1 960 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Ångspärr eller ej (badrum)
Hej allesammans!
jag håller på med en badrumsrenovering och undrar om jag ska ha ångspärr? satt plast innan men har tagit bort den för jag skulle in bakom panelen på insidan.
Huset är byggt såhär utifrån och in!
"Ytterpanel -stående
"vindpapp
"läkt med 45 mm isolering mellan
"asfaltsboard
"stående och liggande 95 mm reglar med isolering
*panel
*Föredetta plast! som nu är borttagen
vad sägs egentligen angående detta?
MvH Nicklas!
jag håller på med en badrumsrenovering och undrar om jag ska ha ångspärr? satt plast innan men har tagit bort den för jag skulle in bakom panelen på insidan.
Huset är byggt såhär utifrån och in!
"Ytterpanel -stående
"vindpapp
"läkt med 45 mm isolering mellan
"asfaltsboard
"stående och liggande 95 mm reglar med isolering
*panel
*Föredetta plast! som nu är borttagen
vad sägs egentligen angående detta?
MvH Nicklas!
Från GVK:
Dagens moderna tätskikt av plastmatta eller tätskiktsfolie har oftast tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd så att ångspärren, plastfolien som ska skydda byggnadsstomme och isolering, utan nackdel kan/ska vara kvar. Notera även att detta inte anses enligt GVKs branschregler som att ha dubbla tätskikt då ångspärren inte räknas som ett tätskikt.
Dagens moderna tätskikt av plastmatta eller tätskiktsfolie har oftast tillräckligt högt ånggenomgångsmotstånd så att ångspärren, plastfolien som ska skydda byggnadsstomme och isolering, utan nackdel kan/ska vara kvar. Notera även att detta inte anses enligt GVKs branschregler som att ha dubbla tätskikt då ångspärren inte räknas som ett tätskikt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
I dokumentet Bygg badrummet rätt på sidan https://www.sakervatten.se/bygga-ratt/konsumenter så står det t.ex. hur en våtrumsyttervägg ska vara gjord.
Klicka här för att svara