Vi håller på och totalrenoverar ett hus byggt 1944. Vi gör rätt stora förändringar och ändrar förutsättningarna för huset att hantera värme/kondens/fukt. Tidigare fanns det en oljepanna i källaren som fått ge vika för luft/vatten som placeras i garaget med en kulvert över till huset. Huset kommer få golvvärme (även källare på sikt). Tanken är att isolera vinden med cellulosalösull och tilläggsisolera huset utifrån. Tidigare satt det Treetex-skivor på alla väggar men dessa har tagits bort. Så just nu i skrivande stund är det rena resvirkesväggar (stolpväggar) kvar. Min fråga är om vi i detta läge ska sätta en ångspärr på alla väggarna eller endast vinsskyddspapp på utsidan när vi i ett senare skede tilläggsisolerar utvändigt?

(Den liggande regeln på bilden har tagits bort)

Tomture61
Det är ju alltid bra att få ytterväggar så täta som möjligt i energiprestanda sett.
Ett hus byggt med halm / timmer /lera , andas på ett annat sätt ang fukt .
Du kommer antagligen aldrig att få det 100% tätt med att plasta väggarna (när huset har innerväggar/golv)

Plasta tak & väggar så nära invändigt som möjligt. När jag gjorde samma sak monterade jag plasten bakom gipsen i vägg & tak.

Vitsen med t.ex. cellulosalösull, om jag fattat det riktigt, är att hantera fukt utan att plasta in.
Spontant så säger jag nej till inplastning av äldre hus med den konstruktion du har med mycket trämaterial.
Se istället till att täta riktigt när du sätter nytt material på tak/väggar, dvs inga springor.

Fick leverans av tre rullar med ångbroms igår vilket jag tror är en bättre lösning än att göra huset helt tätt med plast. Blir att slå in huset på insidan i helgen som kommer. Sedan kommer vi sätta vindpapp på utsidan när vi tilläggsisolerar. Kommer förbereda för ventilation på vinden innan vi blåser upp lösull så att vi kan koppla på om vi ser att det behöv.

Edit: Ångbromsen köpte jag här: http://komfortmiljo.se/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.