sebbe_j sebbe_j skrev:
nej det är inget strck det är min inställda temp på 43 grader.. Men stora problemet nu är ju att pumpen inte stinger på integralen.. Stått på samma -760 sen i går morse och kommer som ingen vart.. Pumpen verkar ställa sig i ett visst läge
Vad har du för diff mellan framledning och returen nu när den kör värme?Och hur mycket under ligger ÄR värdet på framledningen mot vad det står inom parentes?

sebbe_j sebbe_j skrev:
nej det är inget strck det är min inställda temp på 43 grader.. Men stora problemet nu är ju att pumpen inte stinger på integralen.. Stått på samma -760 sen i går morse och kommer som ingen vart.. Pumpen verkar ställa sig i ett visst läge
Om du inte kommer upp i "börvärdet" som pumpen anger på utgående värme räknas inte det ned något, dvs huset använder mera än vad som pumpen klarar av att ge.
Och du hade väl kopplat bort elpatron, eller minns jag fel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad har du för diff mellan framledning och returen nu när den kör värme?Och hur mycket under ligger ÄR värdet på framledningen mot vad det står inom parentes?
A AndersS skrev:
Om du inte kommer upp i "börvärdet" som pumpen anger på utgående värme räknas inte det ned något, dvs huset använder mera än vad som pumpen klarar av att ge.
Och du hade väl kopplat bort elpatron, eller minns jag fel.
Jag har inte kopplat bort nån patron.. så den borde ha gått i för länge sen

sebbe_j sebbe_j skrev:
Jag har inte kopplat bort nån patron.. så den borde ha gått i för länge sen
Nu är det över 20 år sedan jag trimmade in vår Villapump, men pumpen kan gå konstant under vissa förhållanden om den inte når gränsen för tillskottsel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vad stannar pumpen på i och med att GM inte räknas upp? Bryter den på hysteres eller pressostat? Eller står den bara och tuggar?

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Vad stannar pumpen på i och med att GM inte räknas upp? Bryter den på hysteres eller pressostat? Eller står den bara och tuggar?
Bryter inte på nånting.. Den har stått på -760 intregral sen i går och 45 grader framledning... Står typ bara och tuggar och tuggar

A AndersS skrev:
Nu är det över 20 år sedan jag trimmade in vår Villapump, men pumpen kan gå konstant under vissa förhållanden om den inte når gränsen för tillskottsel.
Den här har nått tillskottet med råge... -600 går ju elpatronen in.. Denna har stått på -760 sen i går morse och elpatronen har inte kikat in

VP fått hicka, har du stängt av all el till den och väntat i 10 minuter och startat upp igen.

J jonaserik skrev:
VP fått hicka, har du stängt av all el till den och väntat i 10 minuter och startat upp igen.
yes.. Och blir precis samma sak när jag startat om den! måste ju va nån styrning eller nån givare eller nått som är kaput

sebbe_j sebbe_j skrev:
sen i går morse och elpatronen har inte kikat in
Har du kollat om elpatronen går att sparka igång manuellt? Den kanske är kaputt utan larm.
Blockera kompressorn och kolla om den kan köra på elpatron enbart.

Den funkade i förrgår.. det känns mer som att pumpen typ hakat upp sig i ett läge.. För när den ska göra vv emellanåt så tänds bara lampan också men inget händer.

Maxwells demon Maxwells demon skrev:
Har du kollat om elpatronen går att sparka igång manuellt? Den kanske är kaputt utan larm.
Blockera kompressorn och kolla om den kan köra på elpatron enbart.
Beter sig skitkonstigt pumpen tyvärr =/

sebbe_j sebbe_j skrev:
Beter sig skitkonstigt pumpen tyvärr =/
1.Vilken kurva kör du på och vilket rum värde.
2.Vilken diff har du mellan fram och retur?
3.Står pumpen i läge auto?

V växelventil skrev:
1.Vilken kurva kör du på och vilket rum värde.
2.Vilken diff har du mellan fram och retur?
3.Står pumpen i läge auto?
Rumvärde 20 och kurva 38.. diff på 6 grader mellan fram och retur... Pumpen står i läge auto

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
Rumvärde 20 och kurva 38.. diff på 6 grader mellan fram och retur... Pumpen står i läge auto
Har ni kolla så inte övehetningsskyddet på den det står T1 på löst ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.