3 102 läst ·
37 svar
3k läst
37 svar
Amorteringskravet skrotas
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja. Jag skulle gärna se 5 % ränta och krav på amortering inom rimlig tid. Samt att mäklare banker mfl skriver ut detta i annonser och inte ger glädjekalkyler. Men jag är i minoritet som inte vill skuldsätta mig.
Vet du va det bästa är? Du behöver inte skuldsätta dig! Du får amortera hur mycket du vill på dina lån! Eller kanske ännu bättre bo i hyresrätt...torbeno skrev:
Men måste du tvinga mig?
Jag tvingar inte dig att inte amortera
Av ren nyfikenhet, varför vill du se gärna se 5% ränta och amorteringskrav? Som skuldfri har du väl förmånen att slippa bekymra dig om räntor och amorteringskrav. Hade jag haft möjligheten att betala vårt hus kontant så hade jag varit glad för det men jag har tack och lov inte den inställningen att jag är slav under banken eller har svårt och sova för att jag är skuldsatt. Men jag har full förståelse för att det finns de som inte vill skuldsätta sig och prioriterar amortering väldigt högt för att snabbt bli skuldfri.torbeno skrev:
Men amorteringskravet är fyrkantigt och jag kan inte säga att jag är särskilt besviken att det skrotats som förslaget var utformat.
Jag är skuldfri. Hat inga lån på min brf lgh. Och vill inte skuldsätta mig heller. Men jag kanske vill köpa ett hus framöver och då får jag fortsätta spara ett tag till innan det går i lås. Med dagens prisökning på hus så håller jag inte riktigt takten ... Så därför vill jag se amorteringskrav. För att jag skall ha en chans på bostadsmarknaden. Tycker ni andra att det är en sund kultur att belåna sig upp över öronen och enbart betala en låg ränta? Var kommer pengarna ifrån liksom, bankerna trollar fram miljoner på löpande band utan någon som helst täckning. Nån gång brister det och då får ni andra det jobbigt. Inte jag.
Jag känner många som har 100 % belåning (eller mer) på sitt boende. De lever så att de klarar varje månad precis med räkningar. Så går bilen sönder, dyr reparation. Lösningen: kolla med banken om man kan höja sitt bolån. Räntan är ju så låg! Ja, det blir ju bara en månadshöjning på nån hundralapp (amortering givetvis inte inräknat, det behöver man inte). Jag kan inte för mitt liv förstå eller tycka om detta och jag vägrar bidra till det
torbeno skrev:Jag är skuldfri. Hat inga lån på min brf lgh. Och vill inte skuldsätta mig heller. Men jag kanske vill köpa ett hus framöver och då får jag fortsätta spara ett tag till innan det går i lås. Med dagens prisökning på hus så håller jag inte riktigt takten ... Så därför vill jag se amorteringskrav. För att jag skall ha en chans på bostadsmarknaden. Tycker ni andra att det är en sund kultur att belåna sig upp över öronen och enbart betala en låg ränta? Var kommer pengarna ifrån liksom, bankerna trollar fram miljoner på löpande band utan någon som helst täckning. Nån gång brister det och då får ni andra det jobbigt. Inte jag.
Var och en får göra som den vill. Men anledningen att många behöver skuldsätta sig, är att de behöver någonstans att bo!
Ute på landsbygden kan du få ett rejält hus för under miljonen, men kommer du närmare större städer finns det knappast ett hus till salu, för mindre än tre miljoner. En miljon är ganska lätt att spara ihop om lönen är tillräckligt hög, men tre miljoner kommer att ta så lång tid att det i princip är otänkbart. Därför får många låna.
Skall du då med dina idéer om 5% ränta göda bankerna ännu mer?
Jag talar bara för mig själv. Bostadsbristen är stor och ett problem som man löser genom att bygga mer inte genom att låna men det är nog en annan diskussion. Hade huspriserna varit efter vad husen egentligen är värda hade ju fler kunnat bo i hus. Och om folk nöjt sig nån gång. Har man noll kroner köper man ett hus för 3. Har man 3 miljoner så köper man ju ett hus för 6. Inga problem att låna resten. Det är detta jag vill komma ifrån. Jag lägger noll kr på alkohol, Thailandsresor mm. Sparar och finansierar varje inköp jag gör. Har pengarna - sen konsumerar. 5 procent i ränta blir skitjobbigt för massa människor. Tänk att behöva sälja och flytta till mindre billigare. Tanken finns inte. Nä behåll den låga räntan och stoppa huvudet i sanden.
Redigerat:
Så att du ska kunna fortsätta leva i din bubbla så ska vi införa amorteringskrav?torbeno skrev:Jag talar bara för mig själv. Bostadsbristen är stor och ett problem som man löser genom att bygga mer inte genom att låna men det är nog en annan diskussion. Hade huspriserna varit efter vad husen egentligen är värda hade ju fler kunnat bo i hus. Och om folk nöjt sig nån gång. Har man noll kroner köper man ett hus för 3. Har man 3 miljoner så köper man ju ett hus för 6. Inga problem att låna resten. Det är detta jag vill komma ifrån. Jag lägger noll kr på alkohol, Thailandsresor mm. Sparar och finansierar varje inköp jag gör. Har pengarna - sen konsumerar. 5 procent i ränta blir skitjobbigt för massa människor. Tänk att behöva sälja och flytta till mindre billigare. Tanken finns inte. Nä behåll den låga räntan och stoppa huvudet i sanden.
Jag har en nyhet till dig... Även om det skulle bli amorteringskrav så skulle du ändå inte kunna spara ihop pengarna... Åtminstone inte om du vill bosätta dig när en storstad. Därför att priserna kommer inte att sjunka så mycket.
Vi har en bostadsbrist i många delar av Sverige. det handlar framförallt om att det finns för få boenden. Det bästa sättet att lösa en bostadsbrist på är att bygga fler bostäder. Eftersom de som bygger husen vill ha betalt så måste folk kunna låna pengar.
Jag tycker det är jättebra att du är så duktig på att spara, det är rätt att spara så mycket man kan. Även om inte bankerna tycker det...
Det är tråkigt att vissa har så lite pengar, det är aldrig roligt å vara fattig... Men det är väldigt svårt att vara överbelånad idag. Förresten,5% ränta skulle drabba dina vänner ganska hårt.... Vill du det?
förresten, hur lyckas man belåna sin fastighet till mer än 100%. Bankerna har lånat ut miljarder, ännu har de inte kraschat? De kraschar inte för att de lånar ut, det är deras inkomst. Det är när folk inte kan betala tillbaka...
En biluthyrare lever på att hyra ut sina bilar, om folk slutar hyra bilar så går han i KK.
Redigerat:
Och ändå vill du att dina vänner skall få 5 % ränta så att du ska kunna köpa ett hus lite billigare? Det kanske är du som ska nöja dig med vad du har om du nu inte vill låna. Jag anar en viss dubbelmoral från ditt håll.torbeno skrev:Jag känner många som har 100 % belåning (eller mer) på sitt boende. De lever så att de klarar varje månad precis med räkningar. Så går bilen sönder, dyr reparation. Lösningen: kolla med banken om man kan höja sitt bolån. Räntan är ju så låg! Ja, det blir ju bara en månadshöjning på nån hundralapp (amortering givetvis inte inräknat, det behöver man inte). Jag kan inte för mitt liv förstå eller tycka om detta och jag vägrar bidra till det
Det du beskriver ovan hör ju knappast till normalfallet. Visst finns det många som slentrianmässigt lånar pengar utan att ha full koll på utgifter och förändring över tid, men det finns också många som har stenkoll på sina finanser. Jag och min sambo har ca 50k i gemensam nettoinkomst och jobbar hårt. Eftersom vi båda är unga har vi inte gjort någon bostadskarriär utan har sparat ihop våra pengar själva. Om vi då köper en lägenhet eller ett hus som då blir belånat till 85 % och får en boendekostnad som är lägre än motsvarande hyresrätt, är det då fel enligt dig? För rent ekonomisk är det helt rätt, men du agerar kanske på andra premisser än ekonomiska?
Att du vill sitta och tokamortera är upp till dig, men med bolåneräntor runt 1,5 % så hade du haft bättre avkastning på annat sätt och därmed hade du tjänat mer på att klumpamortera om några år och göra något annat kul för pengarna som blev över. Eller amortera ännu mer...
Nån gång måste man betala notan. Ja, det blir jobbigt för mina vänner men så är det. Mitt FB-flöde svämmar över av lyxkonsumtion, det kulle inte störa mig alls om det fick normala proportioner istället.Odjuret skrev:Så att du ska kunna fortsätta leva i din bubbla så ska vi införa amorteringskrav?
Jag har en nyhet till dig... Även om det skulle bli amorteringskrav så skulle du ändå inte kunna spara ihop pengarna... Åtminstone inte om du vill bosätta dig när en storstad. Därför att priserna kommer inte att sjunka så mycket.
Vi har en bostadsbrist i många delar av Sverige. det handlar framförallt om att det finns för få boenden. Det bästa sättet att lösa en bostadsbrist på är att bygga fler bostäder. Eftersom de som bygger husen vill ha betalt så måste folk kunna låna pengar.
Jag tycker det är jättebra att du är så duktig på att spara, det är rätt att spara så mycket man kan. Även om inte bankerna tycker det...
Det är tråkigt att vissa har så lite pengar, det är aldrig roligt å vara fattig... Men det är väldigt svårt att vara överbelånad idag. Förresten,5% ränta skulle drabba dina vänner ganska hårt.... Vill du det?
Och som du säkert förstår - jag är kapabel att kolla på mitt bankkonto och jämföra den summan med priset i en husannons. Inte för att jag vill skylta med vår ekonomi men den är god och jag ligger inte långt från att köpa ett hus - kontant. i Göteborg. En avmattning där människor tom skulle behöva sälja sina hus och flytta till mindre - då skulle jag stå där i kön, inte först men med riktiga pengar. (Bankerna hatar mig, det enda de får är årsavgiften på visakortet och internetbanken.)
Jag vill köpa ett hus till till vad det faktiskt är värt! En bekants bekant fick till 60-tals hus i torslanda värderat till 3,9 mille. Huset är 65 kvm stort. Rimligt? Nej och åter nej. Det är detta jag vill komma ifrån. Den här trenden kan ju inte fortsätta, det är ju helt sjukt. Därför.falkn skrev:Och ändå vill du att dina vänner skall få 5 % ränta så att du ska kunna köpa ett hus lite billigare? Det kanske är du som ska nöja dig med vad du har om du nu inte vill låna. Jag anar en viss dubbelmoral från ditt håll.
Det du beskriver ovan hör ju knappast till normalfallet. Visst finns det många som slentrianmässigt lånar pengar utan att ha full koll på utgifter och förändring över tid, men det finns också många som har stenkoll på sina finanser. Jag och min sambo har ca 50k i gemensam nettoinkomst och jobbar hårt. Eftersom vi båda är unga har vi inte gjort någon bostadskarriär utan har sparat ihop våra pengar själva. Om vi då köper en lägenhet eller ett hus som då blir belånat till 85 % och får en boendekostnad som är lägre än motsvarande hyresrätt, är det då fel enligt dig? För rent ekonomisk är det helt rätt, men du agerar kanske på andra premisser än ekonomiska?
Att du vill sitta och tokamortera är upp till dig, men med bolåneräntor runt 1,5 % så hade du haft bättre avkastning på annat sätt och därmed hade du tjänat mer på att klumpamortera om några år och göra något annat kul för pengarna som blev över. Eller amortera ännu mer...
Sen är det ingen ko på isen för min del - även om mina vänner undrar varför vi inte flyttar. "HUR får ni plats?" Samma sak med vår lilla bil med den lilla motorn - inte alls värdig mig (enligt dem).
Jag vet att jag skiljer mig extremt mycket från i princip alla andra i dessa frågor så ni får ha överinseende med det.
Joådå, du kommer också få det jobbigt om det brister.torbeno skrev:
En djup krasch drabbar alla, hela samhället, även de "som skött sig". Man kan bara hoppas att de "som misskött sig" får det lite djävligare.
Men jag anser inte att det amorteringskrav som var tänkt att lanseras var bra. Orsaken är, som vi många anser, bostadsbristen. Det blir verkligen inte en enda extra bostad byggd med ett lagstadgat amorteringskrav, tvärtom faktiskt.
Och dessutom blev bomarknaden troligen bra mycket trögare som lök på laxen.
Bostadbristen hade ökat med amorteringskrav - helt kontraproduktivt.