Mja, jag läser 180 grader, se bild i inlägg 103, och tittar man på elschemat så ska "brun" 3 i molexkontakten, ha spänning förjämnan och då går den till "B", får den spänning på A, och B samtidigt, går den till "A". Läge för krångel där.
Två elektriska kopplingsscheman, en med kabel och en med Molex-kontakt, färger svart, blå, brun markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, jag läser 180 grader, se bild i inlägg 103, och tittar man på elschemat så ska "brun" 3 i molexkontakten, ha spänning örjämnan och då går den till "B", får den spänning på A, och B samtidigt, går den till "A". Läge för krångel där.
[bild]
umm varför är då mina kablar gråa och blå? och är det som du säger att den ska gå 180 grader vid varje vridning då är det något mkt fel på mitt ställdon
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, jag läser 180 grader, se bild i inlägg 103, och tittar man på elschemat så ska "brun" 3 i molexkontakten, ha spänning örjämnan och då går den till "B", får den spänning på A, och B samtidigt, går den till "A". Läge för krångel där.
[bild]
vart läste du att det skulle gå 180 grader vid varje in och urkoppling?
 
Ritningen i inlägg 103, från databladet. Det går inte att få ihop funktionen annars.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sebbe_j sebbe_j skrev:
umm varför är då mina kablar gråa och blå? och är det som du säger att den ska gå 180 grader vid varje vridning då är det något mkt fel på mitt ställdon
Läs numren i molexkontakten, strunta i färgerna.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Läs numren i molexkontakten, strunta i färgerna.
ja dom ska kopplas i 6,3,2.. Men ser ingenstans att det står att ventilen borde gå 180 grader vid varje inkoppling
 
Det står ingenting om grader någonstans, men titta på ritningen i inlägg 103!

Ventilsliden och tappen som sticker upp till motorn/ställdonet, hur får du till något annat än att den går 180 grader mellan omställningarna?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det står ingenting om grader någonstans, men titta på ritningen i inlägg 103!

Ventilsliden och tappen som sticker upp till motorn/ställdonet, hur får du till något annat än att den går 180 grader mellan omställningarna?
vet inte riktigt om du har rätt ritning? finns ju 2vägs och 3 vägs ventiler..
 
525, läs databladet...länk i inlägget...
 
Fotografen Fotografen skrev:
525, läs databladet...länk i inlägget...
Som sagt alla säger olika här så vet inte vad jag skall gå på.. Den ena säger att dem går i flera olika vinklar och den andra säger annat
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det står ingenting om grader någonstans, men titta på ritningen i inlägg 103!

Ventilsliden och tappen som sticker upp till motorn/ställdonet, hur får du till något annat än att den går 180 grader mellan omställningarna?
Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.

EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grå
 
Jag får inte ihop 90 grader med hur man ritat vridtappen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.

EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grå
problemet för min del är inte att den går fel... Jag tycker att den ställer sig i konstiga lägen..
 
Om du vrider manuellt, hur många grader kan du få rotera styrtappen?
 
J jonaserik skrev:
Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.

EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grkan
Ena gången ställer den sig typ mitt jämsmed b och andra gången typ 45 grader mot
D Dilato skrev:
Om du vrider manuellt, hur många grader kan du få rotera styrtappen?
ska gå ner och prova.. Den ska alltså inte gå att vrida 360 grader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.