15 376 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
Angående Thermia Villa 75
Eftersom du har lös nu och kan se in i Port A och B vrid axeln( troligtvis går de att snurra 360 grader. Ställ så att A eller B är stängt med att se in i porten , samt blås i AB så vet du, sen blir att ställa stopp på nästa port, då blir det lättare att kolla upp. Sen köra manuellt till värme och VV och se var motorn stannar. Själva käglan i ventilen kan vara vriden 180 grader och då blir det malfunktion. När du vet hur den ställer sig så dit med den och på med motorn så ska det fungera.T tobbetk skrev:
okej.. Men ventil ska alltså bara haT tobbetk skrev:
Så här står min nu i vv produktionJ jonaserik skrev:Eftersom du har lös nu och kan se in i Port A och B vrid axeln( troligtvis går de att snurra 360 grader. Ställ så att A eller B är stängt med att se in i porten , samt blås i AB så vet du, sen blir att ställa stopp på nästa port, då blir det lättare att kolla upp. Sen köra manuellt till värme och VV och se var motorn stannar. Själva käglan i ventilen kan vara vriden 180 grader och då blir det malfunktion. När du vet hur den ställer sig så dit med den och på med motorn så ska det fungera.
Ska alltså ventilen jobba motsols? 45 grader för varje körning?J jonaserik skrev:Eftersom du har lös nu och kan se in i Port A och B vrid axeln( troligtvis går de att snurra 360 grader. Ställ så att A eller B är stängt med att se in i porten , samt blås i AB så vet du, sen blir att ställa stopp på nästa port, då blir det lättare att kolla upp. Sen köra manuellt till värme och VV och se var motorn stannar. Själva käglan i ventilen kan vara vriden 180 grader och då blir det malfunktion. När du vet hur den ställer sig så dit med den och på med motorn så ska det fungera.
OK då ska röret till värmen bli kallt, blir det kallt, Du kan pm du vill stänga av VP 1 timma, då kallnar alla rör ner och vid start så blir rör varma. Går axeln att snurra 360 grader kan det bli fel om käglan hammnr fel
va? Alltså mitt problem här är att mitt vv tappar värmen fort och att jag tycker det känns som att pumpen får arbeta hårdare än tidigare för att öka framledningstempenJ jonaserik skrev:
https://www.bimobject.com/sv/lk/product/lk_525_multizone_3w_set_female_threadJ jonaserik skrev:
alltså ska den gå 60grader per inkoppling?
https://www.bimobject.com/sv/lk/product/lk_525_multizone_3w_set_female_threadT tobbetk skrev:
alltså går den 60grader per inkoppling mot vv eller värme?
Ja du...det står "Vridvinkel: 60°/360°"...mittåt...
Youtubelänken säger att den växlar varje 60°:
Youtubelänken säger att den växlar varje 60°:
Ja du...vrid 60 grader och känn vilket rör som blir varmt...