27 292 läst ·
124 svar
27k läst
124 svar
Amorterar ni ner huslånen när räntan ökar?
Killgissar att ingen Bank kommer lägga tid på att uppdatera sina kunders amorteringsgrundande värden, om inte finansinspektionen skulle tvinga dem att göra det. De har liksom inget intresse av det tänker jag?F fediwu skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Belåningsgrad c:a 15 %, jag ökade amorteringen till 1500:- per månad nu precis. Om/när räntan sjunker tillbaka en del kommer amorteringen att ökas igen. Skuldfri lagom till pensionen.
Det är nog en sund tanke, att ha betalt klart huslån lagom till pensionen. Jag gillar den tankenCancerman_777 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Vi ledsnade på allt årliga prutande på listräntan, hotande med att byta bank, byta bank till slut ändå, samma visa om igen, så gick över till Avanza. Inget mer prutande, allt digitalt. Har amorterar hårt sedan vi köpte huset för ca 6 år sedan, nere på ca 30% belåningsgrad, storstad, känns bra.L lodin92 skrev:Aha för oss lät det omöjligt utan att besöka dem trots att jag påpekade hur svårt jag hade att ta mig förbi dem, men det räckte att frun var förbi och gav underskrift så då vart de enklare. Men ändå ett iriterande moment, tycker de borde funnits en snabbfunktion på hemsidan/appen.. Vi har ganska lite lån så får inte pruta på listräntan, tidigare har det kvittat men nu är det iriterande. Har dessutom lantbruksfastighet så är ett mörker att byta bank när de ändå är så små summor.
Har möjlighet att lösa hela lånet vilket vi nu funderar på göra, skulle spara drygt 1200 kr i månaden så inga jätte summor. Men våran buffert skulle däremot krympa rejält.
Ja jag har varit påväg byta bank, men eftersom lantbruksfastighet så är det betydligt krångligare, bokslut ska in, massa frågor kring rörelsen etc så även fast jag börjat bytet har jag aldrig orkat få in alla dokument eftersom de trots allt är bekvämt med en bank man är van med.K Kim84 skrev:
J
Jerald Stuartson
Husägare
· Stockholm
· 539 inlägg
Jerald Stuartson
Husägare
- Stockholm
- 539 inlägg
Ja, men framförallt innan räntan ökade.L lodin92 skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Under åren med mycket låg ränta fanns det ju en stor möjlighet att amortera. Tack vare det så är nu vårt bostadslån på villan inte mer än ca 200 000 kr. Köpte för 660 000 2003. Känns bra nu !
6-10 månadslöner bör du ha på buffert åtminstone. Därefter är amortering ett bra alternativ. Jag är stenhård företrädare för det, det är klart bor du på vishan med 300 000 i lån spelar det ingen roll men har man som vi haft ett lån på över 4 är jag glad att snart vara nere på 3 och kan pynta in ytterligare 1 miljon när räntorna ska omförhandlas. Annars får du en ganska stor % del i el och räntekostnader. Har du lite slarvig eller sämre ekonomi tycker jag det är rimligast att göra som någon skrev här, att bestämma en fastpeng för amortering o ränta o sen höja amortering när räntan går ner o viseversa.
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Absolut. Men dels sjunker det om räntekostnaden överstiger 100k samt dels så kan det, lite som elbilsbonusen, upphöra imorgon. D.v.s. jag ser det mest som en bonus som åker in i sparande. Det är inget jag baserar min budget på.T Titagurgi skrev: