10 709 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Ang: El till ett litet garage?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Nej, det tror jag inte, beror såklart på hur långa sträckor det blir i garaget. Överslagsmässigt tror jag att du kan ha ca 10m med 1,5kvmm kabel efter 50m med 2,5 kvmm.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nä, om man av dimensioneringsskäl behöver 2.5 mm² för 10 A-gruppledningarna i garaget så ligger felet tidigare. Dvs i så fall krävs grövre kabel till garaget och ev en elcentral i garaget.
Nu har du en PSA (=JFB) som ger personskydd för väldigt långa och klena kablar. Men den ska även ta hand om kortslutning mellan fas och nolla.
Nu har du en PSA (=JFB) som ger personskydd för väldigt långa och klena kablar. Men den ska även ta hand om kortslutning mellan fas och nolla.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Har beställt 50m N1xv 5g2,5mm kabel som ska gå mellan ladan och garaget,skulle ju börja gräva idag men hur jag än gjorde stötte jag på elledningar under,så står inför ett problem,KAN jag dra den i luften(typ på nå brädor efter träden?) Det är nästan omöjligt att gräva ner 40cm när man bor uppe på berget.
-Så jag ska hålla mig till 1,5mm Kabel sen i garaget till uttagen?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Krångla inte så mycket, välj femledad 2.5mm2 jordkabel säkra den med din PSA 10A/30mA i 4-modulkapsling med DIN-skena placerad vid gamla centralen och installera med 1.5mm2 i garaget. Då har du lite att växa i och du behöver inte tänka så mycket kring alla sidodiskussioner som uppstått här, allt ser både modernt och rimligt dimensionerat ut i vad du beskriver och visat på bilderna.Lagerstrand Alexander skrev:
Lägg den i skyddsrör också om du inte kommer ner så djupt på vissa ställen, men framförallt börja inte med några lösningar ovan mark eller på linor, brädor bland träden. Då är det bättre att du lägger den grunt fast på rätt sätt.Lagerstrand Alexander skrev:Har beställt 50m N1xv 5g2,5mm kabel som ska gå mellan ladan och garaget,skulle ju börja gräva idag men hur jag än gjorde stötte jag på elledningar under,så står inför ett problem,KAN jag dra den i luften(typ på nå brädor efter träden?) Det är nästan omöjligt att gräva ner 40cm när man bor uppe på berget.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Vad är det för skyddsrör som passar den kabeln? Hur ska jag kunna få igenom 50meter kabel genom skyddsrör?GK100 skrev:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Kollade på byggmax,Det blir ju ungefär en 1000 Lapp till för bara kabelskyddsrör,kommer ju inte ner i marken mer än 20-30cm på vissa ställen.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Du måste man ha något bygglov eller dylikt för att gräva ner en kabel och installera el?
Jag kommer ner20-25 cm så blir det bra om jag köper sånt kabelskyddsrör,platsen där kabeln kommer ligga kommer endast en gräsklippare och fotsteg röras vid.
Jag kommer ner20-25 cm så blir det bra om jag köper sånt kabelskyddsrör,platsen där kabeln kommer ligga kommer endast en gräsklippare och fotsteg röras vid.
Jag är ute på hal is, men.... inget bygglov, däremot följa reglerna och ha behörig elektriker som gör installationen (egentligen tror jag el-firma med behörig anställd - något åt det hållet). Kabelskyddsröret är till för kommande grävningingar med maskin eller manuell. Om man väljer att trots det göra jobbet själv tror jag att det är viktigt att lösningen blir rätt och följer reglerna, men detta är bara vad jag kommit fram till genom att läsa bl.a på byggahus.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jag har ju bara grävningen kvar sen anlitar jag en elektriker som gör resten,Men måste ju veta om det går bra med 20-25cm ner i backen,då resterande är byggt av berg, sen sånt kabelskyddsrör samt sand ovanpå och slutligen jord,såklart gult band också,Men hur är det när jag nu konmit så långt ner på andra kablar kan jag dra min över i ett gult skyddsrör,det handlar bara m en liten bit,då vi olyckligtvis korsar varandra?nets skrev:Jag är ute på hal is, men.... inget bygglov, däremot följa reglerna och ha behörig elektriker som gör installationen (egentligen tror jag el-firma med behörig anställd - något åt det hållet). Kabelskyddsröret är till för kommande grävningingar med maskin eller manuell. Om man väljer att trots det göra jobbet själv tror jag att det är viktigt att lösningen blir rätt och följer reglerna, men detta är bara vad jag kommit fram till genom att läsa bl.a på byggahus.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Nej nu tar jag eget beslut,P.G.A att inget tungt kommer belasta den vägen jag drar kabeln så blir det så att den får ligga direkt 20-25cm ner i jorden med ett gult varningsband ovan. Anser att det duger,då det bara verkar vara kinkigt för elbolagen att acceptera vilket kabelrör som helst.
Så den blir förlagt i jorden med gult varningsband samt kabelskydd på kabel när den går upp på väggen in till elcentralen!
Så den blir förlagt i jorden med gult varningsband samt kabelskydd på kabel när den går upp på väggen in till elcentralen!