P-plats P-plats skrev:
Vet inte hur många gånger jag haft samma känsla med efter över 20år som husägare med ständiga projekt så kan jag bara konstatera att jag inte ångrar det i alla fall...
Nu bor vi i ett hus på en plats som vi stormtrivs på men när åldern börjar gö6r sig påmind så inser man att man skulle haft ett enplanshus dock.
Fast folk som har en trappa i huset lever längre sägs det.

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
inte efter ett fall

• Gilla
  • Ledsen
Anotaren och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Det låter ju bra då vi har en trappa in, en upp till sovrummet och en mer till duschen i källaren... 👌

H HusOwnerWhiteHouse skrev:
Är det fler än jag som känner att huset tar mer energi än vad det ger?

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
Kan det vara så att det inte är fel på huset utan omgivningen. Omgivningen kan lätt ändras efter 5 år. Jag har exempel på det när stadsbefolkningen kommer ut på landet och gör omgivningen till något helt nytt. Jag skulle sälja. Huset kan alltid fixas till men omgivningen kan du inte ändra. Det är bara att dra. Det kommer förmodligen bli mer tydligt år efter år att det inte är platsen för dig. Och då är det hopplöst att sälja eftersom många i din sits ser och uplever samma sak.

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar av.
Tror du sätter fingret på en öm punkt. Alla hurtfriska projekt man läser kommer med ett pris! Sunt att du reflekterar

• Gilla
andersmossing och 2 till
  • Laddar…
B Björkskär skrev:
Hej
Jag känner igen mångas berättelser i att man ger sig på för många saker samtidigt för att skapa ”drömmen” som man inte har förmåga att slutföra.
Om det påverkar dig för mycket skulle jag sälja!
Alternativet är att samla släkt och vänner under några intensiva veckor och åtgärda det som verkligen behövs och skjuta på allt annat, det för att kunna sälja eller stå ut att bo.
Det kräver att även barn och partner är med på tåget och förstår att det krävs stora uppoffringar tex att barnen får leka själva i trädgården eller hjälpa till om de kan och att den i familjen som är bäst lämpad sköter matlagning och all service till alla de som jobbar.

En liten annan spaning just kring att köpa ett renoveringsobjekt, är att säljarens ”vinst” ofta motsvarar underhållsskulden på huset. Samma som många brf som har orimligt låg avgift men stora underhållskostnader framför sig..
Det finns sällan några gratispengar i hus, bara boendekostnader.
/ Björkskär
Problemet är att 99% av släkt och vänner "gärna hjälper till".

Men sen kommer 1% om det är något mer avancerat än att riva och kladda lite färg.

Slipa och spackla är en sån där grej som alla tror att man får massor med hjälp med. Men det är få av mina vänner som är så fina att jag skulle göra det åt dem 😅

Nej man får nog inse att man får göra allt själv med sin partner. Eller betala för det. Allt annat är en bonus.

Tänker på den där tanten i husdrömmar med "gratishuset" hon flyttade ner. Hon trodde ju att all snickarglädje skulle slipas och fixas av släkt och vänner. Det var väl som mest 10 kvadrat som var slipat....

• Gilla
Anotaren och 1 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Problemet är att 99% av släkt och vänner "gärna hjälper till".

Men sen kommer 1% om det är något mer avancerat än att riva och kladda lite färg.

Slipa och spackla är en sån där grej som alla tror att man får massor med hjälp med. Men det är få av mina vänner som är så fina att jag skulle göra det åt dem 😅

Nej man får nog inse att man får göra allt själv med sin partner. Eller betala för det. Allt annat är en bonus.

