Vi har gått i husbyggartankar under en lång tid och har nu det mesta på plats men tvekar pga det nya amorteringskravet främst för att det är svårt att sia om hur det kommer påverka huspriser framöver. När man bygger nytt ligger man ju generellt i en dyrare prisklass och med högre belåning än om man hade köpt ett liknande begagnat hus i ett jämförbart område. Hur tänker ni som också går i husbyggartankar i dagsläget? Väntar in ev bättre tider till hösten och då kanske prutläge på tomt/byggkostnader eller kör ni på 'business as usual'?

I vårt fall är det värt att bygga nytt jämfört med dagens begagnade husmarknad, men på håret, och när huset är inflyttningsklart och lånet överförs kommer de nya spelreglerna att gälla och därför kanske en risk för en avdämpad marknad. Vi bygger för att bo och inte för att sälja eller försöka realisera en snabb vinst eller så men det är ju ändå mindre roligt att 'förköpa sig' i bygget.

Ante

Oavsett om man bygga nytt eller köpa begagnat är det en bra idé att amortera. Amortera är att betala pengar till sin egen plånbok.
Vid nybygge är det viktigt att funderar om det skulle gå att sälja huset ett år efter nybygget för nästan samma pengar som du byggde för. Ett extremfall: det är kanske ganska dumt att bygga nytt i ett avfolkningsområde där man aldrig skulle få igen.
Kolla i ditt område vilken marknad det finns för hus i den prisklass du tänkte bygga för.

• Gilla
MRK
  • Laddar…
Ett nytt hus har ju många fördelar; garantier, ingen fastighetsavgift på många år, låg driftskostnad, sannolikt minimala kostnader för underhåll de första 5-10 åren.

Min erfarenhet är att begagnatpriserna är lite väl uppblåsta, de flesta hus behöver åtskilliga hundra tusen i upprustning för att komma ens i närheten av ett nybygge.

Det beror så mycket på vad man värderar och hur man vill leva.

För mig och min fru, med utflugna barn och rejält trötta på renoveringslivet, var det ett enkelt val att bygga nytt, med den bekymmerslöshet det innebär under många år.
Och med hyfsad ekonomi så att vi ansåg att resten av livet inte stod och föll med fastighetsmarknadens utveckling så...

Jag kommer aldrig att flytta här ifrån ändå, de får bära ut mig "med stövlarna först".

Men om utvecklingen framåt:
Jag har svårt att tro att det blir några dramatiska förändringar inom närtid.
Räntorna kommer inte att öka mycket detta decennium, och amorteringskrav och skatter kommer inte att ändras mycket heller. Politikerna vågar inte knäcka den bräckliga konjunkturutveckling vi har, det är min tro.

Men det är som sagt min tro.
Vem vet vad som finns i framtiden, om man inte har en kristallkula :eek:

PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Ante81!
Det vore intressant att veta vilken landsända du huserar i också.
Det är ju en viss skillnad på Pajala och Partille :)

Redigerat:
....För mig och min fru, med utflugna barn och rejält trötta på renoveringslivet, var det ett enkelt val att bygga nytt, med den bekymmerslöshet det innebär under många år.
Och med hyfsad ekonomi så att vi ansåg att resten av livet inte stod och föll med fastighetsmarknadens utveckling så...

Jag kommer aldrig att flytta här ifrån ändå, de får bära ut mig "med stövlarna först".....

Detta känner jag också men bara för att jag 1. är gammal och 2. har hittat drömstället. Är man under 40 tror jag inte på det. Därför är det alltid viktigt att fundera över återförsäljningspriset innan man investerar för mycket.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
...
Detta känner jag också men bara för att jag 1. är gammal...
- Man är inte äldre än man känner sig!
- Och hur gammal känner du dig då?
- Halvgammal :D

Jag och min fru är befinner oss i liknande tankebanor som TS.

