Transportstyrelsen vill ändra på reglerna, går det igenom så är det bara fordon som är byggda 1960 eller tidigare och i originalutförande som kommer vara besiktningsbefriade.

Är det någon som läst deras förslag och vet vad de kommer titta på ? Det finns ju en frivillig kontroll man kan göra där de kollar fram/bakvagn/bromsar alltså en besiktning "light" Tror ni det är något liknande de kommer ha för äldre bilar.

Min bil är allt ok på, men inte riktigt hela tiden och aldrig samtidigt om man säger så.😂

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Tycker det känns väldigt poänglöst detta, dagens besiktningsföretag har ju inte ens koll på hur alla olika fordon ska vara och fungera som det är idag...

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
galento
Ja detta blir ju intressant att se vad det blir för nya regler , om det blir nån ändring. Det stod nåt om att nuvarande regler hade missbrukats .

Jag är för att bilar oavsett ålder ska vara trafiksäkra, dvs bromsar ljus etc ska fungera. Men det finns ju rätt många som blivit modifierade för att de överhuvudtaget ska kunna rulla vidare. Jag har som exempel inte originalmotorn, men i övrigt fungerar allt fint.

Ska man börja besiktiga den typen av bilar tror jag det kommer komma en flod av äldre bilar ut på marknaden. Andra kommer bara att ställa av bilen i längre perioder än de brukade.

Går det igenom lär det bli många billiga roddar på Blocket. 😄

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Går det igenom lär det bli många billiga roddar på Blocket. 😄
Eller så får SFRO bara mer att göra med att regga ombyggda fordon.

Trist utveckling dock då det hela tiden pratas om att det missbrukas regler men ändå kan ingen peka på något negativt - mer än att ”Nisse har en starkare motor än han borde, det är fel!!” och att folk tycker pilsnerhäckar är fula.

Merparten av besiktningspersonalen vet inte ens hur man ska besiktiga en gammal bil korrekt idag, finns det inget OBD-uttag eller automatlåda så klias det i huvudet..

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Eller så får SFRO bara mer att göra med att regga ombyggda fordon.

Trist utveckling dock då det hela tiden pratas om att det missbrukas regler men ändå kan ingen peka på något negativt - mer än att ”Nisse har en starkare motor än han borde, det är fel!!” och att folk tycker pilsnerhäckar är fula.

Merparten av besiktningspersonalen vet inte ens hur man ska besiktiga en gammal bil korrekt idag, finns det inget OBD-uttag eller automatlåda så klias det i huvudet..
Tja, jag som bevakar kategorin ser ju rätt många byggen med orginalpapper besiktade på Hedenhös tid...
Många av dem hade aldrig klarat sig igenom SFRO utan stora förändringar..
Det är ju att missbruka reglerna, även om det kanske inte har direkta påföljder som ökade olyckor etc..

• Gilla
Fågelvägen
  • Laddar…
Sen finns det ju kategorin veteranbilsägare som inte kan ett dyft...........de är fler än man tror. De lämnar bara in bilen för rep om nåt primärt händer som hindrar nyttjande. I övrigt tror de att det är evighetsmaskiner.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
I Finland måste alla veteranbilar i trafik besiktigas men inte varje år. Jag tror det är vartannat eller vart tredje år eller någonting ditåt.
För att få en bil godkänd som veteranbil (befriad från en massa skatter och avgifter men får köras endast 30 dagar i året) måste den gå igenom en slags ombesiktning där de kontrollerar att bilen är någorlunda i originalskick.
Om den inte är i orginalskick eller om man vill köra mer än 30 dagar i året är det i lagens ögon en vanlig bruksbil där ombyggnader och måste följa vanliga normer och bestämmelser och besiktningarna skall skötas och skatten måste betalas.

Det här ställer naturligtvis mycket stora krav på besiktningsmännens kompetens. Somliga är mycket kompetenta och klarar det bra medan vissa andra borde byta yrke.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Hej
Som några kanske förstått har jag många bilar.
I mitt fall tycker jag förslagen är störande.
Det går att göra på väldigt många sätt och de flesta ställer till det för veteranbilsägarna.

