763 läst ·
18 svar
763 läst
18 svar
Angående tömning av 3-kammarbrunn
Med nuvarande regelverk lär det väl krävas avloppstillstånd för att få ha kvar anläggningen.J jonaserik skrev:En ALFA typ BAGA 3 -kammare 3 m3 i betong och glasfiberavskiljare på mitten, godkänd av kommunen, när hela alltet gjordes om för 35 år sen + att det inte finns någon tidsgräns i bygglovet på nyttjandet. Så nu tänks om att gräva om infiltrationen till sommaren och byta i den. Kan göras i enlighet med lagen om VA och är inget som man behöver bygglov för. Heter renovering.
Svar nej. En anläggning som är godkänd av kommunen en gåmg är godkänd i evigheten, så kan det inte bli något som avloppstillstånd som krav. Det som skulle vara något, är om det är något som numera kallas vattennära. Om anläggningen är i lokaliteten utan vattennära så kan den inte dömmas ut. bara så där.F fribygg skrev:
Men det skiter en del kommunala s.k. besiktningsmän i, och säger att den inte är godkänd. Det ska då vara en brunn som är 1-kammare ( som inte fungerar alls som tämkt ) eller 2 -kammare som inte heller är bra.
Det som dom brukar haka upp sig på är att dom inte kan utröna hur infitrationens tillstånd är och säger bara, Ej godkänd. Och då blir det liksom lite problem för innehaveren, Det med omvänd bevisning som inträder.
Som info, så har dom dragit fram VA runt mig, 15 fastigheter, men jag har inte betalt eller anslutit till det och inte tänker göra det heller. Men utan att ge något om situationen här, så har dom inget att komma med. Eget vatten och för anslutningskostnaden kan jag tömma min brunn i minst 100 år och ändå gå på plus.
Havs- och vattenmyndigheten, vars tolkningar tillämpas i de flesta kommuner, menar att omgrävning av infiltration är anmälningspliktigt. Så det är riktigt att inget nytt tillstånd behövs, men det är samtidigt inte bara att köra på.J jonaserik skrev:
https://www.havochvatten.se/avlopp-...lningspliktigt.html#h-Vadaranmalningspliktigt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden