790 läst ·
13 svar
790 läst
13 svar
Fönsterparti utan bärande konstruktion
Upptäckte nu att vårt fönsterparti har monterats utan att bära av de kapade stående reglarna, fyra stycken. Enplanshus med källare byggt -67.
Vi har ägt huset i 1,5 år, förra ägaren satt in fönster för 11 år sedan (preskibitionstid mot leverantör är 10 år). Inget bygglov finns på någon konstruktion som hanterar fönsterpartiet vilket krävs.
Väggen har börjat luta något innåt så element hänger något snett, går att se på hängrännan att den gör en svag böj över fönsterpartiet. Kan blivit värre efter vinterns snöfall.
Hur skulle ni hantera det, byggnads mässigt ser jag att en ny vägg behöver byggas upp som lastar av takstolarna men är det ett ärende som kan drivas mot säljarna?
Vi har ägt huset i 1,5 år, förra ägaren satt in fönster för 11 år sedan (preskibitionstid mot leverantör är 10 år). Inget bygglov finns på någon konstruktion som hanterar fönsterpartiet vilket krävs.
Väggen har börjat luta något innåt så element hänger något snett, går att se på hängrännan att den gör en svag böj över fönsterpartiet. Kan blivit värre efter vinterns snöfall.
Hur skulle ni hantera det, byggnads mässigt ser jag att en ny vägg behöver byggas upp som lastar av takstolarna men är det ett ärende som kan drivas mot säljarna?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Om det inte gick att upptäcka att något var fel vid besiktningen skulle det kunna vara ett dolt fel. Dolda fel ska anmälas till säljare eller dolda fel-försäkringen om man har köpt in sig på den (se avtalsvillkoren).
Om det var en besiktningsman som gjorde besiktningen, och det gick att upptäcka att elementet etc. hängde snett, kan besiktningsmannen ha gjort ett fel, och då kan man reklamera besiktningen inom 2 år.
Om det var en besiktningsman som gjorde besiktningen, och det gick att upptäcka att elementet etc. hängde snett, kan besiktningsmannen ha gjort ett fel, och då kan man reklamera besiktningen inom 2 år.
Nu med facit i hand finns det tecken på att det var fel men inte tänkte jag på att konstruktionen som håller upp takstolarna var borttagen, inne i väggen. Kan vara så att jag var naiv och såg att gamla hus har sina egna egenskaper, lite sprickor i gamla taperer får man på köpet, nu vet jag bättre.BirgitS skrev:
Om det inte gick att upptäcka att något var fel vid besiktningen skulle det kunna vara ett dolt fel. Dolda fel ska anmälas till säljare eller dolda fel-försäkringen om man har köpt in sig på den (se avtalsvillkoren).
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 078 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 078 inlägg
Då låter det som att du ska anmäla det till besiktningsföretaget, se avtalsvillkoren. Antingen är det något som besiktningsmannen har missat eller ett dolt fel. I alla fall tycker jag att endera borde gälla.P pandy skrev:
Vi tänker så också, skickade en reklamation till besiktningsmsnnen igår och kommer kontakta säljaren idag.BirgitS skrev:
Jag gick på säljarens besiktningsman och dess överlåtelsebesiktning men betalade specifikt för en genomgång vid huset. Varkek protokoll eller tillfället på plats tar med något om konstruktionen. Vid samtal nu säger han att det inte ingår i deras åtagande.1 16386 skrev:
Nu efter vintern ser jag nocken har en svacka, sannolikt är 6 stycken reglar borttagna utan att de växlats av och nu vilar tyngden på fönsterpartiet.
Säljare är informerad.
Är det jobbigt att återställa fönsterpartiet till det ursprungliga, eller kanske växla av med en bärlina ovan fönstren?
Som då bär upp en eller två takstolsändar mm.
Bör väl inte vara omöjligt om plats finns ovan fönstrena.
Som då bär upp en eller två takstolsändar mm.
Bör väl inte vara omöjligt om plats finns ovan fönstrena.
Klicka här för att svara