15 376 läst ·
210 svar
15k läst
210 svar
Angående Thermia Villa 75
Mja, jag läser 180 grader, se bild i inlägg 103, och tittar man på elschemat så ska "brun" 3 i molexkontakten, ha spänning förjämnan och då går den till "B", får den spänning på A, och B samtidigt, går den till "A". Läge för krångel där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
umm varför är då mina kablar gråa och blå? och är det som du säger att den ska gå 180 grader vid varje vridning då är det något mkt fel på mitt ställdonFotografen skrev:
vart läste du att det skulle gå 180 grader vid varje in och urkoppling?Fotografen skrev:
Ritningen i inlägg 103, från databladet. Det går inte att få ihop funktionen annars.
Det står ingenting om grader någonstans, men titta på ritningen i inlägg 103!
Ventilsliden och tappen som sticker upp till motorn/ställdonet, hur får du till något annat än att den går 180 grader mellan omställningarna?
Ventilsliden och tappen som sticker upp till motorn/ställdonet, hur får du till något annat än att den går 180 grader mellan omställningarna?
vet inte riktigt om du har rätt ritning? finns ju 2vägs och 3 vägs ventiler..Fotografen skrev:
525, läs databladet...länk i inlägget...
Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.Fotografen skrev:
EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grå
Jag får inte ihop 90 grader med hur man ritat vridtappen.
problemet för min del är inte att den går fel... Jag tycker att den ställer sig i konstiga lägen..J jonaserik skrev:Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.
EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grå
Ena gången ställer den sig typ mitt jämsmed b och andra gången typ 45 grader motJ jonaserik skrev:Den ska inte gå 180 grader, den ska bara gå 90 grader, det beror på att vingen i den är större än vad ni tror, den är en hel halva och om den står på mitten så är alla portar öppna, den är invändigt en halv del av ventilen och vid vridning 90 grader så blir det stopp mot A eller B. Det är samma funktion som en vanlig shuntventil.
EDIT Om den går åt fel håll, inget ovanligt vid byte, så följer man ledningarna fram till plint och skiftar dom grkan
ska gå ner och prova.. Den ska alltså inte gå att vrida 360 grader?D Dilato skrev: