Jag håller på och renoverar upp ett fritidshus från -65. Ytterväggarna är reglade med vad som verkar vara 70mm djup. Jag behöver ta ut innerväggar och ersätta på grund av "stuglukt" som nog kommit av fukt. Jag vill avvakta med ev tilläggsisolering till nästa år. I samband min renovering nu undrar jag hur jag ska isolera och hur jag ska tänka kring ångspärr.
Min tanke var att nu bara sätta i ny isolering och klä med ny innervägg. Ingen ångspärr, då jag kommer behöva borra i väggen och då spräcker spärren.Om jag sedan vill sätta ångspärr så gör jag det i samband med en eventuell tilläggsisolering utifrån, dvs att den hamnar mellan den inre isoleringen och den yttre, som jag misstänker blir 120mm.
Åsikter/tankar? Idag är det självdrag i huset, men behöver installera frånluftsfläktar i badrum och kök, samt tilluftsventiler.

Hej,

Hur löste du detta?
Jag verkar ha samma förutsättningar i mitt sommarhus som num er står minst 15 grader på vintern pga värmepump samt sporadisk uppvärmning på helger.

Står i kvalet nu av att tilläggsisolera ytterväggarna och lägga till plast då där inte verkar vara nån plast idag, bara vindpapp på utsidan av ytterväggen.

Hur löste du detta? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.