K Krille4 skrev:
Håller med dig men för att minska räntekostnaden med så mycket som 2-3 kkr krävs rätt lång tid av hög amortering för två personer som tillsammans har rätt höga månadslöner i kombination med hög ränta.

En kombination är absolut det bästa men känns lite fel om man satsat hårt på att amortera mycket samtidigt som man inte har buffert för vinterns elräkningar.

/Krille
Absolut kombon är nog bäst. Det "positiva" nu när räntorna ligger runt 4% är att 100 000 som vi amorterar av på ett år typ ger faktiskt 300-400:- mindre i ränta i månaden. Inte en hel hög med pengar men det är ju i alla fall noterbart till skillnad från när räntorna låg kring 1-1,5%.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Vi själva har bundet lån till 2029 till 1,29% så vi amoterar på som vanligt med 2%. Belåningsgrad runt 60%. Lägger ungefär lika mycket på börsen som på amotering.
Wow.. grattis till vinsten ;)
 
Magnus E K
Nej, finns inget att amortera (huset kostade dock mindre än en kontantinsats för villor i storstadsområdena).

Väntar på att räntan på studielånet ska skjuta i höjden så man kan motivera sig att betala av det och bli 100% skuldfri.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
Har inte amorterat nåt de senaste fyra åren. Men då hade vi redan amorterat ner till runt 25 % belåningsgrad. Och räntan har varit så pass låg att det inte har känts vettigt att amortera mer.

Nu när räntan har gått upp börjar det kännas mer värt att lösa bolånet. Men har inte kommit till skott ännu.
 
@
L lodin92 skrev:
Hej, amorterar ni bort mer av huslånen nu när räntan ökat såpass mycket? Tidigare har vi inte brytt oss men nu börjar räntan ändå kännas dum att stå att betala. Dock fruktansvärt iriterande att man ska behöva in på banken för att få betala av en större summa av lånet, är det lika hos alla banker?
Nä, vi betalar en klumpsumma då och då till banken utan att besöka dem.

Alltid smart att minska risken genom att minska lånen. Men om du väntat tills nu... Då räntan ökar... Då kanske du är för sent ute...
 
  • Gilla
EssJess och 2 till
  • Laddar…
P
A Anders_Tranås skrev:
Hoppas banken går med på att pausa amorteringen i vinter för att betala de höga elräkningarna istället.
Då kommer du hamna i facket "fattiglapp" och kommer få en stämpel som de kallar "ekonomiska svårigheter"
Jag ställde frågan till LF och svaret var nästan lite hotfullt.
De vägra höja räntan på sitt sketna sparkonto med från 0,35% så jag flyttar alla likvider som finns där =)
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
Vi ökade 2500kr / mån i takten men räntorna är bundna liksom elen på bra nivå och tidshorisont.

Byggde nytt 2019 med avsikt att betalt klart på max 20år.
I denna takten blir det 19 år och 2 månader så därav höjningen. Kommer höja mer och siktar på skuldfri på 15år totalt.

Bra kombination av amorteringar och investeringar för oss.
Man ska kunna sova om nätterna och balansera riskerna.
 
K
S Styrman_jansson skrev:
Absolut kombon är nog bäst. Det "positiva" nu när räntorna ligger runt 4% är att 100 000 som vi amorterar av på ett år typ ger faktiskt 300-400:- mindre i ränta i månaden. Inte en hel hög med pengar men det är ju i alla fall noterbart till skillnad från när räntorna låg kring 1-1,5%.
Jag håller absolut med och det är en svår balansgång med individuella prioriteringar. 100 000 kr i amortering på ett år vid 4% ränta ger ett netto på 233 kr/mån i minskad räntekostnad "för all framtid". Det får man då ställa mot att amorteringen då är på 8 333 kr/mån.

Man bör absolut amortera men största fördelen som jag ser med amortering är att det är ett sparande som verkligen blir av.

/Krille
 
  • Gilla
Landbogården och 2 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Nä, vi betalar en klumpsumma då och då till banken utan att besöka dem.

Alltid smart att minska risken genom att minska lånen. Men om du väntat tills nu... Då räntan ökar... Då kanske du är för sent ute...
Aha för oss lät det omöjligt utan att besöka dem trots att jag påpekade hur svårt jag hade att ta mig förbi dem, men det räckte att frun var förbi och gav underskrift så då vart de enklare. Men ändå ett iriterande moment, tycker de borde funnits en snabbfunktion på hemsidan/appen.. Vi har ganska lite lån så får inte pruta på listräntan, tidigare har det kvittat men nu är det iriterande. Har dessutom lantbruksfastighet så är ett mörker att byta bank när de ändå är så små summor.
Har möjlighet att lösa hela lånet vilket vi nu funderar på göra, skulle spara drygt 1200 kr i månaden så inga jätte summor. Men våran buffert skulle däremot krympa rejält.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Har inte amorterat nåt de senaste fyra åren. Men då hade vi redan amorterat ner till runt 25 % belåningsgrad. Och räntan har varit så pass låg att det inte har känts vettigt att amortera mer.

Nu när räntan har gått upp börjar det kännas mer värt att lösa bolånet. Men har inte kommit till skott ännu.
Är den sitsen vi sitter i, hade det funnits en funktion på hemsidan att lösa bolånet vore det redan gjort. Känns som stenåldern att behöva besöka kontoret för det.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
A
L lodin92 skrev:
Är den sitsen vi sitter i, hade det funnits en funktion på hemsidan att lösa bolånet vore det redan gjort. Känns som stenåldern att behöva besöka kontoret för det.
Om man löser lånet så tappar banken sina intänkter, så det är nog därför det inte ska vara för lätt. På samma sätt som bredbandsabonnemang måste sägas upp per telefon.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Är den sitsen vi sitter i, hade det funnits en funktion på hemsidan att lösa bolånet vore det redan gjort. Känns som stenåldern att behöva besöka kontoret för det.
Har Du ingen telefonbank Du kan ringa till, så måste jag göra och det är nog så irriterande.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Är den sitsen vi sitter i, hade det funnits en funktion på hemsidan att lösa bolånet vore det redan gjort. Känns som stenåldern att behöva besöka kontoret för det.
Konstig bank som inte tillåter extra amortering via internetbank. :thinking:

När vi amorterade gjorde vi det mest via klumpsummor, 50k här, 100k där. Alltid via internet. Har lånet hos en av storbankerna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Det amorteringsgrundande värdet som man själv kan värdera om var 5e år. Om värdena på hus går ned, gör banken detta då per automatik? För man själv måste väl tidigare ta initiativet till det?
 
Kilrain Kilrain skrev:
Konstig bank som inte tillåter extra amortering via internetbank. :thinking:

När vi amorterade gjorde vi det mest via klumpsummor, 50k här, 100k där. Alltid via internet. Har lånet hos en av storbankerna.
Vi har Handelsbanken så man kan ju tycka dem borde haft det..
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.