J JohanLun skrev:
Ah, har jobbat färdigt "på plats" denna veckan. Har kanske bättre tur nästa vecka. Brukar se splitten från fikabordet. :D Fast det kanske är sonen dins?
Du ser på nickbilden vad jag kommer i.....
/W

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om det gick att särskilja de som BARA har en veteranbil och kör den ofta men pga intresse och inte för att det är en billig bil som går att köra utan besiktning
Men det skulle väl en exvis max 100 eller 200 mil / år göra ? Det skulle ju separera söndagsbilar från vardagsbilar.

I InsidersUnited skrev:
Men det skulle väl en exvis max 100 eller 200 mil / år göra ? Det skulle ju separera söndagsbilar från vardagsbilar.
Alldeles för låg gräns. 100 mil når jag om jag åker på endast en träff för likasinnade på en sommar.

Är då min hobbybil en vardagsbil?

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
J
I InsidersUnited skrev:
veteranförsäkringar gäller ju till och med utomlands, vissa åker ju till europa, tyskland, italien osv så jag tror fortfaraden det är bäst att klubbar / försäkringsbolag bestämmer detta...

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Gällande MHRF-besiktning så kollar dom ju bara skicket, för att bedöma i vilken kategori den ska in i?
Jag har aldrig varit med om nån typ av "säkerhetskontroll".
Man provkör ju inte ens bilen.

J
M MikeOz skrev:
Gällande MHRF-besiktning så kollar dom ju bara skicket, för att bedöma i vilken kategori den ska in i?
Jag har aldrig varit med om nån typ av "säkerhetskontroll".
Man provkör ju inte ens bilen.
Man kan ju tänka sig att man gör en okulärbesiktning av bromsslangar, läckage och rost. Och att man gör ett enklare prov gällande att både färdbroms och handbroms fungerar utan att bilen drar märkbart snett eller pedalen sjunker. Att lampor funkar och att den är i hyfsat tidstypiskt skick utan större moderniseringar map motor. Jag tror att på de modeller man själv har erfarenhet av så är det hyggligt lätt att skatta om det är "ok" eller "underkänt". Om besiktningsman underkänner så kan man ju tänka sig att ägaren kan ta till en vanlig besiktning för en second opinion.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
galento
Pratade med en norrman igår och de hade ingen besiktning alls på mc ,
släp och husvagnar sa han. Bilar var visst vartannat år , även nyare 🤔🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.