Hej jag har hört nu att sen januari 2005 ska det finnas en lag på att alla kommuner måste ta samma avgifter för tex bygglov, men tydligen är det inga kommuner som följer detta eftersom det fortfarande är sjukt stora skillnader på olika ställen i landet. Är det någon som vet något om detta. Jag kan ha blivit felinformerad men om det stämmer så borde detta tas upp och människor som betalat för mycket i kommun avgifter borde få tillbaka pengar eller hur.

Det undrar jag om det stämmer...men om det gör det,
väljer dom den som hade högst eller lägst ;)
Kan ju hoppas att det är så och att dom tar en låg :)

Det var en husförsäljare på Hjältevadshus som sa det till mig och hon sa också att egentligen borde hon själv ta upp det men det fanns ingen tid! Hur som helst så sa hon att ett bygglov i Göteborg kostar ca 40 000 jämfört med ett i Stenungssund som kostar 25 000.

Nja... det har nog din säljare rört i hop lite...

Jag har för mig att det däremot är så att de nya föreskriftera säger att de avgifter kommunen tar ut inte ska vara mer än vad det faktiskt kostar. Det gäller alla avgifter i byggandet, som bygglov, bygganmälan, plavgift osv.

Alltså kommunerna ska inte kunna använda de pengarna i andra delar av verksamheten. Ingen smyg skatt här alltså.

Mig veterligen finns inte en enda kommun som kommer i närheten av "breakeven". Självkostnaden överskrider priset på bygglov överallt.

Men för det första variera självkostnaden oerhört mellan kommunerna. Dessutom variera subventionen nästan lika mycket.

Den som vill veta mer om just sin kommun kan få exakt svar från Sveriges kommuner och landsting.

De flesta kommuner följer en taxa som Svenska kommunförbundet har sammanställt. Denna taxa ger en riktlinje till vad saker kommer att kosta. Taxan är så konstruerad att, beroende på hur mycket tid en handläggare måste lägga ned på ett ärende, så kostar det mer. Till exempel, om platsbesök måste göras så finns en avgift för det, ska grannar höras så betalar du för det mm. Avgiften baseras också på vilken yta du ska bygga. Det är därför priserna varierar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.