Tänker på den där tanten i husdrömmar med "gratishuset" hon flyttade ner. Hon trodde ju att all snickarglädje skulle slipas och fixas av släkt och vänner. Det var väl som mest 10 kvadrat som var slipat....
det beror ju på vilka vänner man har dom flesta av mina älsta vänner är hantverkare själva så första huset fick vi mycket hjälp med

Jag köpte ett renoveringsobjekt för snart 5 år sedan. Jag känner nu när jag kommer tillbaka efter semestern att det inte är kul att komma hem. Jag trivs inte i området och känner att jag har tagit mig an ett projekt jag inte klarar . . .
Jag och min fru blev en gång med ett gammalt hus i Blekinge – egentligen en liten avstyckad bondgård med två hektar tomt. För oss passade det ganska bra, eftersom vi bara tillbringade ungefär tre månader där på sommaren, plus 2-3 veckor på våren för att ”vårstäda” trädgården och försöka lista ut vad som skulle göras under sommaren.

När man bara bor där delar av året kan man också leva förvånansvärt länge med provisoriska lösningar: dusch med varmvatten utanför huset, komposttoa, ett kök som befinner sig någonstans mellan ”under ombyggnad” och ”arkeologisk utgrävning” och liknande.

Min fru avled förra året, så plötsligt står jag där ensam med hela ”gården”. Då känns det förstås lite motigt ibland. Som tur är finns det gott om trevliga och hjälpsamma grannar i området – vilket i praktiken betyder mycket mitt ute i skogen. Byggvaruaffär finns det också några km från huset vilket är ovärderligt.

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att göra, och jag har för länge sedan insett att jag förmodligen aldrig kommer att bli färdig. Det får barnen ta över så småningom. Det är kanske också en del av charmen – man kan alltid hitta något nytt att renovera, laga eller förbättra.

Dessutom tillbringar jag ungefär tre fjärdedelar av året i södra Tyskland, mitt emellan vin- och fruktodlingar. Där kan jag i lugn och ro fundera på vad jag ska hitta på nästa år. Strandsemester är inte riktigt min grej, och skulle jag plötsligt få behov av lite medelhavsflair är det bara att sätta sig i bilen och köra dit på tre–fyra timmar.

Just nu håller jag exempelvis på att tillverka nio spröjsade fönster i 1850-talsstil, komplett med handsmidda beslag. Beslagen kan man faktiskt köpa i Sverige – fönstren får jag däremot tillverka själv. Jag gör jobbet i Tyskland, dels för att jag har mer tid där och dels för att min (hobby)verkstad är betydligt bättre utrustad.

Så sammanfattningsvis: efter tre månader i Sverige kan det ibland kännas lite tröttsamt att bara hålla på med renoveringar, underhåll och projekt som på något mystiskt sätt verkar föröka sig. Men då är det bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka till Tyskland. Efter några dagar börjar man istället fundera på vad man ska ta itu med nästa år.

Det är nog betydligt värre om man inte trivs med själva platsen. Då blir frågan kanske inte vad man ska renovera härnäst, utan om man överhuvudtaget vill vara kvar. Men än så länge trivs jag – och så länge det finns något att bygga, laga eller måla finns det väl ingen anledning att bli sysslolös.

• Gilla
  • Älska
Byggahus48 och 4 till
  • Laddar…

Jag tror att vi alla kommer till det stadiet ibland (även om inte alla kommer erkänna det). Men livet det är ju som så att livet runt om "huset" förändras ju också.. personer, intressen, familjesituationen, jobb osv - och alla dessa delar spelar in i ens mående! (framförallt i den energin man har kvar inom sig)

Det kommer fler tillfällen nuförtiden när där man önskar att "allt var klart".. men samtidigt (för mig ska tilläggas) så behöver jag ha något "därframme" att se fram emot.. att göra.. att planera för.. annars blir jag lite uttråkad.. observera att det inte betyder att man vill göra (eller måste) göra saker hela tiden!

Tyvärr har jag också lite av en stressad/grubblande personlighet så jag har lite svårt att "slappna" av emellanåt.. trots att jag eg inte "måste göra allt"... (vilket påverkar boendemiljön lite emellanåt - eller ja, snarare min psykiska välbefinnande i huset)

MEN..
Det viktiga är att man trivs i området man bor i dock.. för den saken kan man aldrig göra något åt - ett hus i sig.. kan man alltid förändra/riva/bygga om... men läget är som det är! Jag kan bli "dyngtrött" på huset/husen ibland (när det är för mycket som måste göras..).. men jag kan fortfarande gå ut och sätta mig och älska omgivningen / utsikten.. och det gör att man "kan andas" och ändå på något vis återhämtar sig..

