213 090 läst ·
2 051 svar
213k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Självklart, kan man beställa till lägre pris på den fiberanslutning man har till sin fastighet så har man ett val att göra. Min beskrivning är den riktiga utifrån att jag varit "delaktig" i att leverera/tillhandahålla tjänster vid den tiden när Telenor, då Comhem idag Tele2 och Telia, tyvärr valde inte Bahnhof att etablera sig på så många orter/stationer och inte den stationen vi är anslutna till.MathiasS skrev:
Ber om ursäkt att jag var otydlig, men jag "diskuterar" med leverantörerna samtliga våra tjänster såsom bredband fiber, TV, mobilt bredband och mobilabonnemangen i en klump, de får ge pris på helheten uträknat per månad under ett år, så jag bryr mig inte om 6 månader xxx kr och 6 månader yyy kr. Det som gör det lite knepigt är täckning vid en av våra fastigheter och det begränsar valet av tänkbara operatörer.
Att jämföra anslutningar och hastigheter generellt går inte och det är de förutsättningar vi har att förhålla oss till. Erkänner jag är tråkigt krass och fokuserar på här/nu när vi väljer, inte vad andra vill och får betala eller att hela "internetaffären" ska göras om i grunden.
Redigerat:
Det är därför man enbart ska utgå från sina egna behov och vad man vill köpa. även är villig att betala.N Nerre skrev:
Är det inte lite oförskämd att skriva "Eller folk som inte bryr sig om det ekonomiska.", det gör säkert många men värderar saker olika utifrån olika förutsättningar.😉
Nej dels för det fanns inga rimliga alternativ för 10 år sedan.
Betlar 300 kr för 300/300 vilket jag tycker är ett rimligt pris.
Dock så måste man ju hålla på och byta leverantör hela tiden för att lika på den nivå där jag bor.
Ordinarie pris är ca 500 vilket jag tycker är för mycket med tanke på att du kan få ett 5g flatrate abonnemang billigare.
Betlar 300 kr för 300/300 vilket jag tycker är ett rimligt pris.
Dock så måste man ju hålla på och byta leverantör hela tiden för att lika på den nivå där jag bor.
Ordinarie pris är ca 500 vilket jag tycker är för mycket med tanke på att du kan få ett 5g flatrate abonnemang billigare.
Rörande 4G vs 5G, låt mig förklara....
För det första, den 5G som finns i Sverige är 4G med möjlighet till viss 5G, så kallad NSA (non-standalone architecture). Jag skulle snarare benämna det som 4.5G.
Att du har 5G-loggan i telefonen betyder inte att du har 5G, det betyder att det finns 5G på basstationen. Om du gör en längre transaktion så kommer man att aktivera 5G. All signalering i nätet sker dock över 4G. Detta innebär att begränsningar i 4G också påverkar 5G till viss del. Vidare så har oftast 5G sämre täckning än 4G då det oftast ligger på högre frekvenser. Detta innebär att man när man rör sig i nätet kan tappa signalen på 5G trots att man fortfarande är uppkopplad på 4G, men inget data skickas på 4G. Detta gjorde att jag bytte från Telenor till Telia. Telia har nämligen 5G-täckning i hela cellerna där jag oftast kör. Med Telenor kunde jag inte ta möten på väg hem från jobbet, jag tappade täckning hela tiden pga fenomenet ovan.
Latenserna i 5G är oftast en aning lägre än i 4G, till viss del beror det på kodningen men till största delen beror det på att kapaciteten i 5G fortfarande inte är fullt utnyttjad, dvs det är ingen trängsel i luften på 5G, men det är det på 4G. Det kan dock i vissa celler vara tvärtom utifrån lokala förutsättningar (exempelvis att nästan alla har 5G täckning och att många har "fasta" anslutningar som i princip aldrig backar ned till 4G igen). Om man är väldigt få användare samtidigt i en 5G-cell så kan man få en egen "kanal" och då behöver man inte fråga om man får sända innan man gör det, då går latenserna ned ytterligare. Detta är dock inte så vanligt längre.
