galento
Personligen tycker jag nog att det vore bra att få bort sådana här bilar :

https://www.blocket.se/annons/1402301605

Gammal bil med skador och texten "SKABBEN" målad på sidan, stående i en grön skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rostig bil med bucklor står parkerad på en grusuppfart, omgiven av verktyg och reservdelar, med solstrålar reflekterande på bilens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker detta bara är att förstöra bilarna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
galento galento skrev:
Personligen tycker jag nog att det vore bra att få bort sådana här bilar :

[länk]

[bild]
[bild]

Tycker detta bara är att förstöra bilarna.
Jo, det är många som vill förbjuda det som dom tycker är fult.
 
  • Gilla
  • Älska
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Krav på bilbälte i framsäten kom 1975. Betyder det att alla bilar tillverkade innan 1975 inte behöver ha bilbälten i framsäten vid en besiktning ?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
En annan fråga, min bil har inget backljus, dvs klar lampa som tänds när backen läggs i. Det finns helt enkelt ingen lampa och ingen kontakt nere vid växelspaken. Kan dom kräva det även om det inte ens fanns när bilen var ny ?
 
I InsidersUnited skrev:
Krav på bilbälte i framsäten kom 1975. Betyder det att alla bilar tillverkade innan 1975 inte behöver ha bilbälten i framsäten vid en besiktning ?
Har din modell varit monterad med bälte, då ska det finnas och användas. Du får inte montera av det och hänvisa till regeln.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
En annan fråga, min bil har inget backljus, dvs klar lampa som tänds när backen läggs i. Det finns helt enkelt ingen lampa och ingen kontakt nere vid växelspaken. Kan dom kräva det även om det inte ens fanns när bilen var ny ?
Nej, den ska besiktigas enligt dom regler som fanns då. Det är detta som ställer till det med veteranbil eftersom besiktningsmännen inte alltid vet detta…

Min bubbla från ’55 har t.ex. inte heller backljus eller bälten. Chassienumret sitter också under baksätet så fick ha diskussion med dom varför jag kom utan baksäte på sista besiktningen.. 😅
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Chassienumret sitter också under baksätet
Även på beetle kan jag meddela...
Efter att ha skruvat bort skiljeväggen när atraktorn skulle regbesiktas..
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
C
F Festlund skrev:
Chassienumret sitter också under baksätet så fick ha diskussion med dom varför jag kom utan baksäte på sista besiktningen.. 😅
Och i fallet gasbilar gäller ju det där tyvärr även moderna bilar, där hela gasinstallationen skall vara frilagd vid besiktning. Helt absurt... 🤬
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Nej, den ska besiktigas enligt dom regler som fanns då. Det är detta som ställer till det med veteranbil eftersom besiktningsmännen inte alltid vet detta…

Min bubbla från ’55 har t.ex. inte heller backljus eller bälten. Chassienumret sitter också under baksätet så fick ha diskussion med dom varför jag kom utan baksäte på sista besiktningen.. 😅
Tack för upplysande svar, jag funderar på hur jag ska få tag på en fabriksspecifikation som jag kan ta med till besiktningen uitfall det blir besiktning.
 
Det låter väl osannolikt att man skulle införa nån slags omvänd bevisbörda?

Hur ska man kunna bevisa att ens bil inte hade nått liksom?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ska man kunna bevisa att ens bil inte hade nått liksom?
Jag vet faktiskt inte, blir första gången för mig. Tänkte bara att man kunde hjälpa tankeprocessen på traven hos besiktningsmannen. Kanske räcker om jag tar med mig verkstadshandboken, där finns det exvis inga backljus beskrivet. Inte som jag hittat iallafall.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Har din modell varit monterad med bälte, då ska det finnas och användas. Du får inte montera av det och hänvisa till regeln.
Man får montera ur bältena om fordonet är tillverkat innan -75, finns det där måste det användas.
I Sverige börjande man montera bälten som std i alla bilar 1970.
Hade en bil från -65 med originalmonterade bälten, de var inga problem att plocka ur.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
J
Tycker man kunde koppla besiktnings friheten till att man går med i en ansluten klubb som har en veteran försäkring som brukar ha krav på besiktning av en av klubben utsedd besiktningsman och har begränsningar i att använda bilen för vardags bruk. Troligen kommer inte klubbar och försäkringsbolag godta osäkra fordon.
 
Farstatjej90
Fairlane Fairlane skrev:
Du menar att man har beslutat att förbjuda nyförsäljning? Det är inte riktigt samma sak som att man vill förbjuda bilarna det året, men för den som tycker fossilbilar är det bästa som finns så är det såklart en bra grej att påstå, även om det inte stämmer.
2018 föreslog Danmark det om jag förstått det rätt
 
M MikeOz skrev:
Man får montera ur bältena om fordonet är tillverkat innan -75, finns det där måste det användas.
I Sverige börjande man montera bälten som std i alla bilar 1970.
Hade en bil från -65 med originalmonterade bälten, de var inga problem att plocka ur.
Tack för info, frågade om detta på besiktningen av min folkabuss men fick då annan info. Det är en 73’a som är reggad som lätt lastbil (som endast kräver bälte från ’84) och fick då svaret att har det suttit bälten i samt är förberett för bälte (erforderliga fästpunkter etc) så ska det sitta bälten i - punkt. Men han hade kanske fel?

Nu vill jag ändå ha bälte så det var mer en hypotetisk fråga, men alltid bra att lära sig något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.