5 170 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Ändskydd och beröringsskydd för fasskena saknas - vems ansvar?
Finns som du ser på flera ställen i tråden inget krav på dessa detaljer i en normcentral. Och om man vill är det heller inget problem att tillbakavisa alltför tyckmyckna besiktningsmän i de här fallen. Besiktning ska ske enligt handlingarna och sällan är de så detaljerade att detta skulle gå att hävda, men det finns ju många skäl till att inte gå i konflikt kring ickeproblem.conzair skrev:Jag har svårt att tro att det är "tillåtet" att lämna en "gaffel" helt öppen med ström på i en elcentral! Det måste absolut
vara mot reglerna...
Hur det är med ändskydd är jag lite osäker på, dock har jag på en elbesiktning på en anläggning jag gjort fått nedslag på just att ändskydden saknades av den besiktningsmannen. Han har jag haft och göra med flera gånger och har fått ett stort förtroende för, så jag tror att det finns krav på även detta.
Trådskaparen här: Min allmänna åsikt kring vårt bostadsområde är att hustillverkaren och besiktningsmannen levde i nära symbios med varandra. Han fick alla deras uppdrag i tyst överenskommelse mot att hans besiktningsprotokollen inte direkt var fullklottrade med åtgärdspunkter. Var därför lite nyfiken på om detta var något som besiktningsmannen borde upptäckt men kravspecen verkar enligt er experter inte vara så detaljerad.
Det är väl så att det är byggherren/beställare som utser besiktningsman och det är vanligtvis inte husfabrikanten. Vill byggherren inte skaffa en besiktningsman brukar "husbyggaren" erbjuda sig att skaffa en.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden