27 275 läst ·
124 svar
27k läst
124 svar
Amorterar ni ner huslånen när räntan ökar?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Absolut kombon är nog bäst. Det "positiva" nu när räntorna ligger runt 4% är att 100 000 som vi amorterar av på ett år typ ger faktiskt 300-400:- mindre i ränta i månaden. Inte en hel hög med pengar men det är ju i alla fall noterbart till skillnad från när räntorna låg kring 1-1,5%.K Krille4 skrev:Håller med dig men för att minska räntekostnaden med så mycket som 2-3 kkr krävs rätt lång tid av hög amortering för två personer som tillsammans har rätt höga månadslöner i kombination med hög ränta.
En kombination är absolut det bästa men känns lite fel om man satsat hårt på att amortera mycket samtidigt som man inte har buffert för vinterns elräkningar.
/Krille
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Nej, finns inget att amortera (huset kostade dock mindre än en kontantinsats för villor i storstadsområdena).
Väntar på att räntan på studielånet ska skjuta i höjden så man kan motivera sig att betala av det och bli 100% skuldfri.
Väntar på att räntan på studielånet ska skjuta i höjden så man kan motivera sig att betala av det och bli 100% skuldfri.
Har inte amorterat nåt de senaste fyra åren. Men då hade vi redan amorterat ner till runt 25 % belåningsgrad. Och räntan har varit så pass låg att det inte har känts vettigt att amortera mer.
Nu när räntan har gått upp börjar det kännas mer värt att lösa bolånet. Men har inte kommit till skott ännu.
Nu när räntan har gått upp börjar det kännas mer värt att lösa bolånet. Men har inte kommit till skott ännu.
Nä, vi betalar en klumpsumma då och då till banken utan att besöka dem.L lodin92 skrev:
Alltid smart att minska risken genom att minska lånen. Men om du väntat tills nu... Då räntan ökar... Då kanske du är för sent ute...
Då kommer du hamna i facket "fattiglapp" och kommer få en stämpel som de kallar "ekonomiska svårigheter"A Anders_Tranås skrev:
Jag ställde frågan till LF och svaret var nästan lite hotfullt.
De vägra höja räntan på sitt sketna sparkonto med från 0,35% så jag flyttar alla likvider som finns där =)
Vi ökade 2500kr / mån i takten men räntorna är bundna liksom elen på bra nivå och tidshorisont.
Byggde nytt 2019 med avsikt att betalt klart på max 20år.
I denna takten blir det 19 år och 2 månader så därav höjningen. Kommer höja mer och siktar på skuldfri på 15år totalt.
Bra kombination av amorteringar och investeringar för oss.
Man ska kunna sova om nätterna och balansera riskerna.
Byggde nytt 2019 med avsikt att betalt klart på max 20år.
I denna takten blir det 19 år och 2 månader så därav höjningen. Kommer höja mer och siktar på skuldfri på 15år totalt.
Bra kombination av amorteringar och investeringar för oss.
Man ska kunna sova om nätterna och balansera riskerna.
Jag håller absolut med och det är en svår balansgång med individuella prioriteringar. 100 000 kr i amortering på ett år vid 4% ränta ger ett netto på 233 kr/mån i minskad räntekostnad "för all framtid". Det får man då ställa mot att amorteringen då är på 8 333 kr/mån.S Styrman_jansson skrev:
Man bör absolut amortera men största fördelen som jag ser med amortering är att det är ett sparande som verkligen blir av.
/Krille
Aha för oss lät det omöjligt utan att besöka dem trots att jag påpekade hur svårt jag hade att ta mig förbi dem, men det räckte att frun var förbi och gav underskrift så då vart de enklare. Men ändå ett iriterande moment, tycker de borde funnits en snabbfunktion på hemsidan/appen.. Vi har ganska lite lån så får inte pruta på listräntan, tidigare har det kvittat men nu är det iriterande. Har dessutom lantbruksfastighet så är ett mörker att byta bank när de ändå är så små summor.@ @ndreas skrev:
Har möjlighet att lösa hela lånet vilket vi nu funderar på göra, skulle spara drygt 1200 kr i månaden så inga jätte summor. Men våran buffert skulle däremot krympa rejält.
Är den sitsen vi sitter i, hade det funnits en funktion på hemsidan att lösa bolånet vore det redan gjort. Känns som stenåldern att behöva besöka kontoret för det.Kilrain skrev:
Har inte amorterat nåt de senaste fyra åren. Men då hade vi redan amorterat ner till runt 25 % belåningsgrad. Och räntan har varit så pass låg att det inte har känts vettigt att amortera mer.
Nu när räntan har gått upp börjar det kännas mer värt att lösa bolånet. Men har inte kommit till skott ännu.
Om man löser lånet så tappar banken sina intänkter, så det är nog därför det inte ska vara för lätt. På samma sätt som bredbandsabonnemang måste sägas upp per telefon.L lodin92 skrev:
Konstig bank som inte tillåter extra amortering via internetbank.L lodin92 skrev:
När vi amorterade gjorde vi det mest via klumpsummor, 50k här, 100k där. Alltid via internet. Har lånet hos en av storbankerna.