smh
Hej! Jag har köpt en sommarstuga (plintgrund) där det saknas golv i sovrummet. De förra ägarna verkar ha påbörjat renovering genom att riva ut den heltäckningsmatta som legat där tidigare, men sedan slutat halvvägs - det vill säga har aldrig lagt in något nytt golv.

Jag är osäker på vad underlaget är för material men det känns som betong? Det har spår av det gamla limmet och är ganska ojämnt.

Så småningom vill jag lägga in ett finare golv efter konstens alla regler, men i väntan på det skulle jag vilja ha en snabb, enkel och billig lösning så länge. Jag tänker att det ska ligga i 1-5 år, medan jag renoverar de mer akuta sakerna i huset.

Så, vad tror ni om att rulla ut ett vinylgolv (eller heltäckningsmatta?) direkt på undergolvet? Jag har förstått att man inte ska lägga plastgolv direkt på betong om det finns risk för fuktvandring, men hur vet jag om det gör det? Eller har någon här tips på en bättre (enklare) lösning?

Väldigt tacksam för hjälp med att tänka kring detta!

Du kan rulla ut vinyl eller heltäckning tillfälligt om du vill det. Betong på plintgrund låter ovanligt, på gränsen till osannolikt.

Det billigast tänkbara laminatgolvet är mitt förslag om du bara ska ha det nått enstaka år, nackdelen är ju densamma som alla golv med yta i plast, det känns kallt och omysigt

• Gilla
smh
  • Laddar…
smh
Aha! Det låter ju lovande. Menar du att laminat är enklare att lägga ut än vinyl?

Laminatgolv är ofta enkela, billiga och lättlagda, sällan snygga, charmiga, naturliga, varma.
Om du tycker det är enklast att lägga vinyl så kör på det, det är ju bara tillfälligt..

smh
Håller med! Har svårt för laminat, men kan nog leva med det mesta. Det här blir första gången jag lägger golv, så vad som är enklast är bara gissningar för min del!

smh smh skrev:
Jag är osäker på vad underlaget är för material men det känns som betong? Det har spår av det gamla limmet och är ganska ojämnt.
Bild?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.