23 001 läst ·
91 svar
23k läst
91 svar
Ångtäthet i inre ångbroms vid träfiberisolering?
S Stefan1972 skrev:
Det har jag också funderingar på att göra. Vad har du för papp? Huset har spånisolering mellan plank men jag använder träfiber i skiva istället.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har läst, men minns inte var, att den inre ångbromsen skall ha minst 5 gånger högre ånggenomgångsmotstånd i den inre "ångbromsen" som i det yttre vindskyddet.
Och jag har själv sett, i ett nytt hus, som inte var riktigt färdigbyggt, hur det hade möglat på insidan av utegipset. Innanför gipset var cellulosafiber, men innerpanelen var inte riktigt färdig, utan det gick att lyfta isär isoleringen och inspektera.
Och jag har själv sett, i ett nytt hus, som inte var riktigt färdigbyggt, hur det hade möglat på insidan av utegipset. Innanför gipset var cellulosafiber, men innerpanelen var inte riktigt färdig, utan det gick att lyfta isär isoleringen och inspektera.
Mögel enbart på gipset eller även isolering? Nu vet vi ju inte förutsättningarna men kan vara intressant ändå.KnockOnWood skrev:
Jag har läst, men minns inte var, att den inre ångbromsen skall ha minst 5 gånger högre ånggenomgångsmotstånd i den inre "ångbromsen" som i det yttre vindskyddet.
Blir det inte större fuktbelastning i övriga huset och framförallt i övergången mellan tillbyggnad och äldre konstruktionen?W witten skrev:
Edit: ska tillägga att det rör sig om en tillbyggnad på ca 25% av ursprunglig area samt en liten del renovering av befintlig vägg.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 028 inlägg
Det går ut så lite fukt genom en ångbroms att det inte påverkar klimatet i husetJ JohanN03 skrev:
Ångbromsen är inte till för att släppa ut överskottsfukt - Det har man ventilationen till.J JohanN03 skrev:
Oavsett om man har ångbroms eller ångspärr så är det aldrig önskvärt att få i fukt i isoleringen. Skillnaden är att med en ångbroms så kan eventuell fukt som tar sig in ändå torka ut vilket kan vara bra t ex vid en ombyggnad av ett gammalt hus där det är svårt att sätta en heltäckande diffspärr utan läckage vid övergångar mellan vägg/tak, mellanbjälklag, etc.
Bygger man nytt och har möjlighet att få till en heltäckande diffspärr så finns det ingen större anledning att använda diffbroms istället.
D Daniel 109 skrev:
Hunton Intello PlusTillämpningar
Hunton Intello Plus används som ångbroms och ersätter ångspärren (plastfolie) i alla typer av isolerade och diffusionsöppna tak-, bjälklags- och väggkonstruktioner . Ångbromsen säkerställer också att byggfukt kan ledas inåt i byggnaden så att oönskad fukt torkar snabbare . Särskilt lämplig för användning i stugor och fritidshus som står ouppvärmda under långa perioder.
https://hunton.se/wp-content/uploads/sites/17/2020/03/Nativo-träfiberisolering-Handbok-1219_SE_WEB.pdf
https://hunton.se/produkter/vagg/hunton-nativo-trafiberisolering-skivor/
Byggfukt.....
Normalt sett har man en klart större fuktbelastning inifrån är utifrån. Det resulterat med andra ord i en fuktigare isolering snarare än en torrare.
Normalt sett har man en klart större fuktbelastning inifrån är utifrån. Det resulterat med andra ord i en fuktigare isolering snarare än en torrare.