5 342 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Ångspärr på väggar men ej i tak ???
Bygger om ett rum på nedre vån. i vårt 2-vån hus. Det är stående timmer i väggar och tilläggsisolerat utv. för länge sedan.
Inv. har det setat dubbla trätex skivor (sådana där porösa skivor). Ingen isol. inv. Finns ingen ångspärr i byggnaden.
Nu reglar jag och sätter 45 isol. på insidan av väggarna.
Innertaket skall inte åtgärdas.
Är det då någon ide att sätta ångspärr enbart på väggarna?
Jag ser stora svårigheter att få det tätt uppe i taket.
Fukten kommer väl att krypa in längs takkanten?
Och gå upp i rummet ovanför?
Inv. har det setat dubbla trätex skivor (sådana där porösa skivor). Ingen isol. inv. Finns ingen ångspärr i byggnaden.
Nu reglar jag och sätter 45 isol. på insidan av väggarna.
Innertaket skall inte åtgärdas.
Är det då någon ide att sätta ångspärr enbart på väggarna?
Jag ser stora svårigheter att få det tätt uppe i taket.
Fukten kommer väl att krypa in längs takkanten?
Och gå upp i rummet ovanför?
Om du inte har ångspärr i resten av huset så borde du kanske låta bli.
Och fukten vandrar väl mest uppåt ?
Och fukten vandrar väl mest uppåt ?
yepp.. fukten vandrar uppåt.. med den varma luften.. bättre att plasta innertaket änn väggarna..
har man en bo yta ovanför så bör du skippa plasten även i innertaket då den inte gör någon större nytta.. Dock bör du öka eller se till att du har god ventelation i huset (Ventelera bort fukten). Efter det att du har isolerat..
har man en bo yta ovanför så bör du skippa plasten även i innertaket då den inte gör någon större nytta.. Dock bör du öka eller se till att du har god ventelation i huset (Ventelera bort fukten). Efter det att du har isolerat..
Hej!
Vi har ett trähus (plank) från 30-talet där vi bygger ut och bygger om taket. Det är också lite förvirrande angående plast eller inte. Så efter råd från Svensk Byggtjänst blir det så här hos oss:
Utbyggnaden: Yttertak och ytterväggar plastas. Mellantak (vi har två våningar + källare) plastas inte.
Gamla huset: Endast taket plastas på grund av att vi där göre en "modern" isolering med luftspalt och isolering under yttertaket. Byggtjänstkillen tyckte i det fallet att det räcker gott med plast i taket och kanske typ 0,5 m ner på väggarna. Väggarna i gamla huset plastas inte. Han var också inne på att det egentligen mest är uppåt som det är viktigt med plast eftersom kondensen åker åt det hållet. Och som vanligt sa han, oavsett plast eller inte är det bra ventilation som är hemligheten med att slippa kondensfuktskador.
/pinebar
Vi har ett trähus (plank) från 30-talet där vi bygger ut och bygger om taket. Det är också lite förvirrande angående plast eller inte. Så efter råd från Svensk Byggtjänst blir det så här hos oss:
Utbyggnaden: Yttertak och ytterväggar plastas. Mellantak (vi har två våningar + källare) plastas inte.
Gamla huset: Endast taket plastas på grund av att vi där göre en "modern" isolering med luftspalt och isolering under yttertaket. Byggtjänstkillen tyckte i det fallet att det räcker gott med plast i taket och kanske typ 0,5 m ner på väggarna. Väggarna i gamla huset plastas inte. Han var också inne på att det egentligen mest är uppåt som det är viktigt med plast eftersom kondensen åker åt det hållet. Och som vanligt sa han, oavsett plast eller inte är det bra ventilation som är hemligheten med att slippa kondensfuktskador.
/pinebar
Helt i linje med min åsikt.. byggt så där skulle jag sova riktigt gott om nätterna..! Du har verkligen BEN koll! Stabilt som Dr Alban skulle ha sagt..pinebar skrev:Hej!
Vi har ett trähus (plank) från 30-talet där vi bygger ut och bygger om taket. Det är också lite förvirrande angående plast eller inte. Så efter råd från Svensk Byggtjänst blir det så här hos oss:
Utbyggnaden: Yttertak och ytterväggar plastas. Mellantak (vi har två våningar + källare) plastas inte.
Gamla huset: Endast taket plastas på grund av att vi där göre en "modern" isolering med luftspalt och isolering under yttertaket. Byggtjänstkillen tyckte i det fallet att det räcker gott med plast i taket och kanske typ 0,5 m ner på väggarna. Väggarna i gamla huset plastas inte. Han var också inne på att det egentligen mest är uppåt som det är viktigt med plast eftersom kondensen åker åt det hållet. Och som vanligt sa han, oavsett plast eller inte är det bra ventilation som är hemligheten med att slippa kondensfuktskador.
/pinebar
Klicka här för att svara