Hej

Vi har nyligen köpt ett hus och från uteplatsen till trädgården finns denna trappan.
Problemet är att stegdjup/höjd är på tok för kort, vad har ni för tips på hur jag kan lösa detta? Det är mitt första hus och har ingen erfarenhet av att jobba med betong.

PS.
Vet inte om detta hamnar i rätt subforum.

• Betongtrappa med för korta steg från en uteplats som leder ner till en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du inte vill ta bort den gamla trappen och göra en ny i betong så är det nog enklast att bygga en i trä utanpå den gamla med samma steghöjd men med mer stegdjup typ som bilden nedan där röd blir den nya trappen. Skulle kanske gå att gjuta stegen djupare också men nog svårt att få det snyggt.
Schematisk illustration av en befintlig trappa i svart och en ny trätrappa i rött byggd ovanpå med längre steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för det snabba svaret!

Hur jobbigt /dyrt är det att ta bort och göra en ny betongtrappa?

Svårt att svara på för mig. Borde ju gå att få dit någon som jobbar med betong som kan ge prisförslag. Är det i Västmanland så kan jag skicka tips på person via PM.

Okej, jag förstår. Det är i Skåne så lite för lång körtid 😅
Antar att man måste bila bort det mesta och gjuta en ny trappa sen? Kan ju ta rätt många timmar..

Ja, antagligen måste man bila bort den gamla innan man kan göra en ny

N
Bila bort den och gjuta en ny, har inte räknat men minst 50.

N neo11 skrev:
Bila bort den och gjuta en ny, har inte räknat men minst 50.
Menar du att det kommer kosta 50.000kr?

wildeside
Inte om du gör det själv😉

N
M Mrmrl skrev:
Menar du att det kommer kosta 50.000kr?
Ja, ska den gamla bilas bort.
Ny armering och allt som kommer till så kan det säkert sluta på med 50, om det ska göras bra.
Men som jag sa har jag inte räknat, kanske slutar på 30, beroende på vilka val man gör.

Ja, det är ju väldigt mycket mer än vad jag kunde gissat på. Känns som att det blir en trätrappa!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.