23 001 läst ·
91 svar
23k läst
91 svar
Ångtäthet i inre ångbroms vid träfiberisolering?
Nej, det kan jag inte påstå.D Daniel 109 skrev:
Jag har dock inte sett npgon annan förklaring som är bevisad heller.
Det var väl ingen topp av allergier utan de fortsätter väl att bli vanligare och vanligare.
/ATW
Visst, du kan se ett samband med all utveckling om du känner för det. Det är bara att nämna något som blivit vanligare den senaste generationen så kan man visa på ett samband.
'Sjukahussjukan' dök upp under 70-talet när man bl a började bygga tätare hus. Dock beror inte problemen på tätheten i sig, utan på att man införde många nya syntetiska materiel som PVC och olika färger som avgav höga halter skadliga ämnen i kombination med bristande ventilation tillsammans med förändrade levnadsvanor där vi bl a började duscha längre och oftare vilket tillför betydligt mer fukt till inomhusluften.
Dessutom tilläggsisolerade man många äldre hus med 'modern' isolering trots att det saknades ångspärr och man slutade elda och övergick till elektrisk värme vilket försämrade den tidigare fungerande självdragsventilationen och gav upphov till fukt i isoleringen.
Nu för tiden har man mycket lägre gränsvärden för hur mycket skadliga ämnen som får avges, man vet att ventilation är viktigt och att någon form av diffusionsspärr/-broms behövs när man isolerar mer - Oavsett vilket material man isolerar med.
Dessutom tilläggsisolerade man många äldre hus med 'modern' isolering trots att det saknades ångspärr och man slutade elda och övergick till elektrisk värme vilket försämrade den tidigare fungerande självdragsventilationen och gav upphov till fukt i isoleringen.
Nu för tiden har man mycket lägre gränsvärden för hur mycket skadliga ämnen som får avges, man vet att ventilation är viktigt och att någon form av diffusionsspärr/-broms behövs när man isolerar mer - Oavsett vilket material man isolerar med.
Det finns många skolor om vad som är rätt och fel. Idag byggs det mycket välisolerade hus. Byggs det in fukt eller att det med tiden kommer in fukt i väggen och det inte torkar ut är det fara å färde. Om en vägg är för tjock kan daggpunkten hamna inne i väggen som då kanske inte torkar ut. Har du inte så mycket isolering så är det större chans att isoleringen/vägen torkar upp. Om jag skulle bygga ett hus med cellulosaisolering skulle jag använda ångbroms för att väggen just ska kunna ta upp och AVGE fukt och kunna torka upp. Utan att vara någon expert så så skulle jag inte heller använda plast till t.ex. mineralull för att även dessa väggar ska kunna avge fukt. En viktig del borde vara att daggpukten inte ska hamna inne i väggen för till slut ökar belastningen och fukt sjunker över tid ner till syllen och skapar där problemD Daniel 109 skrev:
Du har uppenbarligen inte förstått vad det är som kallas daggpunkt. Det har inte med fukten i väggen att göra.
Jag har läst det jag kommit över. Men du får gärna hänvisa till forskning.
Så tror jag också det funkar...useless skrev:
Dvs den varmare fuktigare luften innefrån vandrar ut i väggen och när temperaturen kommer ner närmare ytterväggen och når daggpunkten fås kondensation.
Det har varit min tanke med att undvika täta lager vid renovering av gamla hus då det blir mer fuktig luft att vandra ut på färre ställen och då få mer fukt lokalt som kan ställa till problem.
/ATW
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Fast jag tror nog man ska tona ner mängden fukt som normalt vandrar genom väggar........En del resonerar som att det nästan är litervis i timmen.............I själva verket är det nog knappt mätbart och det är därför det normalt fungerar i de flesta fall oavsett hur man bygger. I de fall man har haft problem så tror jag oftast att det beror på en mängd faktorer än enbart valda produkter. Idag plastar man för att det är så man brukligt bygger. Man skulle säkert kunna skita i plasten många ggr men det är liksom enklare att plasta allt.
Har man korrekt ventilation med ett svagt undertryck i bostaden så blir det inga problem.
Eftersom vi normalt sett använder mycket mer vatten i hushållen i dag och oftast inte har kvar några eldstäder så kan man inte bara luta sig mot att 'huset har stått i 150 år utan problem' när man renoverar ett gammalt hus. Men tyvärr hör man ofta den typen av argumentation från typiska byggnadsvårdare...
Nya levnadssätt och användningar kräver nya lösningar.
Eftersom vi normalt sett använder mycket mer vatten i hushållen i dag och oftast inte har kvar några eldstäder så kan man inte bara luta sig mot att 'huset har stått i 150 år utan problem' när man renoverar ett gammalt hus. Men tyvärr hör man ofta den typen av argumentation från typiska byggnadsvårdare...
Nya levnadssätt och användningar kräver nya lösningar.
Produkter som diskuteras: "byggnadsvårdare"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Ja fast är det nån som vet hur mycket vatten det rör sig genom väggen normalt? oavsett hur mycket vi gör i dagens hus så kanske det ändå är otroligt lite totalt sett. Kanske knappt mätbart.......och förr kanske det var ännu mindre sett till det som ökat idag då. Låt då vara att de var otätare för och ventilerade sig själva men det jag menar primärt är ju att även om belastningen har ökat så kanske nivåerna ändå skulle vara helt hanterbara utan plast och utan nånting. Avdelningen moderna täta hus lämnar jag helt för det blir en annan sak. Nu pratar jag bara normala hus med och utan plast.
Från 70- 80tal och framåt så började man ju plasta hus rent regelmässigt. Då behöver man ju inte bry sig om realiteten. Då finns det ju där även om man genom studier på just det huset kanske skulle kunna påvisa att den inte behövdes. Men så kan man ju inte hålla på i varenda bygge och då blir det plast i allt och då blir det ju automatiskt så att folktron blir att man måste ha det annars ruttnar huset bort...............
Av samma anledning säger ju de som byggt utan att det fungerar perfekt men de ser ju bara de egna erfarenheterna. Den som rivit skador i 50 år kanske ser nåt annat och den som studerar isoleringars beteende tycker en sak. I slutändan är det ändå ytterst få personer som är bevandrade i hela biten och sätter sig in i hela situationen på varje hus. Det gör bara den som bygger själv med lösvirke möjligen. De superintresserade typ. De andra bygger med beprövade metoder...........
Från 70- 80tal och framåt så började man ju plasta hus rent regelmässigt. Då behöver man ju inte bry sig om realiteten. Då finns det ju där även om man genom studier på just det huset kanske skulle kunna påvisa att den inte behövdes. Men så kan man ju inte hålla på i varenda bygge och då blir det plast i allt och då blir det ju automatiskt så att folktron blir att man måste ha det annars ruttnar huset bort...............
Av samma anledning säger ju de som byggt utan att det fungerar perfekt men de ser ju bara de egna erfarenheterna. Den som rivit skador i 50 år kanske ser nåt annat och den som studerar isoleringars beteende tycker en sak. I slutändan är det ändå ytterst få personer som är bevandrade i hela biten och sätter sig in i hela situationen på varje hus. Det gör bara den som bygger själv med lösvirke möjligen. De superintresserade typ. De andra bygger med beprövade metoder...........