3 953 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Anhopning - Olika belastade kablar
mrfreenzy> VP skall säkras 16 A, så då blir det tyvärr en liten undercentral för denna och elpatronen.
el_richard> Ledningarna fortsätter ner i badrummet som har stenväggar och vidare ut till ett pumphus (för VP och elpat). Lämpar sig mao bättre med kabel än VP-rör.
snickarboden> Jo, det är ett alternativ, och det är möjligt att jag hamnar där, med då måste väggen bli öppningsbar om man skall kunna byta kablarna i framtiden. Eller det kanske finns någon listig upphängingsanordning som medger att man kan dra ur kablarna? Sedan skall det in lite annat oxo, nätverk, TV, div styrning, värme och frikyla.
Tack för alla synpunkter och förslag!
el_richard> Ledningarna fortsätter ner i badrummet som har stenväggar och vidare ut till ett pumphus (för VP och elpat). Lämpar sig mao bättre med kabel än VP-rör.
snickarboden> Jo, det är ett alternativ, och det är möjligt att jag hamnar där, med då måste väggen bli öppningsbar om man skall kunna byta kablarna i framtiden. Eller det kanske finns någon listig upphängingsanordning som medger att man kan dra ur kablarna? Sedan skall det in lite annat oxo, nätverk, TV, div styrning, värme och frikyla.
Tack för alla synpunkter och förslag!
ta större VP-rör så du kan byta kabel.
Om du ska bygga igen väggen förståss...
Om du ska bygga igen väggen förståss...
Ja, jag funderar nu på att skala upp EKLKn och dra enbart EK-ledarna i VP-rör. Det blir nog den bästa lösningen. Tillräckligt avstånd och utbytbart. F.ö. ett utmärkt tillfälle att prova mitt nya "ripping tool".el_richard skrev:
Kommer du ända fram till centralen via rören då, eller får du göra flera övergångar mellan olika teknik?mycke_nu skrev:
Skulle kablarna vara lätt utbytbara i den slits du först tänkte lägga dem i är det väl en utmärkt lösning.
Jag tänker på din ursprungsfråga om anhopning, uppvärmning, säkring osv, och bara med med det som grund finns inga problem med 16 + 16 + 10A. VP-n har överlast/motorskydd för kompressorn och blir närmast ett skolexempel på när man kan säkra endast mot kortslutning, samma sak med elpatronen och TM/TT blir ju 10A på 2.5mm² (god dimensionering).
VP bidrar ju bara med väl under 10A och EP är förhoppningsvis inte inkopplad max särkilt mycket, TM/TT verkligt intermittent last och kanske inte ens samtidigt.
Kommer du inte under 0.7 i reduceringsfaktor är det helt OK, stenväggen är ju inte ivägen termiskt.
Ja, rören når fram till centralen. Gör jag väggen öppningsbar så är det heller inga problem att byta kablarna, så det finns två alternativ.
Att det fungerar att säkra mot kortslutning låter utmärkt! Korrektionsfaktorn blir 0.7 vid 25 grader, men 0.5 vid 50 grader, så jag får hitta en annan väg för värmerören.
Att det fungerar att säkra mot kortslutning låter utmärkt! Korrektionsfaktorn blir 0.7 vid 25 grader, men 0.5 vid 50 grader, så jag får hitta en annan väg för värmerören.
Klicka här för att svara