322 läst ·
4 svar
322 läst
4 svar
Ändring av bärande konstruktion
Vi ska ändra på bärande konstruktion i ett gammalt hus. En bärande vägg ska ersättas av ett limträ. Detta för att kunna bygga ett ordentligt kök.
Detta är vad jag förstått anmälningspliktigt. Vi har lite tidspress då vi ska få ordning på köket innan vi flyttar in i huset.
Min fråga är om någon har ett hum om hur lång tid det tar att få startbesked från det att man skickat in ritningar till stadsbyggnads? Detta gäller Göteborg.
Även ett avlopp ska dras om, det tar vi med samtidigt.
Detta är vad jag förstått anmälningspliktigt. Vi har lite tidspress då vi ska få ordning på köket innan vi flyttar in i huset.
Min fråga är om någon har ett hum om hur lång tid det tar att få startbesked från det att man skickat in ritningar till stadsbyggnads? Detta gäller Göteborg.
Även ett avlopp ska dras om, det tar vi med samtidigt.
Är huset riktigt gammalt finns det nog ingenting att förändra, dvs inga befintliga ritningar hos kommunen på bärande konstruktion.
Med det sagt använd tillämplig konstruktör och räkna på ingreppet.
Är det timmerhus, kontakta någon med den erfarenheten att konsultera.
Jag hade skickat in en bygganmälan med tillhörande ritning (konstruktör)
Tyvärr har de originalritningarna och huset har inte förändrats sedan det byggdes på snart 80 år så den stämmer väldigt bra.Skogspromenix skrev:
Är huset riktigt gammalt finns det nog ingenting att förändra, dvs inga befintliga ritningar hos kommunen på bärande konstruktion.
Inget timmerhus, så det är ett ”vanligt” hus på så sätt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Hur lång tid det tar varierar nog mellan olika månader och det går ju fortast om det är kompletta underlag. Ofta behöver man ta hjälp av en byggkonstruktör för att kunna sammanställa ett komplett underlag. Om Göteborg inte har information om exakt vad som behöver bifogas till anmälan, är det lämpligt att kontakta stadsbyggnadsförvaltningens kundservice, vilka också bör kunna svara på kötiden. Kontaktuppgifter här: https://goteborg.se/wps/portal/star...-forandra/bygglov/anmalningspliktiga-atgarder
Handläggningstiden regleras i PBF och är max fyra veckor för en anmälan. Men den får förlängas en gång genom beslut med ytterligare fyra veckor, så värsta scenario är åtta veckor.
Det förutsätter att anmälan är komplett, d v s att det tydligt framgår vad som ska ändras och hur det är säkerställt att ändringen följer byggregelverket. I praktiken behövs troligen en ritning från konstruktör som intygar att det åtgärden fungerar.
Det förutsätter att anmälan är komplett, d v s att det tydligt framgår vad som ska ändras och hur det är säkerställt att ändringen följer byggregelverket. I praktiken behövs troligen en ritning från konstruktör som intygar att det åtgärden fungerar.
Klicka här för att svara