368 läst ·
2 svar
368 läst
2 svar
Undantag från bygglovsregler
Äger en liten Närkestuga från 1750-talet, 6 km utanför Örebro. Så idyllisk men ack så opraktisk. Jag vill göra en mindre tillbyggnad med wc, dusch och tvättstuga för att kunna bosätta mej där permanent. Detta är funktioner som saknas helt idag och ej går att få in i befintligt hus. Har varit på kommunens bygglovsenhet men det är totalkört. Huset är q-märkt och ligger i ett skyddsvärt område. Så skrattretande eftersom området nu är hårt exploaterat med moderna flerfamiljshus i stor mängd! Blev glad när de nya reglerna om bygglov skulle komma, men pyttsan det hjälpte inte mej alls! För mej är tydligen enda lösningen att bygga 1 till hus på en yta som är ok att bygga nytt på. Men detta blir ju en onödigt dyr lösning. Vill spara på tid, pengar och jordens resurser genom att göra en tillbyggnad men systemet tillåter inte det.
Finns det nån dispens man kan söka? Vad ska jag göra?
Finns det nån dispens man kan söka? Vad ska jag göra?
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 459 inlägg
Dessa reglerna har inte funnits så länge så att det finns så många prejudicerande domar att hänvisa till.
Men med ett q-märkt hus i ett skyddsvärt område så är man tyvärr ganska låst.
Möjligen kan en bra arkitekt komma med någon smart lösning som kan godkännas av kommunen. Tex en tillbyggnad som endast kopplas ihop med det gamla huset med en glasgång eller något liknande. Kan kanske vara värt ett försök?
Möjligen kan en bra arkitekt komma med någon smart lösning som kan godkännas av kommunen. Tex en tillbyggnad som endast kopplas ihop med det gamla huset med en glasgång eller något liknande. Kan kanske vara värt ett försök?
Tyvärr kommer det nog inte heller att fungera eftersom området närmast befintligt hus är prickad.Charlotte Andersson skrev:
Dessa reglerna har inte funnits så länge så att det finns så många prejudicerande domar att hänvisa till.
Klicka här för att svara