10 709 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Ang: El till ett litet garage?
Det gör det, i mark kan man av flera skäl belasta hårdare men det var inte meningen här. TS skaffar 10A PSA och installerar med 1.5mm2 i garaget på vanligt sätt, men för kommande ev utökning till trefas och även med tanke på längden, arbetet osv kan det vara lämpligt att ta femledare 2.5mm2 till jordkabeln.
OK, tack! Jag hade besök av en elektriker som sa att nedgrävd sladd har MINDRE kapacitet än annan sladd, och flera andra saker som lät fel för mig som intenjör. Skall man anta att samma regler gäller för nedgrävd som annan sladd, dvs 1,5m2 ger 10A säkring?
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Man måste ta hänsyn till längden också, nedgrävning innebär i många fall att det handlar om längre sträckor. Och då riskerar man framförallt att utlösningskriteriet inte uppfylls, beroende på förimpedansen i nätet.Men även saker som spänningsfall i kabeln kan bli problem. Spänningsfall innebär väl kanske ingen risk för personskada, som om utlösningskriteriet inte uppfylls, "bara" att vissa prylar inte fungerar om man kopplar in dem.
Vad talar vi om för sträckor? Läser man här:
http://www.nexans.se/eservice/navig...age=sv_SE&productId=540072439#characteristics
Får man resistans max 12,10Ohm/km för 1,5mm2 och 20°C
Så rent dc-mässigt blir förlusten på 50m med maxströmmen 10A ==> ~ 6V
http://www.nexans.se/eservice/navig...age=sv_SE&productId=540072439#characteristics
Får man resistans max 12,10Ohm/km för 1,5mm2 och 20°C
Så rent dc-mässigt blir förlusten på 50m med maxströmmen 10A ==> ~ 6V
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg
Du måste räkna spänningsfallet i båda riktningarna. så du får ca 12V på 50m. i en 50m kabel färdas strömmen 100m.
Jag har sett någonstans att 4% spänningsfall är max tillåtet. Så 50m kabel är för mycket.
Jag tror att det finns en anledning till att skarvkablar på rulle aldrig är mer än 25m (har iallafalla aldrig sett någon längre i en vanlig butik).
Jag har sett någonstans att 4% spänningsfall är max tillåtet. Så 50m kabel är för mycket.
Jag tror att det finns en anledning till att skarvkablar på rulle aldrig är mer än 25m (har iallafalla aldrig sett någon längre i en vanlig butik).
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jag kom och tänka på hur gör jag om jag vill stänga av elen till garaget för utökning eller när det inte används,för kommer bara vara där på helgerna.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Vad gör man om man har 50meter till garaget? Nu har jag ju förberett och ska gräva idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Om vi ser det som frånskiljning för underhåll så duger PSA'n i ladan. Den är dock ingen "strömbrytare" som får användas dagligen för att tända o släcka lyset etc. Att stänga av strömmen varje Söndag är kanske lite på gränsen... Men behöver du verkligen bryta strömmen under veckodagarna då? Du kan i så fall installera en brytare i garaget.
@hempularen... du skriver:
>> måste räkna spänningsfallet i båda riktningarna
Det här låter fel, skulle gärna se en referens. Ohms lag gäller väl fortfande, även R byts ut mot Z?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström
@Lagerstrand
>> stänga av elen till garaget
Det är väl vara att sätta dit en brytare? Jag köpte en sån här för mitt projekt som kommer att monteras i källaren:
http://www.elbutik.se/product.html/ba-16-stromstallare?category_id=1907
>> måste räkna spänningsfallet i båda riktningarna
Det här låter fel, skulle gärna se en referens. Ohms lag gäller väl fortfande, även R byts ut mot Z?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström
@Lagerstrand
>> stänga av elen till garaget
Det är väl vara att sätta dit en brytare? Jag köpte en sån här för mitt projekt som kommer att monteras i källaren:
http://www.elbutik.se/product.html/ba-16-stromstallare?category_id=1907
Ohms lag gäller för strömmen i båda riktningarna. Alltså blir det ett spänningsfall både i faseledningen och i returen (nollan). Om du använder tre-fas med helt balöanserad last så går det ingen ström i nollan och då kan det ju inte heller bli något spänningsfall antar jag. Detta är dock rimligen inte fallet i detta sammanhang.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Du behöver svara på frågorna i #2Lagerstrand Alexander skrev:
Vi har inte tittat på ledningsdimensioneringen här. Bara antagit att den befintliga installationen är korrekt med lite marginal. Kortfattat finns tre saker att titta på:
- Att kabeln kan belastas kontinuerligt med den ström som förväntas finnas här. Då den kanske kan vara svår att uppskatta, och eftersom det finns uttag där användaren kan plugga in vad som helst, använder man säkringens märkström, 10 A. Det är inga problem för en kabel på 2.5 mm², oberoende av hur lång den är. En markkabel tål på papperet lite mer än en kabel som är klamrad på vägg.
