galento
Ja att inte ha fordonsskatten underlättar ekonomiskt om man har flera
fordon , 4 av 5 bilar här är skattebefriade för tillfället 👍 Det blir ju inte
så många mil på varje fordon per år.

• Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
RoTe
galento galento skrev:
Ja att inte ha fordonsskatten underlättar ekonomiskt om man har flera
fordon , 4 av 5 bilar här är skattebefriade för tillfället 👍 Det blir ju inte
så många mil på varje fordon per år.
Tyvärr måste vi ju ha en försäkring per bil trots att vi bara kan köra en bil åt gången. I USA har man väl en försäkring per förare (sig själv) istället med ett förvalt maxvärde för ersättning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
galento
Ja 🤔 på två av "gamlingarna" har man vanliga försäkringar. Kan vara skönt att slippa olika krav som en del specialförsäkringar har. Men en försäkring för flera fordon vore nog bra.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Skaffa en "grönskylt".
galento galento skrev:
Ja 🤔 på två av "gamlingarna" har man vanliga försäkringar. Kan vara skönt att slippa olika krav som en del specialförsäkringar har. Men en försäkring för flera fordon vore nog bra.

RoTe
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skaffa en "grönskylt".
Vadå "skaffa"?

"Den som yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med fordon eller släpfordon kan ansöka om att få saluvagnslicens."

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Tyvärr måste vi ju ha en försäkring per bil trots att vi bara kan köra en bil åt gången. I USA har man väl en försäkring per förare (sig själv) istället med ett förvalt maxvärde för ersättning.
Nackdelen lär efter vad jag har förstått vara att när man har blivit påkörd av någon som har trafikförsäkring på miniminivå i USA så får man bara ersättning upp till den nivån och resten av skadeersättningen får man försöka driva in bäst man kan av föraren som ju ofta är egendomslös så man får ingenting.

Så har jag förstått det men stämmer det?

Sitter här sjukskriven med armen i band efter att jag blev påkörd för två veckor sedan. Polisen konstaterade att det var helt och hållet hennes fel så hennes trafikförsäkring betalar cykeln och den förstörda overallen som ambulanspersonalen skar sönder och alla mina sjukkostnader och ersättning för förlorad löneinkomst under flera månaders sjukskrivning. Det går ju inte att arbeta som timmerman med en arm.

• Ledsen
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
RoTe
H heimlaga skrev:
Nackdelen lär efter vad jag har förstått vara att när man har blivit påkörd av någon som har trafikförsäkring på miniminivå i USA så får man bara ersättning upp till den nivån och resten av skadeersättningen får man försöka driva in bäst man kan av föraren som ju ofta är egendomslös så man får ingenting.

Så har jag förstått det men stämmer det?
En enkel googling säger att man kan ha ett tillägg på sin egen försäkring som täcker om motparten är oförsäkrad.

RoTe RoTe skrev:
En enkel googling säger att man kan ha ett tillägg på sin egen försäkring som täcker om motparten är oförsäkrad.
Vilket i klartext innebär att vanliga arbetare inte har råd med ett dylikt tillägg och därför inte får skadorna ersatta när man har blivit påkörd i USA.

RoTe
H heimlaga skrev:
Vilket i klartext innebär att vanliga arbetare inte har råd med ett dylikt tillägg och därför inte får skadorna ersatta när man har blivit påkörd i USA.
Nej det betyder det inte. Det är till och med ett krav i vissa stater.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej det betyder det inte.
Inte?
Det är ingen hemlighet direkt att vanliga löntagare inte har råd med den sortens tilläggsförsäkringar i USA.

RoTe
H heimlaga skrev:
Inte?
Det är ingen hemlighet direkt att vanliga löntagare inte har råd med den sortens tilläggsförsäkringar i USA.
Ja ditt hat skiner igenom ganska bra tack. Som sagt, det är krav i vissa stater och precis som här så varierar premien beroende på vem du är och var du bor. Vissa kanske inte har råd, andra har.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
För egen del hade jag inget emot de förra reglerna gällande besiktning vartannat år på 30 år gamla bilar. Det fungerade bra.

Var faktiskt lite tveksam när besiktningsbefrielsen för de bilarna infördes, tänkte att det kanske kunde leda till fler risiga åkdon ute på vägarna. Men om det blev så vet jag inte.

Ytterligare ändringar av reglerna framöver berör mig emellertid inte då jag sålde av min sista jänkare för några år sen.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Målet med detta är att få bort fossildrivna bilar från gatorna.
De äldre bilarna kommer man kugga på besiktningen genom krav på moderna funktioner. Man kommer öka kraven efter hand....
Detta är planen. Det har noll med trafiksäkerhet att göra... 🤔
Det går aldrig att införa "retroaktiva krav" på en produkt. Oavsett vilken typ av produkt det gäller.
Det funkar t.ex inte att införa krav på att från 2026 så måste alla fordon oavsett årsmodell ha airbags, ABS-bromsar, trepunktsbälten och avgasrening som lever upp till dagens standard.

Det enda man kan ställa som krav är att produkten uppfyller kraven som ställdes på den när den var ny.

L lbgu skrev:
Och du gör den dagligen antar jag.

Personligen har jag aldrig sett någon göra denna kontroll. Enda gången jag gjort den själv var väl när man tog körkort. Ska jag köra med släp brukar jag dock kolla att släplysena funkar som de ska.

Men du brukar kanske se folk på morgonen på parkeringsplatsen som går runt bilen för att kolla att alla lampor lyser m.m. innan de åker till jobbet.
Du har absolut rätt i att 99,8% av alla förare skiter fullständigt i detta och har i de flesta fall inte ens kunskapen att upptäcka några avvikelser.

Jag tillhör dock den lilla skara som har detta som en naturlig rutin. Mycket beror det på min bakgrund som yrkeschaufför.
Men att jag måste kliva ur bilen för att stänga garageporten innan jag åker iväg bidrar absolut.

Sen gör jag all service och ev reparationer på mina egna bilar själv också. Har en inarbetad rutin att göra en grundlig inspektion av alla vitala delar 2 gånger om året i samband med hjulskifte, så jag vill påstå att jag har mycket bra koll på bilens skick.

Gällande trådens ämne så anser jag det fullt rimligt att fortsätta ha besiktning vartannat år på äldre fordon, kanske även med möjlighet för besiktningsteknikern att kräva extra besiktning om h*n hittar något tveksamt som är "på gränsen".
Alla jag känner som åker äldre entusiastbilar åker in på frivillig besiktning som erbjuds.

De värsta "pilsner-liken" borde väl tas in på flygande besiktning relativt ofta?

Farstatjej90
K Kasken skrev:
Det går aldrig att införa "retroaktiva krav" på en produkt. Oavsett vilken typ av produkt det gäller.
Det funkar t.ex inte att införa krav på att från 2026 så måste alla fordon oavsett årsmodell ha airbags, ABS-bromsar, trepunktsbälten och avgasrening som lever upp till dagens standard.

Det enda man kan ställa som krav är att produkten uppfyller kraven som ställdes på den när den var ny.
Så är det ju absolut inte. Det går definitivt att ställa retroaktiva krav. Det är bara att lagstifta. Och precis det vill ju EU, förbjuda fossildrivna bilar från gatorna från ett visst år.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.