Har en laddare till mitt Lifepo4 batteri som jag gärna skulle fastmontera i batterilådan, för att göra det enkelt så hade det varit toppen med en anderson ut från lådan där man jackar i 220v kabeln.

Antar att det inte är helt bra då man kan komma åt kontaktstiften på anderson?

Alltså:
Vanlig 220v stickkontakt - Anderson - - Anderson - batteriladdare
 
Jag gissar på att du menar en sånhär när du säger Anderson:


Flera färgglada Anderson-kontakter i olika färger på rad, med en grå kontakt och två metallklämmor i förgrunden.


Varför en Anderson-kontakt?
Använd en kontakt som är avsedd för nätspänning istället.

Antigen något chassimonterat eller med rätt kontakt på en kabel, exempelvis en C14.
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att du menar en sånhär när du säger Anderson:


[bild]


Varför en Anderson-kontakt?
Använd en kontakt som är avsedd för nätspänning istället.

Antigen något chassimonterat eller med rätt kontakt på en kabel, exempelvis en C14.
Ja precis en sån. För att jag har sånna hemma är det enkla svaret 🙂
Ska kolla upp C14, tack


Edit:
Ja självklart ska jag ju använda en sån istället, tänkte inte alls på att det fanns 😬🙂
 
nino nino skrev:
....där man jackar i 220v kabeln.....
Ett "litet" påpekande som många verkar missa är att vi haft 230V, mellan fas och nolla, i vårt elnät sedan 1988. Det är 37 år sedan vi ändrade men det gamla 220/380V sitter kvar i minnet trots att det är 230/400V som gäller numera.
 
R roli skrev:
Ett "litet" påpekande som många verkar missa är att vi haft 230V, mellan fas och nolla, i vårt elnät sedan 1988. Det är 37 år sedan vi ändrade men det gamla 220/380V sitter kvar i minnet trots att det är 230/400V som gäller numera.
Jo jag vet, jag skriver 220 ibland och 230 ibland, ska skärpa till mig
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.