Hej.
Vad gäller angående ångerrätt på ett bredbandsavtal?

Problembeskrivning:
Vi köpte tomt och började bygga, kommunen säger att det finns enbart 1 fiberleverantör i området.
När vi byggt en bit visade det sig att vi behövde skarva rören för fiberkabeln för att de skulle räcka dit det var tänkt, jag ringer då upp den leverantören som kommunen hänvisat till.
Dessa totalvägrar göra nått med rören förräns jag fyllt i en abbonemangsansökan på deras hemsida.
Gör detta, 2-3 dagar senare kommer det ut en kille och skarvar på röret, denna killen nämner då att det finns en öppen telia fiber framgrävt med, får även detta röret förlängt.
Känner mig då lite halvlutrad då den operatören jag valt är tokdyr, 450kr i månaden..
Nu fick jag pris på telias fiber, 329kr i månaden för dubbla hastigheten, TV osv var även detta billigare.
Så i runda slängar skulle jag spara 220kr i månaden på att välja telia.

Jag ringer upp den leverantören som jag nu önskar välja bort, dessa blir toksura och är fruktansvärt otrevliga, de har monopol på fibernätverk i hela kommunen utom i det området jag bygger, så de är väldigt arroganta att ha med att göra.
De hävdar då att min ångertid gäller 14 dagar efter jag fyllt i på deras hemsida, jag tyckte då 14 dagar borde gälla från att de levererat och att jag därmed vill annulera ordern nu eftersom inget är levererat frånsett att de skarvat på 2 meter rör, vilket jag erbjöd mig att betala för.

Finns det något sätt att komma ur abbonemanget eller är det bara låta det löpa ut?

Bindningstiden på 24 månader borde väl då även gälla från datum jag tecknat abbet, om det nu är så att ångerrätten gäller från det datumet?

Telia fibern kommer jag installera i vilket fall, det gick att välja enbart installation utan abb så man i värsta fall kan byta när bindningstiden gått ut.

Jag tror inte du kan komma ur det där på annat sätt än att bita i det sura äpplet och sen dumpa dem efter 24 månader.

Det du kan hoppas på är väl att de inte uppfyller sina åtaganden så du kan häva köpet med hänvisning till att de brutit avtalet.

Bindningstiden lär gälla från att du börjar betala abonnemanget, de vill ha in 24 månadsavgifter från dig.

Möjligen kan du komma undan med att "köpa loss" dig för 24 månadsavgifter, men då verkar det nog bättre att utnyttja deras abonnemang i 24 månader.

Ja det verkar ju som man är fast, det är jäkla surt för vi har köpt tomten av kommunen som i sin tur äger energibolaget som levererar bredbandet, kommunen har hemlighållt att det fanns ett bättre allternativ att välja som leverantör, varför betala 220kr mer i månaden för att ha halva bredbandshastigheten och 4 kanaler mindre på tvn, känns inte som en bra affär.
Jag komemr i vilket fall att skriva på offerten från Telia, man kan få fibern inkopplad utan att teckna abb, då finns den där och så säger man bara upp det andra i god tid och byter.

Allt krångel för att man ville göra rätt och få ledningarna skarvade så de skulle räcka fram till anslutningscentralen i huset.

Fast hade inte killen som skarvar röret sagt nåt hade du inte vetat om det...

Men kommunen borde ju få sig en rejäl känga för att de gett dig felaktig information.

Men hur är det med anslutningsavgifter då? På det här viset får du ju betala dubbla anslutningsavgifter.

Ångerrätten 14 dagar vid köp på internet gäller även bredband.

Jepp, du har 14 dagar ångerrätt!
Se till att få skriftligt på uppsägningen. E-post med begärt läskvitto duger annars rek.brev.
Du kan också ringa dem om de inte svarat eller löst ut rek. inom 14 dagar. Säg att du vill häva avtalet och spelar in samtalet. Viktigt att du nämner när du tecknat avtal, inklusive tid (om du har det) för att sen kunna becisa att du gjort det inom 14 dagar.

Mvh,
Anders

Det står ju "Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.". Och en bredbandsanslutning lär räknas som tjänst. Och avtalet ingås när man gör beställningen.

B
Nerre skrev:
Det står ju "Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.". Och en bredbandsanslutning lär räknas som tjänst. Och avtalet ingås när man gör beställningen.
Slutade läsa när jag hittade det jag sökte... :-)

Bricco skrev:
Ångerrätten 14 dagar vid köp på internet gäller även bredband.
Problemet är att jag fick ringa dem för ca 3 månader sedan när vi behövde ha längre slangar vid resningen av huset.
Det är där våra meningar går isär, jag trodde att 14 dagar gällde från leverans, men operatören menar att det gäller från den dag de tvingade mig att fylla i intresseanmälan på deras hemsida, annars kunde de inte skarva rören så vi kunde gå vidare med bygget.

hempularen skrev:
Men hur är det med anslutningsavgifter då? På det här viset får du ju betala dubbla anslutningsavgifter.
Det gör inget, det rör sig om tämligen små pengar och jag ser bara en fördel av att ansluta båda kablarna när vi ändå bygger så slipepr man ev problem i framtiden om man vill byta.
Telia ska ha 16 000kr och den andra 4000kr
Men den med låg anslutningsavgift tar ju en väldig massa mer i avgift per månad, så på några år är skillnaden utraderad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.