Försöker räkna på 3 st 5G2.5 mm2 EKLK anhopade i oisolerad innervägg.

Ledningsberäkning
Kablarna har olika belastning; 4, 6 och 9 kW. Kan jag räkna med medelvärdet 6.3 kW?

Säkringsberäkning
Beräkningarna pekar på 13A dvärgbrytare. Kan jag trots detta säkra 16 A om belastningarna är kända, dvs inte kan överstiga 13A?

Nu kan jag inte påstå att jag vet ngt om beräkningsmodellerna för anhopningar. Men jag tror att det i tidigare inlägg som nuddat vid frågan hävdats att man måste räkna på den ström som kabeln är säkrad för, utan hänsyn till faktisk förväntad belastning.

Säkringen skall skydda mot överbelastning. Överbelastning är ju ett felstillstånd, det kan inte inträffa om kabel och fast inkopplad utrustning är rätt dimensionerad och felfri. Men om det blir fel på den inkopplade utrustningen så kan den i värsta fall dra precis lagom mycket för att inte lösa säkringen, men ändå betydligt mer än vad som antogs vid dimensioneringen.

Håller absolut med i princip.

Vid anhopning tar man dock hänsyn till hur långvarig belastningen är. Man kan alltså tilllåta högre belastning om den förväntas vara kortvarig. Därav frågan.

Ingen med kunskap i ämnet?

Hur långa är kablarna? Hur länga ligger dom bredvid varandra? Klammrade?

Det blir bara ca 1.5 - 2 meter, antagligen löst förlagda i ett smalt utrymme (ca 2 cm) mellan en stenmur och en reglad trävägg. Ev skulle jag kunna fästa upp dem men då måste väggen göras öppningsbar.

Edit: Lägger upp en bild som visar hur det ser ut. Kablarna kommer att gå parallelt med VP-rören. Tyvärr smalnar utrymmet av i bortre änden och det blir riktigt trångt. Kanske det finns bättre förläggningsätt som innebär att kablarna hålls separerade?

• DSC00351.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det så korta sträckor så kan du nog lugnt säkra dom 16A

Vad är det för typ av belastningar?
Om man ska göra några överväganden som skulle kunna sluta i att man dimensionerar med utelämnande av överlastskydd, får man ta ställning till: "belastning är av sådan art och under sådan kontroll att skadlig överbelastning är begränsad till ett minimum". Då behöver man bara anordna kortslutningsskydd för ledningen.

Det enda fall jag själv har tänkt i dessa banor och även använt möjligheten är om lasten utgörs av fast ansluten elvärme (och då i fall långt från installationer i bostäder). Jag tror inte det är så lämpligt vid vanliga bostadsinstallationer.

Det är väl bäst att du använder den vanliga beräkningsgången och ser om din antagna area kan säkras så högt som belastningen kräver när du använt de korrektörer som ger lägsta Iz beroende på förläggning.

OK. Det handlar om en större värmepump (4 kW in), elpatron till denna (9 kW) och TM/TT (5 kW, inte 6). Samtliga fast anslutna.

Jag ser det inte som särskilt troligt att någon av dessa plötsligt skulle börja dra mer effekt, därav förhoppning att jag kan säkra 16 A trots att beräkningen säger max 13 A.

Edit> I praktiken kommer inte huvudsäkringarna att tillåta ett så stort effektuttag, men jag antar att man inte kan förlita sig på dessa i detta sammanhang.

Redigerat:
Elpatronen är ju ett typiskt sådant fall där det kan vara OK.
Dina andra laster är ju vad jag kan se inget problem eftersom du ju kan säkra dem med 10A eller 13A. Dessutom ligger du ju även nära rätt sida vad gäller överlastskydd vid 16A säkring.

En kuriositet är att om elpatronen saknar nolla ska du vid kontroll av kortslutningsskydd anta felfall mellan fas-fas och inte fas-noll som man brukar, detta ger ju ytterligare bättre marginaler.

Redigerat:
Låter bra.

VP kräver dessvärre 16 A säkring pga startströmmen enl databladet, men med lite tur kanske det funkar med 13 A och D-karaktäristik. TM/TT blir 10 A säkring och 2.5 mm2 ledare (dels blir det inte så varmt, dels så har jag massor på hyllan).

Intressant det där med kortslutningsskyddet, ska kolla på det.

Sedan är det ju som Rrrrr säger en ganska kort sträcka.

Tack!

A.52.4.1

ANM – Beräkningen av omräkningsfaktorerna för anhopning är baserad på långvarig kontinuerlig drift vid full belastning på samtliga fasledare. Om installationens driftförhållanden medför en lägre belastningsgrad, kan omräkningsfaktorerna för anhopning vara högre.

Så visst finns det utrymme för lite justeringar.

Varför inte mata elpatron och VP med samma kabel (givetvis lämplig dimension och avsäkring isf), är inte elpatronen monterad i vpn?

Ingen fara, bara att kasta in VP-rör.

mycke_nu>En fundering, du verkar ju ha gott om plats i höjdled så att separera kablarna med säg en sex cm borde väl vara möjligt? Om jag då tolkar mina gamla föreskrifter rätt så räknas de då som enskilt förlagda.
Lite hängslen och livrem kanske men borde ge dig större frihet.

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.