Vi köpte ett litet drömhus trodde vi. En naiv budget och en vilja att göra saker ordentligt gjorde att vi fick sälja vårt hus efter ca 1år helt nerrivet. Hade knappt hunnit börja bygga upp igen. Pengarna tröt, orken tröt, och livsgnista tröt. Det var inte alls bra. Vi bestämde oss för att sälja och uppskattar att den affären kostar oss nära 7-siffrigt med allt. Dubbla boenden osv.. det var det absolut bästa vi kunde göra då.

Därefter köpte vi ett annat hus som krävde väldigt mycket mer renovering än vad vi hade hoppats på. Det har också varit tufft. Nedskärningar på jobbet med arbetslöshet.. osv.

NU har vi endast kvar tvättstugan som låg i den originala planen. Och har börjat kunna jobba med trädgården som har varit lika tradig. Har jobb sen januari som jag trivs väldigt bra med. Och nu varje gång vi gör något så känner vi att huset blir bättre och bättre:

Läget är dock bra och det kan man inte göra något åt…

• Gilla
  • Ledsen
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
P
H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Är det fler än jag som känner att huset tar mer energi än vad det ger?

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
Japp!

• Gilla
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
A Andreas Tibbling skrev:
Jag förstår precis din känsla!
Köpte ett hus från 1947, 1,5plan med källare och har bott här i 2år nu. Har målat hela huset själv och renoverat ytskikt i tre rum.
Nu ska jag till och byta stammar nere i källarplattan i September pga av spricka i betongrör och sen måste jag återställa badrummet efteråt.
Sen fick vi litet vattenläck I kallvattenrör i somras och fick ta ut en rörmokare akut. Kan bifoga bild hur röret ser ut inuti! 🫣
Så de måste också bytas i kåken....

Sen skulle det behövas dräneras I framtiden då vi har lätt fuktgenomträngning på en ytterväg I tvättstugan.
De blir kul när viss del av kåken står med grunden gjuten på berg, billigt o knäcka berg har jag hört 🫣😬

Så jag förstår dig, det kostar sjukt mycket energi och pengar!
Har man inte kontakter så förstår jag inte hur folk har råd att renovera äldre hus där allt lever på lånad tid.

Men när när stamrenoveringen och badrum och vattenrör är fixade så ska jag bara bo några år utan att göra nått 😂

Du ska veta hur många gånger de senaste halvåret jag känt att jag säljer kåkjävlen o flyttar tillbaka till lägenhet.
Men utan hjälp från kontakter nu med allt som måste göras så hade jag garanterat sålt 😆
För det hade för mig inte varit värt att lägga pengarna de kostar att fixa allt som måste göras vitt.
Mina galvade vattenrör såg likadana ut men kommunen bytte både vattenledningen och avloppsröret då även betongröret var på uppällningen. Kostade mig ingenting faktiskt, de betalade hela jobbet. Var iofs drygt 25 år sedan nu.

MultiMan MultiMan skrev:
Mina galvade vattenrör såg likadana ut men kommunen bytte både vattenledningen och avloppsröret då även betongröret var på uppällningen. Kostade mig ingenting faktiskt, de betalade hela jobbet. Var iofs drygt 25 år sedan nu.
Bytte kommunen dina rör inne i huset?
Föregående ägare har bytt vattenledning och nytt avloppsrör från gatan fram till kåken.

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
Jag ser att många har en naiv syn på vad huslivet är.

Man går runt med ett skimmer och tänker på de fina dagarna när det är sommar och man kan hänga i trädgården. Och så glömmer man de 10 månaderna som inte är trädgårdsvänliga då man måste jobba och hålla igång resten av livet.

Och allt man inte mäktar med själv måste man betala nån för.

Renoveringsprojekt är tuffa. Det finns många trådar på forumet, kanaler på jöttöb och dylikt där folk gett upp. Det är så lätt se alla som "lyckas" med sina projekt och tänka att "jag är duktig med".

Att ha en partner som kommer in med nya ideer. Hjälper till. Peppar. Det har varit omvändande för mig vad gäller orken.
Innan dess var jag väldigt "det duger".

Men om du inte trivs i området och inte trivs i huset är mitt råd verkligen att livet inte går i repris. Det är viktigt att må bra.

• Gilla
  • Älska
Anotaren och 3 till
  • Laddar…
Lite liknande fast inte bostadshus.
Gäller att fatta beslut!

- Jag och sonen ska sälja våra sommarstugor som ligger intill varandra, på samma tomt. Nära ett sport- och skidcenter.

Utedass, brunn att hinka upp dricksvatten ur året runt, vedeldad bastu och badtunna med vatten från närliggande bäck.
Det senare via slang så länge det inte fryser. Har en liten damm högre upp i bäcken.

Vi är inte tänkt att lägga ned mer arbeten och pengar på husen, och är där högst sällan.
Det senaste var att uppdatera till helt ny elinstallation i ena stugan. Andra ok.

