7 115 läst ·
101 svar
7k läst
101 svar
Ändrade besiktningsregler för veteranbilar
Vartannat eller vart fjärde år beroende på årsmodell, och den behöver inte vara veteran/museiebesiktad för det, det är endast för att slippa skatternaH heimlaga skrev:I Finland måste alla veteranbilar i trafik besiktigas men inte varje år. Jag tror det är vartannat eller vart tredje år eller någonting ditåt.
För att få en bil godkänd som veteranbil (befriad från en massa skatter och avgifter men får köras endast 30 dagar i året) måste den gå igenom en slags ombesiktning där de kontrollerar att bilen är någorlunda i originalskick.
Om den inte är i orginalskick eller om man vill köra mer än 30 dagar i året är det i lagens ögon en vanlig bruksbil där ombyggnader och måste följa vanliga normer och bestämmelser och besiktningarna skall skötas och skatten måste betalas.
Det här ställer naturligtvis mycket stora krav på besiktningsmännens kompetens. Somliga är mycket kompetenta och klarar det bra medan vissa andra borde byta yrke.
Och du gör den dagligen antar jag.RoTe skrev:
Personligen har jag aldrig sett någon göra denna kontroll. Enda gången jag gjort den själv var väl när man tog körkort. Ska jag köra med släp brukar jag dock kolla att släplysena funkar som de ska.
Men du brukar kanske se folk på morgonen på parkeringsplatsen som går runt bilen för att kolla att alla lampor lyser m.m. innan de åker till jobbet.
Låter som ett vettigt förslag!Workingclasshero skrev:
Hej
Som några kanske förstått har jag många bilar.
I mitt fall tycker jag förslagen är störande.
Det går att göra på väldigt många sätt och de flesta ställer till det för veteranbilsägarna.
Mitt enkla förslag lyder kort och gott: Obliatorisk besiktning vartannat år på alla bilar från 1960 år och framåt, men utan krav på ombesiktning.
Då kan man besikta i vissheten om fortsatt körning och ta felen i rätt ordning.
Detta förslag medför att man får en arbetslista att ta med till verkstaden, sin egen eller någon polares eller en "riktig" verkstad.
Polisen får en rapport om status så de kan kontrollera om de misstänker att det sliras med reparationen osv.
Jag själv kan reparera i lugn och ro.
/Workingclasshero
Nej detta gör man inte dagligen men man kollar ju ibland. Tycker nog man harL lbgu skrev:Personligen har jag aldrig sett någon göra denna kontroll. Enda gången jag gjort den själv var väl när man tog körkort. Ska jag köra med släp brukar jag dock kolla att släplysena funkar som de ska.
Men du brukar kanske se folk på morgonen på parkeringsplatsen som går runt bilen för att kolla att alla lampor lyser m.m. innan de åker till jobbet.
ganska hyfsad koll på gammelbilarna t.ex byte till tvåkrets bromsar med nya rör ,
av med trummor för att se bromsbackarnas kondition , hjullager osv.
Men nån koll med några års mellanrum kanske vore bra , sen att besiktning sker
av personal med lite känsla för de gamla bilarna och inte t.ex slänger igen motorhuvar.
Såna saker kan göra folk förbannade.
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Nu har vi ju haft besiktningsbefriat i 7 år.
Finns det någon statistik som visar att mängden olyckor beroende på mekaniska fel har ökat?
Annars finns det väl egentligen inga argument för att återinföra besiktning?
Finns det någon statistik som visar att mängden olyckor beroende på mekaniska fel har ökat?
Annars finns det väl egentligen inga argument för att återinföra besiktning?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 934 inlägg
Nu är jag ju inte ute på samma sätt som på 90-talet, men ser inte lägstanivån på pilsnerhäckarna lite lägre ut nuförtiden?
Men det behöver ju inte betyda att det har nån större påverkan på Svensson..
Men det behöver ju inte betyda att det har nån större påverkan på Svensson..
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det kunde ju ha något med körsträcka att göra också. Att besikta sin gamla pärla var tionde mil blir ju inte roligt för oss som kör väldigt lite och i övrigt är mån om att allt är i gott skick.
Vissa kör säkert besiktningsfria bilar året runt som vardagsbil och då slits de på helt annat sätt och bilarna befinner sig ute i trafiken i större utsträckning.
Vissa kör säkert besiktningsfria bilar året runt som vardagsbil och då slits de på helt annat sätt och bilarna befinner sig ute i trafiken i större utsträckning.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Den stora grejen är just att besiktningen ska påtala fel på bilen, det är därför kontrollorganet finns.S Stefan1972 skrev:Fast den stora grejen i det hela är att ett besiktningorgan inte främst är till för att man ska få en arbetsorder. Besiktningen ska göra en kontroll på att bilägaren själv sköter sitt åtagande som bilägare. Man ska serva sin bil regelbundet och man ska se till att bromsar fungerar och de som inte kan själv får lämna in på verkstad. Nu tänker alla baklänges, även de med vanliga bilar. Man kör och kör tills man får en anmärkning. Först då är fordonet kanske trafikfarligt och måste åtgärdas. I själva verket kanske man har åkt omkring med det felet i ett halvår............Finns ju de som åker omkring med ett halvljus i flera månader. Byter lampa gör man vid bes eller när man blir stoppad. I övrigt så har man visst inget ansvar........
