För 3000 kr/år får du nog både 91an och Bamse :). Jag ändrade inte inte driftkostnaden alls (ett konstigt lågt default-värde bara), utan gick direkt på lånet och tittade i tabellfliken för att nå 50% efter 30 år. De där 19.68%en är efter 5 år.

Min poäng är att man troligtvis hamnar närmre verkligheten om man räknar med en amortering på 3750 kr/mån och lägger på 2%/år än om man räknar med en rak avbetalning. Amorteringen det 30e året är då 6659 kr/mån, vilket kanske låter mycket nu men jämför dagens siffror med vad man hade i lön/lån på 80talet så... :)

Jag bor i ett nybyggt hus på 122 kvm och har cirka 22k i driftkostnad per år.

Analytikern skrev:
... en sak slog mig precis: Mitt resonemang med 2% ökning varje år förutsätter att de nya (eventuella) reglerna med amorteringskrav godkänner det upplägget. Jag vet inte hur de kommer utformas, finns såklart en risk att amorteringskravet per månad utgår från en rak avbetalning för att sätta en miniminivå för amortering. Ta reda på det innan du lånar 4.25 miljoner så du fortfarande har råd med 91:an när du flyttat in :)

Angående ägarandelen, missförstod nog vad du undrade där: Du äger såklart hela bostaden även om den utgör säkerhet för ett lån. Eftersom lånet efter 5 år är 80.32% så blir din andel 19.68%. Otydlig för att inte säga direkt felaktig formulering på hemkalkyl
OK, så det är egentligen alltså banken som till största delen äger kåken jag bor i.

Men du ger en intressant vinkling på låneproblemet,
hoppas att du orkar fortsätta och utveckla resonemanget här :thumbup:

(När jag lägger näsan i vädret, och de bär ut mig med stövlarna först, vill jag inte vara skyldig någon en spänn. Varken banker eller skatteverk.
Det lilla som kanske finns kvar skall gå till mina arvingar :) )

PS
Jag läser egentligen inte 91:an utan hellre Knasen,
som jag kan identifiera mig med i mycket.
Han som myntade det odödliga tänkespråket "Även lata människor kan vara trötta".

Redigerat:
Jag vet inte om jag har så mycket mer att utveckla, men en liten sammanfattning av mina tankar kan du få. Denna gång med driftskostnaden höftad till 25000 kr/år :)

Låt säga att du ska låna 4,25 miljoner och det visar sig att det kommer ett amorteringskrav som säger att du måste amortera ner till 50% skuld på 30 år.

Om detta ska åstadkommas med en rak avbetalning så måste du amortera minst 5000 kr/månaden:

Om du istället utgår från en lägre amortering och höjer den med 2% per år så blir amorteringsnivån första året 3750 kr/mån:

För att komplicera det hela ytterligare finns det all anledning att tro att ditt hus kommer vara värt betydligt mer än 5 miljoner om 30 år (iaf om tomten ligger bra till). Dels pga inflation, men även för att bostadspriserna fortfarande ökar generellt. Detta innebär att din belåningsgrad kommer sjunka från 85 till 50 betydligt snabbare än på 30 år. Lek med tanken att huset ökar i värde till 8,5 miljoner på 30 år (igen, jämför dagens priser med 80-talets), då kommer du nå 50% belåningsgrad även om du inte amorterar någonting alls (4,25 miljoner = 50% av 8,50 miljoner). Knasigt? :)

Analytikern: Enligt förslaget från politikerna fanns såvitt jag vet inget tidsspann, däremot minst 3 procent amortering per år ned till 70 procent belåning, sen 2 procent per år ned till 50 procent belåning. Räkna på det ;)

Oj, det är hårda bud från politikerna! 3% på 4,25 miljoner är 127500 kr, alltså drygt 10 000 kr i månaden. Enligt denna http://www.byggahus.se/ekonomi/bankerna-fi-overens-om-amorteringskrav är det dock 2% som gäller ner till 70% belåning. Det ger 85k/år eller knappt 7100 i månaden. KnockOnWood får skynda sig att bygga sitt hus innan de nya reglerna träder i kraft :-)

Jag tycker det är bra med någon form av amorteringskrav men 2-3% per år låter lite väl högt i mina öron.

Analytikern skrev:
...Lek med tanken att huset ökar i värde till 8,5 miljoner på 30 år (igen, jämför dagens priser med 80-talets), då kommer du nå 50% belåningsgrad även om du inte amorterar någonting alls (4,25 miljoner = 50% av 8,50 miljoner). Knasigt? :)
Det är kanske anledningen till att det dröjer innan Finansinspektionen kommer fram till några generella regler.
Hur de än gör går det alltid att hitta kryphål :)
De rike och smarta klarar sig som vanligt undan.

Analytikern skrev:
...
KnockOnWood får skynda sig att bygga sitt hus innan de nya reglerna träder i kraft :-)
...
Det är lugnt, jag har mitt på det torra. Huset är (nästan) färdigt, och är byggt 80 möh :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.