Är nöjda på detta nu.

Lägger ut via mäklare.

.

Redigerat:
MultiMan
A Andreas Tibbling skrev:
Bytte kommunen dina rör inne i huset?
Föregående ägare har bytt vattenledning och nytt avloppsrör från gatan fram till kåken.
Nej, från husväggen till andra sidan vägen där de kopplade på, kommunala nätet.

Förra ägaren hade redan bytt till PEM-slang till vattenmätaren men skarvat vid husväggen mot inkommande galvat rör. Ligger original betongavloppsrör under huset, men PVC från husväggen och vidare nu efter att kommunen grävde nytt.

• Gilla
Andreas Tibbling
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nej, från husväggen till andra sidan vägen där de kopplade på, kommunala nätet.

Förra ägaren hade redan bytt till PEM-slang till vattenmätaren men skarvat vid husväggen mot inkommande galvat rör. Ligger original betongavloppsrör under huset, men PVC från husväggen och vidare nu efter att kommunen grävde nytt.
Så kommunen satte en skarv på sin tomt? Det låter otroligt att dem skulle godkänna det.

• Gilla
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Dr Benz Dr Benz skrev:
Så kommunen satte en skarv på sin tomt? Det låter otroligt att dem skulle godkänna det.
"Sin tomt"? Andra sidan grusvägen går huvudledningarna till byn som lades ner under andra världskriget. Där ansluter husen längs vägen till stamnätet.

Detta har redan diskuterats minst 3 gånger i forumet då personer här verkar tro att det är omöjligt att kommunen gör något bra.

VA-killarna som kom hit letade fram kommunens ritning över nätet. Där visade det sig att på 1970-talet så sattes anslutningspunkten till kommunens nät vid min husvägg, ca 7-8 meter från grusvägen. Alltså grävde de från min vägg till vägrenen ocn använde den befintliga betongavsloppsledningen från mitt hus att stoppa en PEM och PVC-rör i. Fick precis plats. På så sätt slapp de gräva av vägen.

På min sida satte de även en avstängningskran och spolbrunn precis innan min häck för lätt åtkomst (fanns ingen spolbrunn tidigare och enda avstängningen var vid min anslutning till stamnätet på andra sidan vägen). På andra sidan vägen grävde de kanske 15-20 meter till ett hörn på en åker där anslutningspunkterna fanns och kopplade på mig där.

Efter detta gratisjobb så ändrades kartan och min anslutningspunkt går numera vid min tomtgräns. I princip vid punkten för avstängningen i marken.

Edit: De slog även ner en prydlig galvad stolpe med skyltar som anger spolbrunn - avstånd från stolpe och avstängning - avstånd från stolpe.

Redigerat:
  • Gilla
MrWIB och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte läst om detta tidigare. Det skall såklart stå din tomt. Jag förstår inte riktigt men det låter otroligt att kommunen skulle godkänna en skarv mellan avstängningen och mätaren.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
@Dr Benz

VA-killarna visste inte vad som väntade när de grävde sig ner nästan 2 meter till min husvägg. I mitt badrum där mätaren sitter gick det inte säkert se vad som gick ner i grunden. När de väl blottat rören visade det sig att avloppet var orört gammalt betongrör hela vägen och vattenledningen var skarvad vid min husvägg. PEM från min mätare till husvägg där galvat järnrör tog över till kommunens anslutningspunkt (som alltså var totalt igensatt). Följaktligen la de ner PEM och skarvade till min befintliga PEM, precis där den gamla skarven fanns. Då med tillägget att de grävde ner en avstängning på min tomt och en spolbrunn för nya avloppsröret i PVC, som skarvades med krympmuff mot betongrör, också vid husväggen.

• Gilla
MrWIB och 2 till
  • Laddar…
Livet är kort, gör det som känns rätt i magen och hjärtat. Håll inte fast vid något du egentligen inte vill.

Jag har själv varit i sitsen att satsa allt vi hade på ett riktigt dyrt och lyxigt nybygge, bara för att känna att det var helt fel när allt var klart. Vi packade ihop och flyttade efter mindre än tre år.

• Gilla
Anotaren
  • Laddar…
Unikt namn
Hus är kämpigt, i synnerhet stora projekt. Men har det inte börjat kännas bättre efter 5år har du ändå givit det ett ordentligt försök.
Jag rekommenderar dig att gå vidare i livet och sälja. Bostaden kan inte va en energitjuv hur länge som helst.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vet inte hur många gånger jag haft samma känsla med efter över 20år som husägare med ständiga projekt så kan jag bara konstatera att jag inte ångrar det i alla fall...
Nu bor vi i ett hus på en plats som vi stormtrivs på men när åldern börjar gö6r sig påmind så inser man att man skulle haft ett enplanshus dock.

• Gilla
Anotaren och 3 till
  • Laddar…

Klassiker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.