Vi har fått offert från Myresjöhus på ett Smart 168 för cirka 3 miljoner inflyttningsklart, inklusive tomt och allt man kan komma på. Tomten ligger i ett helt nytt område, där det byggts närmare 30 nya villor under de senaste åren. Två villor med liknande standard och boendeyta som huset vi har offert på såldes under hösten och gick då på mellan 3,3 - 3,5 miljoner. Tycker ni då att vi har en för liten marginal, dvs om man bygger för 3 och kan sälja för max 3,5? Eller är det kanske bra förutsättningar?

Begagnat hus är inte riktigt aktuellt, i ett närliggande villaområde från 70-talet så kostar husen mellan 2,5 och 2,8 miljoner utan att de är nyrenoverade.

Enkelt uttryckt är det två frågor:
1. klarar man av ekonomin med ett nybyggt hus?
2. äe ett nybygge ekonomiskt försvarbart i det tilltänkta område?

Om man nu har pengar i överflöde som de unga paret i en annan tråd så spelar det ingen roll, bygg bara.

Kow: Min omgivning (barn, kompisar, maka, älskarinna, chefen mm) har helt olika uppfattningar om min verkliga eller upplevda ålder. Själv känner jag mig knappt vuxen, förutom när jag tittar i spegeln.

Thomas_Blekinge skrev:
Enkelt uttryckt är det två frågor:
1. klarar man av ekonomin med ett nybyggt hus?
2. äe ett nybygge ekonomiskt försvarbart i det tilltänkta område?

Om man nu har pengar i överflöde som de unga paret i en annan tråd så spelar det ingen roll, bygg bara.
Vi har knappast pengar i överflöd, samtidigt har vi båda bra löner och goda marginaler i ekonomin. Men vi har en dyr boendekostnad idag, bor i en hyresrätt, och ett nybyggt hus kostar oss ganska mycket mindre i månaden.

Inom ramen för vår nuvarande boendekostnad skulle man till och med, hypotetiskt, kunnat ta ett blancolån för att täcka upp kontantinsatsen för husbygget. Den sammanlagda månadskostnaden hade blivit ungefär den samma.

Vet någon vad som gäller med de nya amoteringskravet vid nybygge, är det på tomtköpet amorteringen baseras på eller vilket värde beräknas kravet?

Det beror nog på vad lånet avser och vad säkerheten är.

Om du lånar till tomten och sedan bygger ett hus för egna medel är ju rimligen belåningsgraden låg i förhållande till fastighetens hela värde.

Men du skall kanske ta lån för att klara husbygget också?

(Som svar till Jonatan79 i #11)

Ett exempel: tomtköp 2 mkr, byggkostnad 3mkr, lånar 4 mkr, förhandsvärdering 6 mkr. Finns det bestämmelser från FI vad som gäller över huvudtaget, eller kommer bankerna hitta på egna "regler"?

Om vi är konservativa och säger att fastigheten när huset är färdigt är värd 5 miljoner.
Så bör du väl få låna 4,25 (=85%) med fastigheten som säkerhet.

Om det då kommer krav på att du skall t.ex. amortera ner till 50% belåning på 30 år (otroligt som jag ser det),
så måste du amortera drygt 4.600 kr/månad.
I takt med att du amorterar sjunker naturligtvis räntekostnaderna.
Och under de 30 åren stiger huset troligen i värde. Vad innebär det för amorteringskravet?

Men inget av detta är ju spikat än, så det är bara ganska lösa spekulationer än så länge.

PS
Plötsligt blev jag religiös (det är ju nästan söndag :) )
Bekymra er därför inte för morgondagen, ty morgondagen skall ha sina egna bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga.
Matteus 6:34

Redigerat:
Kul input!

Utan att ha nagelfarit siffrorna i detalj reagerar jag inför driftkostnaden 3000 kr/år

Det inbegriper inte vatten, avlopp, sophämtning, el, försäkring osv va?

Är det bara prenumerationen på 91:an :cool:

Din ägandeandel: 19.68%
???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.