5 989 läst ·
96 svar
6k läst
96 svar
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Personligen tycker jag nog att det vore bra att få bort sådana här bilar :
https://www.blocket.se/annons/1402301605
Tycker detta bara är att förstöra bilarna.
https://www.blocket.se/annons/1402301605
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker detta bara är att förstöra bilarna.
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Krav på bilbälte i framsäten kom 1975. Betyder det att alla bilar tillverkade innan 1975 inte behöver ha bilbälten i framsäten vid en besiktning ?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
En annan fråga, min bil har inget backljus, dvs klar lampa som tänds när backen läggs i. Det finns helt enkelt ingen lampa och ingen kontakt nere vid växelspaken. Kan dom kräva det även om det inte ens fanns när bilen var ny ?
Nej, den ska besiktigas enligt dom regler som fanns då. Det är detta som ställer till det med veteranbil eftersom besiktningsmännen inte alltid vet detta…I InsidersUnited skrev:
Min bubbla från ’55 har t.ex. inte heller backljus eller bälten. Chassienumret sitter också under baksätet så fick ha diskussion med dom varför jag kom utan baksäte på sista besiktningen.. 😅
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Tack för upplysande svar, jag funderar på hur jag ska få tag på en fabriksspecifikation som jag kan ta med till besiktningen uitfall det blir besiktning.F Festlund skrev:Nej, den ska besiktigas enligt dom regler som fanns då. Det är detta som ställer till det med veteranbil eftersom besiktningsmännen inte alltid vet detta…
Min bubbla från ’55 har t.ex. inte heller backljus eller bälten. Chassienumret sitter också under baksätet så fick ha diskussion med dom varför jag kom utan baksäte på sista besiktningen.. 😅
Allvetare
· Västra götaland
· 10 409 inlägg
Det låter väl osannolikt att man skulle införa nån slags omvänd bevisbörda?
Hur ska man kunna bevisa att ens bil inte hade nått liksom?
Hur ska man kunna bevisa att ens bil inte hade nått liksom?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Jag vet faktiskt inte, blir första gången för mig. Tänkte bara att man kunde hjälpa tankeprocessen på traven hos besiktningsmannen. Kanske räcker om jag tar med mig verkstadshandboken, där finns det exvis inga backljus beskrivet. Inte som jag hittat iallafall.Dan_Johansson skrev:
Man får montera ur bältena om fordonet är tillverkat innan -75, finns det där måste det användas.F Festlund skrev:
I Sverige börjande man montera bälten som std i alla bilar 1970.
Hade en bil från -65 med originalmonterade bälten, de var inga problem att plocka ur.
Tycker man kunde koppla besiktnings friheten till att man går med i en ansluten klubb som har en veteran försäkring som brukar ha krav på besiktning av en av klubben utsedd besiktningsman och har begränsningar i att använda bilen för vardags bruk. Troligen kommer inte klubbar och försäkringsbolag godta osäkra fordon.
2018 föreslog Danmark det om jag förstått det rättFairlane skrev:
Tack för info, frågade om detta på besiktningen av min folkabuss men fick då annan info. Det är en 73’a som är reggad som lätt lastbil (som endast kräver bälte från ’84) och fick då svaret att har det suttit bälten i samt är förberett för bälte (erforderliga fästpunkter etc) så ska det sitta bälten i - punkt. Men han hade kanske fel?M MikeOz skrev:
Nu vill jag ändå ha bälte så det var mer en hypotetisk fråga, men alltid bra att lära sig något.