213 090 läst ·
2 051 svar
213k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Kommunala elnät är väl inte direkt mkt billigare än privata?C cpalm skrev:
Jo, det är de många gånger.
Men du får inte samma tjänst. 5G kommer aldrig ha samma prestanda som fiber. Du kanske inte behöver den prestanda som fibern ger idag, men det betyder inte att 5G är lika bra som fibern.kisumisu skrev:
Jo, om det är tillräckligt så är det lika bra.
Precis som att 16A huvudsäkring är lika bra som 63A. För väldigt många abonnenter.
Precis som att 16A huvudsäkring är lika bra som 63A. För väldigt många abonnenter.
Absolut det här får vi hoppas!MathiasS skrev:
Känns surt att man en gång investerat 20k på nåt som värdelöst. Men man var väl naiv.
Vet du varför just Telia måste ge sina fiberkablar över till andra bolag men att alla de här andra slipper det? Låter det också som snedriven konkurrens.
Nu är jag absolut ingen Telia vän fast jag funderar ta deras mobila.
Nej det vet jag. Därför har jag flera år betalt mer. Men nu börjar måttet bli rågat att om man kan skära ner lite i kvalitet.N Nerre skrev:
Jag har inget behov av onlinemöten.
Tv ser jag via marknätet/sattelit.
Viaplay och andra stream erbjuder offlinemode. Dvs du kan tanka färdigt filmen/serien du vill se lokalt och då blir det ju noll buffer.
I Teliafallet som du citerade står den aktiva utrustningen, fiberswitchar, vanligtvis på deras befintliga stationer och där placerar andra operatörer sin utrusning om de hyr fiber av Telia. Det öppnades för 7-8 år sedan att göra så och de som då började använda det var Telenor, Tele2 (Comhem) och även Bahnhof men inte på lika många orter.N Nerre skrev:
Ja frågan är ju om det finns så många som spelar och har onlinemöten som absolut inte får störas ut.blackarrow skrev:
Eller folk som inte bryr sig om det ekonomiska.
Men visst jag funderar också ändå behålla. Men nu har jag börjat fundera på en annan sak, stora aktörer som Telia, Telenor osv har jag nu märkt att dessa tar enorma summor för 1000/1000.
Nu har jag hittat ett par 1000/1000 abb som går för princip samma pris som Ownit skulle höja sitt till.
Aldrig haft sån kapacitet.
Behöver troligtvis inte det heller.
Men känns ju verkligen löjligt betala stora pengar för en 100Mbit anslutning. När fibern kan ändå ge mer.
Även om det mesta idag går med bankid och ett par klick känns det jobbigt behöva förhandla och byta. Men det är väl med det som bolagen lever med.
Roliga är dock att de stora bolagen inte vill göra reklam om sin 1000Mbit. Ger aldrig nån bra "ny kund rabatt", vågar dom inte lita på att dom har kapaciteten till alla 🤔
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Vad är enorma pengar? Jag betalar 449 för Bahnhof 1000/1000 och tycker det är prisvärt med tanke på vad man får.
Kravet på telia har om jag minns rätt motiverats med deras dominerande ställning som i sin tur delvis kommer av att de haft fasta telefoninätet (och dess kanalisation) att konvertera till fibernät. Genom att äga statlig infrastruktur har de fått en fördel på marknaden. Ungefär så tror jag.kisumisu skrev:
Absolut det här får vi hoppas!
Känns surt att man en gång investerat 20k på nåt som värdelöst. Men man var väl naiv.
Vet du varför just Telia måste ge sina fiberkablar över till andra bolag men att alla de här andra slipper det? Låter det också som snedriven konkurrens.
Nu är jag absolut ingen Telia vän fast jag funderar ta deras mobila.
Varför, om vi funktionsmässigt klara oss med låt säga 100/100Mbit/s och betalar låt säga 400 kr/mån, varför då betala 100-200 kr mera för 1Gbit/s utan funktionsvärde för oss. Visst det sitter väl fibergränssnitt på 1Gbit/s hos de flesta operatörer idag, men det man betalar för är trafiken man kan skicka och ta emot för den som levererar Internetfunktionalitet. Men visst det är en marknadsprissättning också, mera eller mindre relevant ur ett tekniskt perspektiv.kisumisu skrev:
PTS hann inte kravställa/reglera utan Telia öppnade upp sina stationer och fibernät för 7-8 år sedan utifrån att PTS ville reglera det. Och det var utifrån dominerande ställning.MathiasS skrev:
Du envisas med att beskriva det så, men den verkliga frågan är varför du ska betala 400kr för 100/100 när jag betalar mindre än det för 1000/1000.A AndersS skrev:Varför, om vi funktionsmässigt klara oss med låt säga 100/100Mbit/s och betalar låt säga 400 kr/mån, varför då betala 100-200 kr mera för 1Gbit/s utan funktionsvärde för oss. Visst det sitter väl fibergränssnitt på 1Gbit/s hos de flesta operatörer idag, men det man betalar för är trafiken man kan skicka och ta emot för den som levererar Internetfunktionalitet. Men visst det är en marknadsprissättning också, mera eller mindre relevant ur ett tekniskt perspektiv.
Det är marknadspriserna som är skeva, inte vad som räcker för dig. Du ska inte betala mer för att få något du inte behöver, men du borde ej heller behöva betala så mycket som du gör för det du får, även om det räcker för dig.