Upphovet till det är bilar utan golv etc.
Sen kan man lite humoristiskt kalla det för arbetsorder, men besiktningsptotokoll är det med gångbara namnet.
I övrigt har du rätt, men om jag skulle skriva precis tvärtom skulle jag också ha rätt.
Vi är bara människor.
/Workingclasshero
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jo men missuppfatta mig rätt. Jag säger också arbetsorder och även jag ber folk besiktiga bilen så får vi se vad de säger men allt är ju egentligen bakvänt och man tror rent generellt att besiktningen finns så man inte själv ska behöva kolla eller gud förbjude lägga pengar på verkstadsbesök om man inte måste. En bil är trasig först när den är obrukbar typ......inte när man ser en lampa som är trasig eller att det klonkar nånstans.........man bara kör.......Fel är det först när besiktningen slår ner på nåt och man inte har nåt val.....Workingclasshero skrev:
Den stora grejen är just att besiktningen ska påtala fel på bilen, det är därför kontrollorganet finns.
Upphovet till det är bilar utan golv etc.
Sen kan man lite humoristiskt kalla det för arbetsorder, men besiktningsptotokoll är det med gångbara namnet.
I övrigt har du rätt, men om jag skulle skriva precis tvärtom skulle jag också ha rätt.
Vi är bara människor.
/Workingclasshero
Man kommer ju inte ihåg att man körde upp hjullastare på skuffen för att knäckaDan_Johansson skrev:
ramen så den blev låg i röven , inte heller bagageluckor på vanliga gångjärn liggande
över bakrutan , stora hål uppkapade i taket så man kan stå där och supa , köra med
folk sittande eller stående över hela bilen och med dörrarna öppna för att inte tala
om musiken. Tycker också att pilsnerhäckarna ser risigare ut än det man kommer
ihåg. Men har även sett "snygga" bilar stående med brustna saker i framvagnen och
sen är ju många pilserhäckar i mkt bättre mekaniskt skick än de ser ut .
I den här norska Cadillac,en satt 5 personer som förlorade livet efter ett besök uppe
på Gausta toppen i Norge. Ingen vet väl vad som hände på nedfärden men enkrets
trumbromsar kan ju misstänkas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev väl lag på 2 kretsbromsar i US 1967 men iaf Cadillac hade det några år före det.
Besiktningsföretagens lobbyarbetare har säkert hittat på en massa 'bra' argument.blackadder skrev:
Privatiseringen av bilbesiktningen måste ju ändå vara en av de mest misslyckade. Priset skulle ju bli lägre hette det har jag för mig. Det har garanterat ökat mer än inflationen. Sen ur ren trafiksäkerhetssynpunkt är det ju rätt illa att de numera konkurrerar med att vara kända för att släppa igenom mycket bilar.
Sen de började så har en privat i närheten (ca 10 år sen) av mig underkänt min +20 år gamla bil 1 gång Innan dess på den statliga var det nog 1 gång på 2 - 3 år. Folk är ju glada och gå igenom utan anmärkning så ingen klagar ju.
Blir ungefär som med skolan där de konkurrerar med att ge höga betyg. Privatisering av vissa typer av verksamheter kräver tyvärr väldigt effektiv kontroll för att det ska fungera. De som driver bolagen har ju bara ett intresse och det är att tjäna så mycket pengar som möjligt, men staten verkar tro att de drivs av närmast ideella intressen.
Finns lika lite statistik på det som på att förhöjda PEth värden orsakar olyckor. Det är ren aktivism det handlar om.blackadder skrev:
Redigerat:
Det är kanske bra de får lära sig, lite kontakt med sunda bilar kan göra gott.F Festlund skrev:Eller så får SFRO bara mer att göra med att regga ombyggda fordon.
Trist utveckling dock då det hela tiden pratas om att det missbrukas regler men ändå kan ingen peka på något negativt - mer än att ”Nisse har en starkare motor än han borde, det är fel!!” och att folk tycker pilsnerhäckar är fula.
Merparten av besiktningspersonalen vet inte ens hur man ska besiktiga en gammal bil korrekt idag, finns det inget OBD-uttag eller automatlåda så klias det i huvudet..
Ur eget perspektiv kör jag en bil till vardags som kunde kallas en veteranbil i praktiken, men den besiktas årligen och skattas även som en modern bil trots den närmar sig 40 år. Men det är i Finland, Sverige har det riktigt lyxigt som får skattefrihet på 30 år gamla bilar.