Effektiviteten på radion i 4G (på lägre frekvenser) är oftast högre än i 5G, den stora vinsten med 5G då är att det minskar trängseln på de lägre frekvenserna som används för 4G. Och med en högre bandbredd på frekvenserna för 5G så får man oftast igenom mer data, trots lägre förhållande mellan signal/brus. Så egentligen använder man 5G för att frigöra kapacitet för de användare som inte har täckning på 5G.
När vi får "äkta 5G" (SA - standalone architecture) så kommer 5G att bli mycket bättre än idag. Detta då man mycket lättare kan styra/optimera för den enskilda mobilens behov. Latenserna blir då också lägre. Men samtidigt så kommer många nya användningsområden att komma till. Nu blir plötsligt näten tillräckligt bra för många kommersiella funktioner som inte kunnat göras tidigare. Man börjar prioritera kommersiell användning högre än konsumenterna. Exempelvis inom vård, pengatransaktioner (ex terminaler för kreditkort), uppkopplade bilar, uppkopplade övervakningskameror för polisen, det ersätter WiFi i kontorsfastigheter, många olika yrkeskategorier får företräde när de är ute på stan osv. "Äkta 5G"/SA finns i några länder i världen idag (bla Ostasien, USA, några få användningsområden i EU) men det är på gång i hela världen.
Allt ovan är naturligtvis en kraftig förenkling också...
...och innehåller många förhoppningar från industrin.
Kommer då 5G-SA att bli bättre för er? Kanske, det beror på vad ni gör. Det beror på hur er operatör bygger ut det. Min maggropskänsla säger att det blir bättre och billigare för de som har "normal användning", exempelvis streaming, surf mm. Det blir också bättre, men dyrare om man vill ha videomöten, spela spel och andra mer avancerade saker. De senare kommer dock att fungera bättre i mobilnätet än vad de gör idag. Detta är min spådom.
Jag har rätt bra koll på det då jag jobbar med att utveckla tekniken, men jag vet ju inte hur operatörerna satsar sina pengar i slutänden. Som det är just nu så tjänar operatörerna för lite pengar vilket gör att de inte får investerare, vilket i sin tur innebär att det inte längre finns pengar för att bygga ut näten. Så de behöver egentligen höja avgifterna, men det gör de genom att minska innehållet i det som idag kallas mobilt bredband. Du får fortfarande använda nätet hur mycket du vill för ca 300kr/mån, men det kommer att fungera sämre för de tjänster som de vill ha extra betalt för. Inte så att de blockerar dessa tjänster, det är bara att man när man optimerar nätet inte kommer att ta hänsyn till dessa längre - om man inte betalar extra för detta. Som sagt, detta är min spådom, men jag har inte alla korten på hand iofs.
För det första, den 5G som finns i Sverige är 4G med möjlighet till viss 5G, så kallad NSA (non-standalone architecture). Jag skulle snarare benämna det som 4.5G.
Att du har 5G-loggan i telefonen betyder inte att du har 5G, det betyder att det finns 5G på basstationen. Om du gör en längre transaktion så kommer man att aktivera 5G. All signalering i nätet sker dock över 4G. Detta innebär att begränsningar i 4G också påverkar 5G till viss del. Vidare så har oftast 5G sämre täckning än 4G då det oftast ligger på högre frekvenser. Detta innebär att man när man rör sig i nätet kan tappa signalen på 5G trots att man fortfarande är uppkopplad på 4G, men inget data skickas på 4G. Detta gjorde att jag bytte från Telenor till Telia. Telia har nämligen 5G-täckning i hela cellerna där jag oftast kör. Med Telenor kunde jag inte ta möten på väg hem från jobbet, jag tappade täckning hela tiden pga fenomenet ovan.
