Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

86 Röster 3,2%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 915 Röster 71,8%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

191 Röster 7,2%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

474 Röster 17,8%
  • Antal röster
    2 666
kisumisu kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.

Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.

Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.

En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.

Nu fick jag samma brev fast i mailform att min skall höjas 1.5.
Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.

Vi pratar om hastighet på 100Mbit och utan tv eller andra tjänster!

Jag pratade med Telia och även dem säger att det finns inget att göra.
Antingen gräva in nya fiberkablar eller gå över till deras mobila lösning.

Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).

Blir intressant att se hur länge Globalconnect lever med sina prishöjningar!
Bind dig inte på mobilt utan ta ett abonnemang utan bindiningstid.
Även Comviq har mobilt bredband.

kisumisu kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.

Gammal tråd jag vet, men nu har tom internetoperatörer börjat rekommendera mobilt.

Globalconnect som jag har som fiberoperatör till det "öppna nätet" bara höjer och höjer avgifter.

En som har Telenor som operatör fick ett brev om en höjning 1.4 där dom rekommenderade att gå över till 5G.

Ownit. Var lite billigare men skulle ändå ha kostat närmare 600kr/mån fast jag redan hade en rabatt på 50kr hos dem.

Deras rekommendation var också 5G. 199kr/mån (samma pris 2år) Fast där skulle man få köpa en yttre antenn. Så totalt 299kr. Ändå blir totalkostnaden runt 50% billigare (kanske ännu billigare då Globalconnect tycks höja sina priser minst en gång per år).

Ångrar inget, men marknaden måste regleras.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur många år sedan var det jag varnade för just detta. Att bygga ut privata monopol, många gånger med stöd av skattepengar är inte vettigt. Infrastruktur bör inte vara privat.
Vill du förstatliga elnäten?

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Ja, det skulle vara lämpligt. Men då nätet, inte produktionen.

• Gilla
ansgar46 och 6 till
  • Laddar…
Driften kan handlas upp i öppen konkurrens med privata utförare.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ja, absolut.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Ja, det skulle vara lämpligt. Men då nätet, inte produktionen.
När det gäller prissättning för fiber det stadsnätsägaren som anger portkostnaden baserat anläggningskostnaden. Därefter tillkommer kostnader för kommunikationsoperatören (KO) där båda utgör baspriset som tjänsteleverantören måste beakta vid prissättning till slutkund. I vissa fall kan dessa parter samverka vid tillfälliga kampanjer.

blackarrow blackarrow skrev:
Driften kan handlas upp i öppen konkurrens med privata utförare.
Stadsnätsägaren ansvarar för den fysiska driften av fibernätet, inklusive kopplingsskåp, switchar och mediaomvandlare (ONT) hos kunden. Kommunikationsoperatören (KO) sköter tjänsten som kopplar samman tjänsteleverantören med kunden. Övriga tjänster (som tex DHCP osv) hanteras av tjänsteleverantören (ISP).

KO, ISP samt service av stadsnätet verkar på en konkurrensutsatt marknad.

Redigerat:
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Ångrar inte att vi skaffade fiber även fast vi kör delvis med 5G mobilt bredband i familjen då det blev billigare för tillfället och kraven inte är så höga. Men om kraven blir högre i framtiden eller för nästa fastighetsägare så finns det inget som slår fiber.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Hur många år sedan var det jag varnade för just detta. Att bygga ut privata monopol, många gånger med stöd av skattepengar är inte vettigt. Infrastruktur bör inte vara privat.
Först och främst är fiber ingen reglerad rättighet som tex elnätet. Utan privata aktörer i samråd med Svenska Stadsnätsföreningen (ssnf.org) hade vi aldrig sett den omfattande utbyggnad av fibernätet som vi har idag. De ekonomiska riskerna och investeringarna har till stor del burits av dessa aktörer vilket möjliggjort en snabbare och mer omfattande utbyggnad än vad en statlig modell sannolikt hade kunnat leverera.

Som en anekdot kan jag nämna att den första privata satsningen jag var involverad i var ett mindre fibernät för cirka 150 fastigheter för ungefär 25 år sedan. Vid den tiden visade staten NOLL intresse (ni kommer säker ihåg "Internet är bara en fluga"). Projektet mötte också hårt motstånd från Telia som vägrade ge tillgång till sin infrastruktur.

Det var först långt efter Telias privatisering och med hjälp av SSNF och PTS som det till slut blev möjligt att genomföra projektet i praktiken.

En viktig faktor i fiberutbyggnaden är SSNFs detaljerade riktlinjer för anläggning av fiber under namnet Robust Fiber vilket har blivit en global de facto-standard plus etablering av den nya tjänsten ledningskollen.se.

Det bredbandsstöd som idag hanteras av PTS på regeringens uppdrag ställer krav på anläggning enligt Robust Fiber, täckningsgrad samt portkostnader. Även privata föreningar, så kallade byanät eller fiberföreningar, kan bygga fibernät i områden där kommersiella aktörer inte investerar. Dessa föreningar organiseras ofta som ekonomiska föreningar och kan söka stöd från PTS. Ett par bra exempel är Tavelsjö ByaNät och Stockholms Skärgårdsnät (Ornö, Nämdö, Runmarö och Harö).

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ändrade min röst nu.

Man måste tyvärr konkurrens utsätta allting nuförtiden, jag ringer varje år och säger att jag skall byta leverantör och då får jag oftast halva priset!
Dom leverantörer som inte har fiber vill gärna locka över kunder till deras mobila abonnemang!
Mobilt betyder alltid att du delar bandbredd med x antal andra kunder. Vill alla titta på något samtidigt så blir det problem.
Fiber har du en egen förbindelse på minst 1Gb förvisso delar man på nätet längre upp men då är hastigheten minst 10Gb

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Det går inte jämföra 5G och fiber, fiber är överlägsen. Jag förhandlade fram mitt pris på 500mb +tv till 579kr, de är inte omöjliga

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad är problemet om man anslutit till fiber och ångrar sig det är ju bara säga upp, önskar man ha det igen är der ju bara teckna ett abonnemang?

• Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Det går inte jämföra 5G och fiber, fiber är överlägsen.
Så varför jämför du om det inte går? 😉

Skämt åsido: har man gejmande tonårsgrabbar i huset duger väl i princip inget annat än en fast lina ända in i datorn. Surfar man bara Bygga hus och kollar lite Youtube klarar man sig med betydligt enklare uppkoppling.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Lite beroende på mobilmottagning och belastning kan fiber även vara en fördel för TV-tjänster.
Vi kör ju både fiber och mobilt i våra fastigheter, där den med mobilt kan ha en del hackande.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är problemet om man anslutit till fiber och ångrar sig det är ju bara säga upp, önskar man ha det igen är der ju bara teckna ett abonnemang?
Har man en gång anslutit sig med fiber är "nog" inte risken stor att den kopplas bort om det råder fiberbrist i stamnätet och det görs utökning i området, men den kan finnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.