Där kan jag samla min energi!

Om du inte har något du uppskattar i huset /tomten /läget.. som ger dig återhämtning emellanåt iaf.. ja då ska du nog överväga att sälja.. att ha hus är inte för alla - det är en livsstil! Ett hus blir ju aldrig färdigt (inte heller en trädgård).. även som nyköpt/nybyggt.. så kommer det ju hända saker och behöva uppdatera/laga så småningom (bara att det tar, ibland, lite längre tid att komma dit :) )

Men det är viktigt att "hemma" är ett ställe för återhämtning.. på något vis.. då livet idag (för de allra flesta) är ett ekorrhjul som snurrar allt fortare.. och då behöver man kunna slappna av när man kommer hem!

Trist situation för dig,
Hoppas det rättar till sig i livet!
Du förtjänar att "kunna andas"

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Helt normalt att känna motgång & hopplöshet ibland, efter 5 år utan att det blivit klart , jag är exakt där med nu 1:a Oktober.

Börjat jobba igen efter semetern & noll ork när man kommer hem igen + att sommaren lider mot sitt slut….

Jag kommer aldrig någonsin flytta från hus , ger troligare upp andan frivilligt innan.
Den dag huset är helt färdigt och allt perfekt köper jag en träbåt eller dålig bil o grejar med.

Men vissa människor vill bara jobba 7-4 & komma hem till en lägenhet och inte göra någonting.
För dig är frågan då är huset i ett skick så det är värt att sälja.
Man kan ju inte göra en skitaffären för att lusten dippar en höst.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
M Mathias Sigtuna skrev:
Finns ju trapphiss. Som man ibland kan få bidrag till.

Förstår precis, köpte som du ett renoveringsobjekt 2009, älskade huset och området. Tyvärr blev jag sjuk i samband med husköpet och kom aldrig tillbaka till arbetslivet. Tiden gick och det var "relativt" billigt ekonomiskt att bo kvar även om ekonomin förändrades drastiskt. Renoverade det jag orkade men i Januari 2025 fick jag en vatteskada i söderväggen pga att jag inte orkat renovera fönstret. Jag hade inte uppmärksammat att fönsterkarmen blivit så upprutten att när det regnade och vinden ofördelaktigt låg på så rann vattnet rakt in i väggen 😢 det blev till att bygga ett fönsterskydd, beställa nytt fönster, bygga avskärmningsvägg så att hela väggen kunde torka upp etc etc. Jag insåg att det inte fungerade att leva på det sättet längre. Kontaktade mäklare utan att ha åtgärdat hela vattenskadan och fick naturligtvis ett väldigt lågt försäljningsvärde. Visste fan inte vart jag skulle ta vägen, har dessutom en utekatt som vuxit upp i huset. Hittade en billig 2'a 5km från huset, flyttade in i lägenheten i april i år och sålde huset i maj. Husförsäljningen gick jämnt ut varken plus eller minus som tur är men den största vinsten är att jag helt kunnat släppa hela ansvaret, det är obetalbart.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig. Det som är jobbigast är att bestämma sig för vad man vill göra ❤️

• Gilla
Byggahus48
  • Laddar…
T TommyStrandberg skrev:
Jag och min fru blev en gång med ett gammalt hus i Blekinge – egentligen en liten avstyckad bondgård med två hektar tomt. För oss passade det ganska bra, eftersom vi bara tillbringade ungefär tre månader där på sommaren, plus 2-3 veckor på våren för att ”vårstäda” trädgården och försöka lista ut vad som skulle göras under sommaren.

När man bara bor där delar av året kan man också leva förvånansvärt länge med provisoriska lösningar: dusch med varmvatten utanför huset, komposttoa, ett kök som befinner sig någonstans mellan ”under ombyggnad” och ”arkeologisk utgrävning” och liknande.

