Hej jag har en fråga eller kanske några!
Vi köpte ett gammalt hus som det ej finns några som helst ritningar eller bygglov osv på hos kommunen. Har frågat dom och dom har inget som helst på detta hus.
Hur ska varken dom eller vi veta om här förändrats nått i detaljplanen och när det skulle sket utan det finns nått dokumenterat på huset?
Visa saker är trams som dom vill ha bygglov för tycker jag själv många ggr. Så jag tänker när dom ens ej vet vart köket varit eller om där varit 1sovrum extra och ej kan bevisa det för dom ej har några papper som säger motsatsen och dom ej kan säga när det så fall gjorts en förändring. Vad ska dom göra då?
Jag och dom vet ej hur det har sett ut från start. Och tänker dom kan ju ej direkt sätta någon eller straffa någon då för förändringar som hänt i huset dom ej kan motbevisa med planritningar på huset som det vart från start eller hur? Är fundersam för jag rev upp golvet och får för mig det ser ut som där varit en ev vägg innan som blivit bortplockad. Och vill bygga upp en vägg där så det blir ett extra rum. Samt köket tror jag har blivit flyttat men inget jag kan bevisa och dom kan ju ej säga nått om det om dom ej vet vart det stått innan eller hur?

Hej,

Vi var i samma situation med vårt hus. Vi gjorde en hel del ändringar invändigt som normalt kräver bygglov.
Gjorde inte för mycket utvändigt eftersom huset är väl synligt från vägen.

Jag tycker kör på men ska ni göra utvändiga saker så tänk på att det finns gamla flygfoton att jämföra med.

• Gilla
Sonny82
  • Laddar…
S Sonny82 skrev:
Hej jag har en fråga eller kanske några!
Vi köpte ett gammalt hus som det ej finns några som helst ritningar eller bygglov osv på hos kommunen. Har frågat dom och dom har inget som helst på detta hus.
Hur ska varken dom eller vi veta om här förändrats nått i detaljplanen och när det skulle sket utan det finns nått dokumenterat på huset?
Visa saker är trams som dom vill ha bygglov för tycker jag själv många ggr. Så jag tänker när dom ens ej vet vart köket varit eller om där varit 1sovrum extra och ej kan bevisa det för dom ej har några papper som säger motsatsen och dom ej kan säga när det så fall gjorts en förändring. Vad ska dom göra då?
Jag och dom vet ej hur det har sett ut från start. Och tänker dom kan ju ej direkt sätta någon eller straffa någon då för förändringar som hänt i huset dom ej kan motbevisa med planritningar på huset som det vart från start eller hur? Är fundersam för jag rev upp golvet och får för mig det ser ut som där varit en ev vägg innan som blivit bortplockad. Och vill bygga upp en vägg där så det blir ett extra rum. Samt köket tror jag har blivit flyttat men inget jag kan bevisa och dom kan ju ej säga nått om det om dom ej vet vart det stått innan eller hur?
Hej, invändiga förändringar kräver normalt inget bygglov utan det är utsidan som gäller. Men gör du om en lada till bostad utan att ändra utseendet då måste du ha bygglov för att kommun skall dra igång samhälstjänsterna som vatten, avlopp, sophämtning, brandskydd etc.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, väldigt få saker inomhus kräver bygglov det är främst exteriöra förändringar och rena tillbyggen. Vissa omfattande tekniska saker, t ex ändring av ett ventilationsystem, installation av en lokaleldstad eller att man ger sig på bärande delar som t ex takstolar kräver bygganmälan.

Om du göra något som kräver bygglov eller anmälan så utgår du från hur huset ser ut och används vid tillfället när du ska göra åtgärden. Du lämnar in handlingar och ritningar baserat på det. Därmed behöver du inte fundera så mycket på hur huset såg ut eller har använts förr i världen och hur det har förändrats.

Bygglagstiftningen inskränkningar av friheten kom dessutom rätt sent till landet så det ska inte finnas en massa kommunal dokumentation på äldre hus om de ligger mer perifert eller i områden som detaljplanerats i modern tid. Inom stadsplan har byggandet varit mer reglerat länge även om det kanske inte riktigt har krävts dagens dokumentationslaviner.

Redigerat:
  • Gilla
Sonny82 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Fick en lite lugnande känsla av era svar. Så tack som tog er tid :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.