Mitt enkla förslag lyder kort och gott: Obliatorisk besiktning vartannat år på alla bilar från 1960 år och framåt, men utan krav på ombesiktning.
Då kan man besikta i vissheten om fortsatt körning och ta felen i rätt ordning.
Detta förslag medför att man får en arbetslista att ta med till verkstaden, sin egen eller någon polares eller en "riktig" verkstad.
Polisen får en rapport om status så de kan kontrollera om de misstänker att det sliras med reparationen osv.
Jag själv kan reparera i lugn och ro.
/Workingclasshero

• Gilla
SWEBMA och 9 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Det går att göra på väldigt många sätt och de flesta ställer till det för veteranbilsägarna.

Mitt enkla förslag lyder kort och gott: Obliatorisk besiktning vartannat år på alla bilar från 1960 år och framåt, men utan krav på ombesiktning.
Detta förslag medför att man får en arbetslista att ta med till verkstaden, sin egen eller någon polares eller en "riktig" verkstad.
Polisen får en rapport om status så de kan kontrollera om de misstänker att det sliras med reparationen osv.
/Workingclasshero
Tja, varför inte, om det främst är pilsnerhäckar man vill komma åt..

Kan väl tycka att körförbudet borde ligga kvar som sanktion också, annars lär det ju inte bli nån skillnad på vägarna..

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej

/Workingclasshero
Fast den stora grejen i det hela är att ett besiktningorgan inte främst är till för att man ska få en arbetsorder. Besiktningen ska göra en kontroll på att bilägaren själv sköter sitt åtagande som bilägare. Man ska serva sin bil regelbundet och man ska se till att bromsar fungerar och de som inte kan själv får lämna in på verkstad. Nu tänker alla baklänges, även de med vanliga bilar. Man kör och kör tills man får en anmärkning. Först då är fordonet kanske trafikfarligt och måste åtgärdas. I själva verket kanske man har åkt omkring med det felet i ett halvår............Finns ju de som åker omkring med ett halvljus i flera månader. Byter lampa gör man vid bes eller när man blir stoppad. I övrigt så har man visst inget ansvar........

• Gilla
roli och 6 till
  • Laddar…
RoTe
S Stefan1972 skrev:
Fast den stora grejen i det hela är att ett besiktningorgan inte främst är till för att man ska få en arbetsorder. Besiktningen ska göra en kontroll på att bilägaren själv sköter sitt åtagande som bilägare. Man ska serva sin bil regelbundet och man ska se till att bromsar fungerar och de som inte kan själv får lämna in på verkstad. Nu tänker alla baklänges, även de med vanliga bilar. Man kör och kör tills man får en anmärkning. Först då är fordonet kanske trafikfarligt och måste åtgärdas. I själva verket kanske man har åkt omkring med det felet i ett halvår............Finns ju de som åker omkring med ett halvljus i flera månader. Byter lampa gör man vid bes eller när man blir stoppad. I övrigt så har man visst inget ansvar........
Just så och det är ganska tröttsamt när man ser folks protokoll där dom inte ens gjort säkerhetskontrollen man egentligen ska göra dagligen, innan dom kör in till besiktningen, så att det finns anmärkningar på t.ex. signalanordning (tuta) och säkerhetsviktig belysning som du säger.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Farstatjej90
Målet med detta är att få bort fossildrivna bilar från gatorna.
De äldre bilarna kommer man kugga på besiktningen genom krav på moderna funktioner. Man kommer öka kraven efter hand....
Detta är planen. Det har noll med trafiksäkerhet att göra... 🤔

• Gilla
  • Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Min konspiratoriska gissning var att nån kompis till Kristersson äger en besiktningskedja och vill ha mer att göra, men du levlade upp nivån helt klart.. 😄

• Gilla
  • Haha
john68 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.