213 090 läst ·
2 051 svar
213k läst
2,1k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
Jag “gejmar” varje dag med Netflix och YouTube stream igång samtidigt via 4G+. Nemasproblemas. MEN det gick inte via 5G från Telenor, det fick jag lämna tillbaka och återgå till tele2 4G, dubblade min ping med 5G.Nötegårdsgubben skrev:
Hos en fiberförening så har KO ofta hand om allt utom passiva nätet.Boilerplate4U skrev:
När det gäller prissättning för fiber det stadsnätsägaren som anger portkostnaden baserat anläggningskostnaden. Därefter tillkommer kostnader för kommunikationsoperatören (KO) där båda utgör baspriset som tjänsteleverantören måste beakta vid prissättning till slutkund. I vissa fall kan dessa parter samverka vid tillfälliga kampanjer.
Stadsnätsägaren ansvarar för den fysiska driften av fibernätet, inklusive kopplingsskåp, switchar och mediaomvandlare (ONT) hos kunden. Kommunikationsoperatören (KO) sköter tjänsten som kopplar samman tjänsteleverantören med kunden. Övriga tjänster (som tex DHCP osv) hanteras av tjänsteleverantören (ISP).
KO, ISP samt service av stadsnätet verkar på en konkurrensutsatt marknad.
Håller med.kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.
Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.
Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.
En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.
Nu fick jag samma brev fast i mailform att min skall höjas 1.5.
Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.
Vi pratar om hastighet på 100Mbit och utan tv eller andra tjänster!
Jag pratade med Telia och även dem säger att det finns inget att göra.
Antingen gräva in nya fiberkablar eller gå över till deras mobila lösning.
Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).
Blir intressant att se hur länge Globalconnect lever med sina prishöjningar!
När vi skaffade fiber pratades det om att den är öppen så vem som helst får leverera internet och det kommmer bli konkurrens och priserna kommer gå ner till 100 kr per månad bla bla bla.
Här står vi nu 5 år senare med 649 kr i månaden eller vad fan det nu är.
Å ena sidan är det väl bra med konkurrensen från mobilt bredband, men det måste ju minska intäkterna med färre abonemang i fibernätet?
Därmed konkurrerar väl inte fibernäten med pris längre utan kapacitet och kvalitet. Hur mycket mer är en fiberanslutning värd?
Därmed konkurrerar väl inte fibernäten med pris längre utan kapacitet och kvalitet. Hur mycket mer är en fiberanslutning värd?
Pga avgifterna för att få leverera "fritt" inte är konkurrensutsatta.S Sir Duke skrev:
En reglering måste till annars kostar det snart 1000 kr/mån.
B
Boan
Medlem
· Västra Götaland
· 2 606 inlägg
Boan
Medlem
- Västra Götaland
- 2 606 inlägg
Är det telia ? Då ska ni undersöka om det finns en annan operatör i ert område , som då har egen utrustning i telestationenS Sir Duke skrev:
Det som behövs är det virtuella tillträdet som kommer göra operatörsbyten möjliga överallt och sedan får man hoppas att pts slår fast att alla operatörer måste tillåta det. Då slår man sönder nuvarande kartellbildningar i de öppna näten.Boilerplate4U skrev:
Det stämmer säkerligen, samtidigt innebär den monopolliknande situation som i praktiken råder för fysiska nät att de som är anslutna till privatägda nät får betala dyrt varje månad för denna teknikutveckling.Boilerplate4U skrev:
Så jag som har kommunalt nät tackar och tar emot 👍 🙂