7 115 läst ·
101 svar
7k läst
101 svar
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
veteranförsäkringar gäller ju till och med utomlands, vissa åker ju till europa, tyskland, italien osv så jag tror fortfaraden det är bäst att klubbar / försäkringsbolag bestämmer detta...I InsidersUnited skrev:
Man kan ju tänka sig att man gör en okulärbesiktning av bromsslangar, läckage och rost. Och att man gör ett enklare prov gällande att både färdbroms och handbroms fungerar utan att bilen drar märkbart snett eller pedalen sjunker. Att lampor funkar och att den är i hyfsat tidstypiskt skick utan större moderniseringar map motor. Jag tror att på de modeller man själv har erfarenhet av så är det hyggligt lätt att skatta om det är "ok" eller "underkänt". Om besiktningsman underkänner så kan man ju tänka sig att ägaren kan ta till en vanlig besiktning för en second opinion.M MikeOz skrev:
Har läst, är med i motorförening och veteranklubb.I InsidersUnited skrev:Transportstyrelsen vill ändra på reglerna, går det igenom så är det bara fordon som är byggda 1960 eller tidigare och i originalutförande som kommer vara besiktningsbefriade.
Är det någon som läst deras förslag och vet vad de kommer titta på ? Det finns ju en frivillig kontroll man kan göra där de kollar fram/bakvagn/bromsar alltså en besiktning "light" Tror ni det är något liknande de kommer ha för äldre bilar.
Min bil är allt ok på, men inte riktigt hela tiden och aldrig samtidigt om man säger så.😂
De kommer göra en besiktning på det trafiksäkerhetsmässiga, som på en vanlig bil.
Du är ute på ett felspor, men hellere denna ordning än det första som var på bordet, då hade vi snart haft brist på reservdelar,Farstatjej90 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 559 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej, hittade du på det där eller sitter du med information som ingen annan har tillgång till eller finns det länkar till dessa regler, dvs var har du läst det?J Jonna Andreasen-Fälth skrev:
Jag har inte sett eller hört något än bara rykten.
Nu har olika motorföreningar och veteranklubbar och specifika individer gjort ett jättejobb att stävja en del tokigheter som EU vurmat för.
Dock, i min bok är det Transportstyrelsen som bestämmer reglerna i slutändan, så berätta gärna:
Vilka är "De"?
Exakt vilka komponenter kommer "de" besiktiga?
Vad räknas som en "vanlig bil"?
/Workingclasshero
Klicka här för att svara