- Att säkringen (PSA'n) kommer att lösa tillräckligt snabbt vid kortslutning längs bort i kabeln. Det handlar om att strömmen ska bli tillräckligt hög, i detta fall med en PSA på 10A som vi antar har C-karakteristik. En sådan kräver 100 A för att lösa inom 0.4 s. För att kunna kontrollera detta behöver man veta kortslutningsströmmen eller förimpedansen i elcentralen i ladan. Denna kan (enkelt) mätas upp. För att uppskatta den behövs lite uppgifter om plats, kablar och längder från mätarskåpet. Du bodde strax utanför tätort sa du vilket indikerar ett "hyggligt" starkt nät. Sedan kanske du har totalt 20-50 meter kabel av en viss area från mätarskåp till ladan.
Sedan har längden på kabeln som ska dimensioneras stor betydelse, då längre kabel ger lägre kortslutningsström. Säg att du har en rätt dålig förimpedans vid centralen i ladan på 1.4 ohm - då tillåts bara ca 40 meter 2.5 mm² för att uppfylla kravet på 100 A i kabelns bortre punkt. Så kanske ligger du precis på rätt sida i ditt fall, men då faller det troligen på de 1.5 mm²-kablar du ha i garaget eftersom det inte finns någon elcentral där med mindre säkringar...
- Att spänningsfallet håller sig inom rimliga gränser. Här behöver man dels känna till spänningsfallet i huvudledningen mellan mätarskåp och elcentral i ladan, som tillsammans med spänningsfallet i ledningen till garaget ska hålla sig under 4 %. Om man enbart tittar på 50 m 2.5 mm² och 10 A så blir spänningsfallet I*2*L*p/A = 10*2*50*0.0183/2.5 * 100/230 = 3.2% vilket är väldigt mycket...
Men du skrev 50 meter kabel, och då blir det totalt 100m 1,5mm2 ledare som utgör motståndet och spänningsfallet. Det är det hempularen menar. Jag vet inte om du räknade med 50m eller 100m.nets skrev:
Det kan väl bero på vad som menas med kapacitet då.
Men i mark nedgrävd ledare har bättre kylning och kan belastas med mer ström vad det gäller uppvärmning av kabeln.
Det i SS4364000 tabellerade godkända värdet vid markförläggning är:
för 1,5 mm2 kabel (koppar) med PVC-isolering (t.ex. EKKJ)
Två belastade ledare (enfasgrupp) - 22A
Tre belastade ledare (trefasgrupp) - 18A / fas
för 1,5 mm2 kabel (koppar) med PEX-isolering (t.ex. N1XV)
Två belastade ledare (enfasgrupp) - 26A
Tre belastade ledare (trefasgrupp) - 22A / fas
för 2,5 mm2 kabel (koppar) med PVC-isolering (t.ex. EKKJ)
Två belastade ledare (enfasgrupp) - 29A
Tre belastade ledare (trefasgrupp) - 24A / fas
för 2,5 mm2 kabel (koppar) med PEX-isolering (t.ex. N1XV)
Två belastade ledare (enfasgrupp) - 34A
Tre belastade ledare (trefasgrupp) - 29A / fas
OBS obs, alla strömvärden gäller alltså kabel kyld av omgivande mark.
Och marken antas ligga på 20°C. Varmare mark = lägre tillåten ström.
Fritt klamrad på vägg (luftkyld typ) är det ca 15% lägre.
Förlagd i rör i vägg osv blir det ytterligare lägre maxström.
Men nu är din tumregel på 1,5 mm2 = max 10A och 2,5mm2 = max 16A inte så dum.
Drar man dessa stora strömmar i kablarna blir spänningsfallet stort, det funkar alltså bara med väldigt korta kablar. Det blir också väldigt knivigt att uppfylla utlösningsvillkoret.
Sen blir det stora förluster också, lite onödigt att elda upp dyra kWh för att värma åt maskarna.
Alla regler och formler hänger ihop på olika vis, det som går enligt vissa regler blir begränsat av annat.
Jag själv skulle aldrig maxa strömvärdena. Jag har avsäkrat 10A på 2,5 mm2 kabeln som går till friggeboden.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 834 inlägg