Latenserna i 5G är oftast en aning lägre än i 4G, till viss del beror det på kodningen men till största delen beror det på att kapaciteten i 5G fortfarande inte är fullt utnyttjad, dvs det är ingen trängsel i luften på 5G, men det är det på 4G. Det kan dock i vissa celler vara tvärtom utifrån lokala förutsättningar (exempelvis att nästan alla har 5G täckning och att många har "fasta" anslutningar som i princip aldrig backar ned till 4G igen). Om man är väldigt få användare samtidigt i en 5G-cell så kan man få en egen "kanal" och då behöver man inte fråga om man får sända innan man gör det, då går latenserna ned ytterligare. Detta är dock inte så vanligt längre.
Effektiviteten på radion i 4G (på lägre frekvenser) är oftast högre än i 5G, den stora vinsten med 5G då är att det minskar trängseln på de lägre frekvenserna som används för 4G. Och med en högre bandbredd på frekvenserna för 5G så får man oftast igenom mer data, trots lägre förhållande mellan signal/brus. Så egentligen använder man 5G för att frigöra kapacitet för de användare som inte har täckning på 5G.
När vi får "äkta 5G" (SA - standalone architecture) så kommer 5G att bli mycket bättre än idag. Detta då man mycket lättare kan styra/optimera för den enskilda mobilens behov. Latenserna blir då också lägre. Men samtidigt så kommer många nya användningsområden att komma till. Nu blir plötsligt näten tillräckligt bra för många kommersiella funktioner som inte kunnat göras tidigare. Man börjar prioritera kommersiell användning högre än konsumenterna. Exempelvis inom vård, pengatransaktioner (ex terminaler för kreditkort), uppkopplade bilar, uppkopplade övervakningskameror för polisen, det ersätter WiFi i kontorsfastigheter, många olika yrkeskategorier får företräde när de är ute på stan osv. "Äkta 5G"/SA finns i några länder i världen idag (bla Ostasien, USA, några få användningsområden i EU) men det är på gång i hela världen.
Allt ovan är naturligtvis en kraftig förenkling också...
...och innehåller många förhoppningar från industrin.
Kommer då 5G-SA att bli bättre för er? Kanske, det beror på vad ni gör. Det beror på hur er operatör bygger ut det. Min maggropskänsla säger att det blir bättre och billigare för de som har "normal användning", exempelvis streaming, surf mm. Det blir också bättre, men dyrare om man vill ha videomöten, spela spel och andra mer avancerade saker. De senare kommer dock att fungera bättre i mobilnätet än vad de gör idag. Detta är min spådom.
Jag har rätt bra koll på det då jag jobbar med att utveckla tekniken, men jag vet ju inte hur operatörerna satsar sina pengar i slutänden. Som det är just nu så tjänar operatörerna för lite pengar vilket gör att de inte får investerare, vilket i sin tur innebär att det inte längre finns pengar för att bygga ut näten. Så de behöver egentligen höja avgifterna, men det gör de genom att minska innehållet i det som idag kallas mobilt bredband. Du får fortfarande använda nätet hur mycket du vill för ca 300kr/mån, men det kommer att fungera sämre för de tjänster som de vill ha extra betalt för. Inte så att de blockerar dessa tjänster, det är bara att man när man optimerar nätet inte kommer att ta hänsyn till dessa längre - om man inte betalar extra för detta. Som sagt, detta är min spådom, men jag har inte alla korten på hand iofs.
Var det svar jag fick när jag diskuterade val av mobilrouter med en "initierad" i somras till fastighet på landsbygd, välj en 4G för betydligt lägre pris och uppgradera till 5G burk den dag då det ger något extra. Och om behov finns lägg pengarna på en extern riktantenn. Men vi utgick då från master/basstationer, frekvensband och avstånd till dem.
