåfall någon som vet om vilken begränsningskabel som helst funkar? Hittar ingen originalkabel att köpa på julas hemsida...
Du ska inte skala kabeln om du använder 3M-skarvdon.
Se till att kablarna är ordentligt intryckta i skarvdonet, kläm sedan ihop med en tång
Du kan välja vilken gränskabel du vill, så länge den leder ström så fungerar den.
Ser att Jula ej längre har någon specifik gränskabel för robotklipparen.
Kabel finns att köpa hos ex. Biltema, Bauhaus, Clas Ohlson osv.
Se till att kablarna är ordentligt intryckta i skarvdonet, kläm sedan ihop med en tång
Du kan välja vilken gränskabel du vill, så länge den leder ström så fungerar den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var en sådan jag köpte, men det är kanske som pacman42 säger att den skadats någon annanstans också. Så det får nog bli en ny kabel. Tack för hjälpen!E etompau skrev:Du ska inte skala kabeln om du använder 3M-skarvdon.
[bild]
3M-konmtakterna är väldigt bra. Du kan felsöka kabeln med en AM-radio, när signalen försvagas har du hittat brottet. Det fungerar på andra märken av klippare i alla fall.M m.s.123 skrev:
Jag skall göra detta på min guidekabel snart, den måste bara sluta fungera igen. Den slutar fungera efter ett par veckors torka och den börjar fungera varje gång det regnat ett par millimeter. Så jag har ett brott i fuktig jord någonstans, men ibland torkar det upp efter en längre torrperiod. Jag har mina aningar om vart, men jag river inte upp kabeln på chans. Jag har närmare 100 meter guidekabel på tomten. Och till skillnad från begränsningskabeln (där varje brott efteråt får en decimeterlång stump för felsökning i det tredje uttaget på 3M-kontakten) så har jag inga tidigare kabelbrott att använda för att felsöka med. Jag kan bara testa vänster och höger slinga på tomten (jag har en skarv vid laddstationen där guiden passerar denna).
Klicka här för att svara