Min fru avled förra året, så plötsligt står jag där ensam med hela ”gården”. Då känns det förstås lite motigt ibland. Som tur är finns det gott om trevliga och hjälpsamma grannar i området – vilket i praktiken betyder mycket mitt ute i skogen. Byggvaruaffär finns det också några km från huset vilket är ovärderligt.

Det finns naturligtvis hur mycket som helst att göra, och jag har för länge sedan insett att jag förmodligen aldrig kommer att bli färdig. Det får barnen ta över så småningom. Det är kanske också en del av charmen – man kan alltid hitta något nytt att renovera, laga eller förbättra.

Dessutom tillbringar jag ungefär tre fjärdedelar av året i södra Tyskland, mitt emellan vin- och fruktodlingar. Där kan jag i lugn och ro fundera på vad jag ska hitta på nästa år. Strandsemester är inte riktigt min grej, och skulle jag plötsligt få behov av lite medelhavsflair är det bara att sätta sig i bilen och köra dit på tre–fyra timmar.

Just nu håller jag exempelvis på att tillverka nio spröjsade fönster i 1850-talsstil, komplett med handsmidda beslag. Beslagen kan man faktiskt köpa i Sverige – fönstren får jag däremot tillverka själv. Jag gör jobbet i Tyskland, dels för att jag har mer tid där och dels för att min (hobby)verkstad är betydligt bättre utrustad.

Så sammanfattningsvis: efter tre månader i Sverige kan det ibland kännas lite tröttsamt att bara hålla på med renoveringar, underhåll och projekt som på något mystiskt sätt verkar föröka sig. Men då är det bara att sätta sig i bilen och åka tillbaka till Tyskland. Efter några dagar börjar man istället fundera på vad man ska ta itu med nästa år.

Det är nog betydligt värre om man inte trivs med själva platsen. Då blir frågan kanske inte vad man ska renovera härnäst, utan om man överhuvudtaget vill vara kvar. Men än så länge trivs jag – och så länge det finns något att bygga, laga eller måla finns det väl ingen anledning att bli sysslolös.
Hej Tommy
Kul att höra. Jag gör ungefär samma sak, utomlands sedan i Sverige några månader.

C Carcoza skrev:
Förstår precis, köpte som du ett renoveringsobjekt 2009, älskade huset och området. Tyvärr blev jag sjuk i samband med husköpet och kom aldrig tillbaka till arbetslivet. Tiden gick och det var "relativt" billigt ekonomiskt att bo kvar även om ekonomin förändrades drastiskt. Renoverade det jag orkade men i Januari 2025 fick jag en vatteskada i söderväggen pga att jag inte orkat renovera fönstret. Jag hade inte uppmärksammat att fönsterkarmen blivit så upprutten att när det regnade och vinden ofördelaktigt låg på så rann vattnet rakt in i väggen 😢 det blev till att bygga ett fönsterskydd, beställa nytt fönster, bygga avskärmningsvägg så att hela väggen kunde torka upp etc etc. Jag insåg att det inte fungerade att leva på det sättet längre. Kontaktade mäklare utan att ha åtgärdat hela vattenskadan och fick naturligtvis ett väldigt lågt försäljningsvärde. Visste fan inte vart jag skulle ta vägen, har dessutom en utekatt som vuxit upp i huset. Hittade en billig 2'a 5km från huset, flyttade in i lägenheten i april i år och sålde huset i maj. Husförsäljningen gick jämnt ut varken plus eller minus som tur är men den största vinsten är att jag helt kunnat släppa hela ansvaret, det är obetalbart.

Hoppas du hittar en lösning som funkar för dig. Det som är jobbigast är att bestämma sig för vad man vill göra ❤️
Kunde du ta med dig katten till lgh?

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
Jag försöker tänka "good enough" angående huset. Vet jag något akut som orsakar ny skada så försöker jag åtgärda/få åtgärdat. Jag letar lite mindre fel än jag borde. När jag dör behöver huset inte vara i toppskick.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.