S Stefan1972 skrev:
Jag sätter då upp papp i hela mitt hus från 1900. Billigt och enkelt och det har ju suttit sånt tidigare så varför ska jag ändra på det. Kör spån där jag kan och i nån yttervägg blir det lin. Är tvungen att byta panel på sina ställen sen och det blir så opraktiskt med spån då.......

Det har jag också funderingar på att göra. Vad har du för papp? Huset har spånisolering mellan plank men jag använder träfiber i skiva istället.

Jag har läst, men minns inte var, att den inre ångbromsen skall ha minst 5 gånger högre ånggenomgångsmotstånd i den inre "ångbromsen" som i det yttre vindskyddet.

Och jag har själv sett, i ett nytt hus, som inte var riktigt färdigbyggt, hur det hade möglat på insidan av utegipset. Innanför gipset var cellulosafiber, men innerpanelen var inte riktigt färdig, utan det gick att lyfta isär isoleringen och inspektera.

Rickard.
Minst 5 gånger tätare i vägg och minst 10gånger tätare i tak är riktlinjer men det löser man genom att välja ett system från en tillverkare. Man bör inte blanda friskt och chansa.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag har läst, men minns inte var, att den inre ångbromsen skall ha minst 5 gånger högre ånggenomgångsmotstånd i den inre "ångbromsen" som i det yttre vindskyddet.

Och jag har själv sett, i ett nytt hus, som inte var riktigt färdigbyggt, hur det hade möglat på insidan av utegipset. Innanför gipset var cellulosafiber, men innerpanelen var inte riktigt färdig, utan det gick att lyfta isär isoleringen och inspektera.
Mögel enbart på gipset eller även isolering? Nu vet vi ju inte förutsättningarna men kan vara intressant ändå.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Minst 5 gånger tätare i vägg och minst 10gånger tätare i tak är riktlinjer men det löser man genom att välja ett system från en tillverkare. Man bör inte blanda friskt och chansa.
Det är tumregler som jag också läst om men jag vet inte på vilka grunder det rekommenderas.

Varför krångla till det med en diffusionsöppen insida?

W witten skrev:
Varför krångla till det med en diffusionsöppen insida?
Blir det inte större fuktbelastning i övriga huset och framförallt i övergången mellan tillbyggnad och äldre konstruktionen?

Edit: ska tillägga att det rör sig om en tillbyggnad på ca 25% av ursprunglig area samt en liten del renovering av befintlig vägg.

Redigerat:
J JohanN03 skrev:
Det har jag också funderingar på att göra. Vad har du för papp? Huset har spånisolering mellan plank men jag använder träfiber i skiva istället.
Vanlig grålumppapp......spikar liggande panel på alla innerväggar. Sen blir det träfiberskiva. Precis som det var förut.

S Stefan1972 skrev:
Vanlig grålumppapp......spikar liggande panel på alla innerväggar. Sen blir det träfiberskiva. Precis som det var förut.
Nu är jag frågvis. Vad är det för träfiberskiva?

J JohanN03 skrev:
Nu är jag frågvis. Vad är det för träfiberskiva?
så långt har jag inte kommit än men det blir väl det som motsvarar tretex. Finns ju liknande skivor i handeln.

J JohanN03 skrev:
Blir det inte större fuktbelastning i övriga huset och framförallt i övergången mellan tillbyggnad och äldre konstruktionen?

Edit: ska tillägga att det rör sig om en tillbyggnad på ca 25% av ursprunglig area samt en liten del renovering av befintlig vägg.
Det går ut så lite fukt genom en ångbroms att det inte påverkar klimatet i huset

J JohanN03 skrev:
Nej, hur en vägg konstrueras påverkar inte de andra väggarna i huset.

J JohanN03 skrev:
Ångbromsen är inte till för att släppa ut överskottsfukt - Det har man ventilationen till.
Oavsett om man har ångbroms eller ångspärr så är det aldrig önskvärt att få i fukt i isoleringen. Skillnaden är att med en ångbroms så kan eventuell fukt som tar sig in ändå torka ut vilket kan vara bra t ex vid en ombyggnad av ett gammalt hus där det är svårt att sätta en heltäckande diffspärr utan läckage vid övergångar mellan vägg/tak, mellanbjälklag, etc.

Bygger man nytt och har möjlighet att få till en heltäckande diffspärr så finns det ingen större anledning att använda diffbroms istället.

• Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
tompax
D Daniel 109 skrev:
Varför?

Hunton Intello PlusTillämpningar
Hunton Intello Plus används som ångbroms och ersätter ångspärren (plastfolie) i alla typer av isolerade och diffusionsöppna tak-, bjälklags- och väggkonstruktioner . Ångbromsen säkerställer också att byggfukt kan ledas inåt i byggnaden så att oönskad fukt torkar snabbare . Särskilt lämplig för användning i stugor och fritidshus som står ouppvärmda under långa perioder.

https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/

Byggfukt.....

Normalt sett har man en klart större fuktbelastning inifrån är utifrån. Det resulterat med andra ord i en fuktigare isolering snarare än en torrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.