10 709 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Ang: El till ett litet garage?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Den där oss,ska den sitta på din-skena i ett nyare säkringsskåp? Eller går den att montera utanför de gamla proppskåpet?GK100 skrev:Med jordkabel menar jag sån som får läggas direkt i marken, precis som du nämner tex EKKJ. Du kan söka efter EKKJ 4x2.5+2.5 eller N1XV 5G2.5 på olika nätbutiker eller CO, Biltema osv. PSA står för personskyddsautomat och är kombinerad säkring och jordfelsbrytare i samma apparat, en sån med en liten kapsling kostar kanske ca: 500:-.
Tror du jula alt biltema har en sån psa med liten kapsling och hur vet ja det där med kapslingarna? Tack för all bra info och man börjar lära sig
Genom den "lilla kapslingen" kan du sätta den utanför ditt gamla proppskåp, den sitter på en DIN-skena där. Sök du efter kablarna och personskyddsautomat så hittar du säkert många du kan skaffa från. Men som sagts tidigare ska du ordna hjälp med jobbet, behörig eller ej lägger jag inga synpunkter på bara personen är kompetent, du verkar lite för osäker själv.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jo jag vet kommer låta en elektrikern utföra jobbet,men vill sätta mig in i det hela. Så att den lilla kapslingen sitter på personskyddsautomaten redan?,Den där DIN-skenan den följer väl bara med i normcentraler dvs den går ej att köpa löst?GK100 skrev:Genom den "lilla kapslingen" kan du sätta den utanför ditt gamla proppskåp, den sitter på en DIN-skena där. Sök du efter kablarna och personskyddsautomat så hittar du säkert många du kan skaffa från. Men som sagts tidigare ska du ordna hjälp med jobbet, behörig eller ej lägger jag inga synpunkter på bara personen är kompetent, du verkar lite för osäker själv.
Ring en elektriker. Be han ta en titt och lämna pris. Troligtvis låter han dig dra den långa kabeln. Vem spikar EKK 2013?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Müssli skrev:
Var denna kapsling jag tänkte på men står inget om den har en inbyggd DIN-skena?
http://www.jula.se/normkapsling-403005
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ska ta kontakt med en snart. Men vill göra så mycket jag får för att det ska bli billigare. Men hur gör elektrikern sen då när en psa är inkopplad vid proppskåpet och kabel är draget bort till garaget,ansluter han kabel i en kopplingsdosa då?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Alla normkapslingar har en DIN-skena.
Här är ett exempel på en PSA:
http://www.jula.se/personskyddsautomat-16a-402168
Den tar upp två modulplatser. Jag skulle rekommendera att du ändå väljer en lite bredare normkapsling då det kan bli trångt med införingen av en kabel 5G2.5, eller två då den ska matas från centralen också. Det ser ju inte ut att finnas plats för att montera kapslingen kloss i kloss med centralen.
Eftersom PSA är en kombinerad säkring och JFB så ska den matas direkt ifrån fasskenorna i centralen, dvs inte via någon säkring där. Den kabeln som används mellan central och kapsling måste alltså vara så grov att den skyddas av huvudsäkringarna i mätarskåpet, eller säkringarna i bostaden, beroende på hur denna central i ladan är matad. Det är dock svårt att se att 0.5m 2.5 mm² inte skulle duga.
I garaget kopplas kabeln in i första dosan. Det är väl bra om den är placerad så att den senare kan bytas till en liten elcentral utan att behöva förlänga några kablar. Om du väljer en femledare till garaget (vilket rekommenderas då gräva gör ont i ryggen) så blir alltså två ledare oanvända just nu.
http://www.jula.se/personskyddsautomat-16a-402168
Den tar upp två modulplatser. Jag skulle rekommendera att du ändå väljer en lite bredare normkapsling då det kan bli trångt med införingen av en kabel 5G2.5, eller två då den ska matas från centralen också. Det ser ju inte ut att finnas plats för att montera kapslingen kloss i kloss med centralen.
Eftersom PSA är en kombinerad säkring och JFB så ska den matas direkt ifrån fasskenorna i centralen, dvs inte via någon säkring där. Den kabeln som används mellan central och kapsling måste alltså vara så grov att den skyddas av huvudsäkringarna i mätarskåpet, eller säkringarna i bostaden, beroende på hur denna central i ladan är matad. Det är dock svårt att se att 0.5m 2.5 mm² inte skulle duga.
I garaget kopplas kabeln in i första dosan. Det är väl bra om den är placerad så att den senare kan bytas till en liten elcentral utan att behöva förlänga några kablar. Om du väljer en femledare till garaget (vilket rekommenderas då gräva gör ont i ryggen) så blir alltså två ledare oanvända just nu.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Så jag kan köpa en normkapsling för 4 moduler då och få i PSA utan problem samt ha lite plats över? Jo jag kör på femledare och gräver ner den i marken,kommer vara slut efter att ha grävt 30meterBo.Siltberg skrev:Alla normkapslingar har en DIN-skena.
[länk]
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Har införskaffat en PSA idag för 10A,skulle ha 16A men köpte fel så går det att använda denna ändå?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är du som kan svara på det. Behöver du ta ut mer än 2300 W kontinuerligt i garaget?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Nej det tror jag ju inte,har ju två eluttag två lysrörsarmaturer en strömbrytare och det räcker väl med en 10A då?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Fasiken.. jag som bestält 3G2,5m kabel som ska grävas ner,eller de kanske är elen inne i garaget
du menar?
du menar?