En sak till, jag väljer fortfarande fiber över 5G, men jag är också en rätt avancerad användare. Den vanliga svensken klarar sig rätt bra på 5G om de har bra täckning där de bor och ingen trängsel i nätet (välj rätt operatör, rent generellt så är Telia bäst, men lokala variationer finns).
Ingen 5G-täckning kan jag tro. Extern antenn förbättrar förhållandet mellan signal och brus, vilket ger högre bandbredd. Enheterna får lika mycket effekt från antennen, men i praktiken så begränsas man av hur mycket brus det blir. Det innebär lägre hastigheter när man är längre från masten. Det är dessutom upplänken (mobilens sändning) som i första hand begränsar även det som kommer till mobilen. Detta innebär att en router ger bättre hastighet då den får sända med högre effekt än en telefon. Och har man då extern antenn utomhus också så får man mycket högre bandbredd än en telefon. Å andra sidan så tjänar operatörerna mindre pengar på routrar än på telefoner, så man kan också tänka sig att man får en mindre del av den tillgängliga kapaciteten om det blir trångt i luften. Det bestämmer operatören. Skall man ha mobilt i huset så rekommenderar jag starkt riktantenn utomhus för att få den bästa upplevelsen, den kan vara bra nu men försämras kraftigt över tid om det börjar bli trängsel i luften.A AndersS skrev:
En av de bättre investeringar som jag gjort i huset.
Visst det var surt att hosta upp 25 lax för inkoppling.
Men stabiliteten och priset mot 4g/5g är helt klart värt det.
Så länge jag jobbar där jag jobbar så kommer jag inte att gå över till 5g eftersom ingen operatör kan komma ner på samma pris som fibern. Klarar mig på 100/100 och betalar ifag 88kr / månaden för det
Visst det var surt att hosta upp 25 lax för inkoppling.
Men stabiliteten och priset mot 4g/5g är helt klart värt det.
Så länge jag jobbar där jag jobbar så kommer jag inte att gå över till 5g eftersom ingen operatör kan komma ner på samma pris som fibern. Klarar mig på 100/100 och betalar ifag 88kr / månaden för det
Japp, om man säger så här har jag gamla kollegor, "initierad", hos operatör..... och även släktingar på ett företag som utvecklar 5G, där jag själv jobbat en gång i tiden i Kista och fick lite kunskap om mobilt, osv....😇pacman42 skrev:
Men svära på det gör jag inte då jag valde en 4G router och blev tillräckligt nöjd med prestanda och låste på högre band med lite sämre signalnivå. Mobiler är inga problem bara man har den operatör som har täckning.😉 Men i bostaden skulle jag inte varit nöjd med prestandan.
Redigerat:
Det beror på vad man laddar ner till. Har man en smart-TV som har appen kan man troligen ladda ner till TVn, men utrymmet är väl rätt begränsat. Tveksam till att det går att streama nerladdat material från mobil/platta till TV.
Jag tror ingen tjänst stöder nerladdning till PC om de inte har en app. Netflix har dessutom tagit bort nedladdningsstödet från sin PC-app.
Jag tror ingen tjänst stöder nerladdning till PC om de inte har en app. Netflix har dessutom tagit bort nedladdningsstödet från sin PC-app.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Mikrotik har väldig prisvärda 4G och 5G routers med eller utan riktantenner. Vi körde dessa paraboler för ca 1800 kr på landet innan vi fick fiber. Vi fick runt 130/40 med LTE ca 2.5 km (CLOS) till masten. Nu använder vi dom som backuplänkar.A AndersS skrev:Var det svar jag fick när jag diskuterade val av mobilrouter med en "initierad" i somras till fastighet på landsbygd, välj en 4G för betydligt lägre pris och uppgradera till 5G burk den dag då det ger något extra. Och om behov finns lägg pengarna på en extern riktantenn. Men vi utgick då från master/basstationer, frekvensband och avstånd till dem.