5 989 läst ·
96 svar
6k läst
96 svar
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Tyvärr måste vi ju ha en försäkring per bil trots att vi bara kan köra en bil åt gången. I USA har man väl en försäkring per förare (sig själv) istället med ett förvalt maxvärde för ersättning.galento skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 610 inlägg
Nackdelen lär efter vad jag har förstått vara att när man har blivit påkörd av någon som har trafikförsäkring på miniminivå i USA så får man bara ersättning upp till den nivån och resten av skadeersättningen får man försöka driva in bäst man kan av föraren som ju ofta är egendomslös så man får ingenting.RoTe skrev:
Så har jag förstått det men stämmer det?
Sitter här sjukskriven med armen i band efter att jag blev påkörd för två veckor sedan. Polisen konstaterade att det var helt och hållet hennes fel så hennes trafikförsäkring betalar cykeln och den förstörda overallen som ambulanspersonalen skar sönder och alla mina sjukkostnader och ersättning för förlorad löneinkomst under flera månaders sjukskrivning. Det går ju inte att arbeta som timmerman med en arm.
En enkel googling säger att man kan ha ett tillägg på sin egen försäkring som täcker om motparten är oförsäkrad.H heimlaga skrev:Nackdelen lär efter vad jag har förstått vara att när man har blivit påkörd av någon som har trafikförsäkring på miniminivå i USA så får man bara ersättning upp till den nivån och resten av skadeersättningen får man försöka driva in bäst man kan av föraren som ju ofta är egendomslös så man får ingenting.
Så har jag förstått det men stämmer det?
Ja ditt hat skiner igenom ganska bra tack. Som sagt, det är krav i vissa stater och precis som här så varierar premien beroende på vem du är och var du bor. Vissa kanske inte har råd, andra har.H heimlaga skrev:
För egen del hade jag inget emot de förra reglerna gällande besiktning vartannat år på 30 år gamla bilar. Det fungerade bra.
Var faktiskt lite tveksam när besiktningsbefrielsen för de bilarna infördes, tänkte att det kanske kunde leda till fler risiga åkdon ute på vägarna. Men om det blev så vet jag inte.
Ytterligare ändringar av reglerna framöver berör mig emellertid inte då jag sålde av min sista jänkare för några år sen.
Var faktiskt lite tveksam när besiktningsbefrielsen för de bilarna infördes, tänkte att det kanske kunde leda till fler risiga åkdon ute på vägarna. Men om det blev så vet jag inte.
Ytterligare ändringar av reglerna framöver berör mig emellertid inte då jag sålde av min sista jänkare för några år sen.
Det går aldrig att införa "retroaktiva krav" på en produkt. Oavsett vilken typ av produkt det gäller.Farstatjej90 skrev:
Det funkar t.ex inte att införa krav på att från 2026 så måste alla fordon oavsett årsmodell ha airbags, ABS-bromsar, trepunktsbälten och avgasrening som lever upp till dagens standard.
Det enda man kan ställa som krav är att produkten uppfyller kraven som ställdes på den när den var ny.
Du har absolut rätt i att 99,8% av alla förare skiter fullständigt i detta och har i de flesta fall inte ens kunskapen att upptäcka några avvikelser.L lbgu skrev:Och du gör den dagligen antar jag.
Personligen har jag aldrig sett någon göra denna kontroll. Enda gången jag gjort den själv var väl när man tog körkort. Ska jag köra med släp brukar jag dock kolla att släplysena funkar som de ska.
Men du brukar kanske se folk på morgonen på parkeringsplatsen som går runt bilen för att kolla att alla lampor lyser m.m. innan de åker till jobbet.
Jag tillhör dock den lilla skara som har detta som en naturlig rutin. Mycket beror det på min bakgrund som yrkeschaufför.
Men att jag måste kliva ur bilen för att stänga garageporten innan jag åker iväg bidrar absolut.
Sen gör jag all service och ev reparationer på mina egna bilar själv också. Har en inarbetad rutin att göra en grundlig inspektion av alla vitala delar 2 gånger om året i samband med hjulskifte, så jag vill påstå att jag har mycket bra koll på bilens skick.
Gällande trådens ämne så anser jag det fullt rimligt att fortsätta ha besiktning vartannat år på äldre fordon, kanske även med möjlighet för besiktningsteknikern att kräva extra besiktning om h*n hittar något tveksamt som är "på gränsen".
Alla jag känner som åker äldre entusiastbilar åker in på frivillig besiktning som erbjuds.
De värsta "pilsner-liken" borde väl tas in på flygande besiktning relativt ofta?
Så är det ju absolut inte. Det går definitivt att ställa retroaktiva krav. Det är bara att lagstifta. Och precis det vill ju EU, förbjuda fossildrivna bilar från gatorna från ett visst år.K Kasken skrev:Det går aldrig att införa "retroaktiva krav" på en produkt. Oavsett vilken typ av produkt det gäller.
Det funkar t.ex inte att införa krav på att från 2026 så måste alla fordon oavsett årsmodell ha airbags, ABS-bromsar, trepunktsbälten och avgasrening som lever upp till dagens standard.
Det enda man kan ställa som krav är att produkten uppfyller kraven som ställdes på den när den var ny.