S
J Johan456 skrev:
men Daniel, det är väl självklart. Men i det här fallet har ju inte TS amorterat innan så det verkar ju konstigt om banken plötsligt skulle bedöma det nödvändigt.
Om nu inte 50% belåning innebär över 4,5 bruttoårslöner. Eller att banken i dagens konjunktur helt enkelt vill att TS ska amortera för att minska risken på sikt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Reglerna är tydliga: Du måste, enligt reglerna, amortera om ditt lån är "högre" än 50%

"Amorteringskrav på grund av hög belåningsgrad
Du måste amortera på ditt bolån om du har en belåning som är högre än 50 procent av bostadens marknadsvärde. Är belåningsgraden över 70 procent ska du amortera 2 procent per år på lånebeloppet Är belåningsgraden över 50 procent, och högst 70 procent, ska du amortera 1 procent per år på lånebeloppet."

Dvs så fort lånet överstiger 50% så läggs en amortering på 1% av hela lånebeloppet upp: Sen när du har amorterat ned lånet till 50% eller lägre, så kan du ju omförhandla det (du kan iofs vara låst iom fasta avtal osv - men utefter amorteringsreglerna så behöver du inte då amortera mer)

[länk]

MEN det finns också andra regler, tex lånebelopp i förhållande till inkomst som kan slå till.
Alternativt amorterar du enbart på tilläggslånet, och då amorterar du av det på 10 år (10 procent per år). Men det gäller bara om du tog ditt befintliga lån före den 1 mars 2018.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Ffs, betala av era lån…
 
  • Gilla
  • Wow
rosell och 3 till
  • Laddar…
A
J Jansson42 skrev:
Ffs, betala av era lån…
varför? Om jag blir betydligt rikare på börsen, varför ska jag då amortera?
Har du nått mer dåligt förslag?
 
  • Gilla
rosell och 9 till
  • Laddar…
K
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Alternativt amorterar du enbart på tilläggslånet, och då amorterar du av det på 10 år (10 procent per år). Men det gäller bara om du tog ditt befintliga lån före den 1 mars 2018.
Är dock sannolikt inte någonting man kan komma på i efterhand. Brukar vara ett val man gör i samband med att man tar lånet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
K Kardan79 skrev:
Är dock sannolikt inte någonting man kan komma på i efterhand. Brukar vara ett val man gör i samband med att man tar lånet.
Om man inte har krav på amorterings så borde man väl själv kunna välja exakt hur mycket och när man vill amortera? Har försökt få kontakt med handläggaren i veckan utan svar. Vi har börjat titta på att byta bank.
 
B Baskavoda skrev:
Vi utökade nyligen vårt bolån med ca 3% så att vi lånar precis 50% av bostadens värde. Jag tolkar reglerna gällande amortering som att jag skulle amortera om jag lånar mer än 50% och inte exakt 50%, alltså 1 krona över halva värdet?
I samband med utökningen av lånet så löstes en av de två tidigare lånen på ca 50% av totala lånebeloppet upp och ett nytt större lån skapades på lite drygt 50% av totala lånebeloppet. Nu vill banken att vi amorterar på hela det nyskapade lånet, trots att den utökade lånedelen bara motsvarade ca 3% av vårt tidigare lån.

Jag förstår inte hur banken resonerar gällande detta, men vill även ha stöd för för mina tankar. Har banken något att vinna på att vi amorterar? Någon som är insatt i gällande regelverk?
Det finns ju fler saker än belåningsgrad som påverkar amorteringskrav. Inkomst tex.
Be er bankkontakt att motivera varför lite bättre.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B
L Ladreva skrev:
Det finns ju fler saker än belåningsgrad som påverkar amorteringskrav. Inkomst tex.
Be er bankkontakt att motivera varför lite bättre.
Ja men inte utöver 4,5x inkomst vilket vi inte uppnår.
 
B Baskavoda skrev:
Vet ej, men handläggaren hänvisar till lagkravet. Jag antar att den här personen gjort en tankevurpa bara, men tänkte även lyfta frågan här så det inte är jag som missuppfattat något helt.
Vi håller precis på att byta bank.
Tröttnade på inkompetenta (ny)anställda tjänstekvinnor(män). Droppen (efter en lång rad av tokigheter) som fick bägaren att rinna över var att de inte ens hade koll på amorteringskraven(då syftar jag på de legala kraven), så vi byter till Nordea trots att räntan är 0.2 procentenheter högre.

Otroligt irriterande att bli mästrad av nån nykläckt jur-kand som tror att de har koll.
Bytet har dessutom blivit fördröjt pga vår nuvarande bank fuckat upp pantbreven till den grad att kalla in nån specialist för att få ordning på papprena.

Kolla runt efter en ny bank, det är mitt råd
 
B
N noone70 skrev:
Vi håller precis på att byta bank.
Tröttnade på inkompetenta (ny)anställda tjänstekvinnor(män). Droppen (efter en lång rad av tokigheter) som fick bägaren att rinna över var att de inte ens hade koll på amorteringskraven(då syftar jag på de legala kraven), så vi byter till Nordea trots att räntan är 0.2 procentenheter högre.

Otroligt irriterande att bli mästrad av nån nykläckt jur-kand som tror att de har koll.
Bytet har dessutom blivit fördröjt pga vår nuvarande bank fuckat upp pantbreven till den grad att kalla in nån specialist för att få ordning på papprena.

Kolla runt efter en ny bank, det är mitt råd
Ja det är otroligt drygt. Min erfarenhet efter att ha varit kund i tre av storbankerna är att det är person beroende vilken hjälp man får. Ibland har det gått snabbt att få bra hjälp, andra gånger har det varit betydligt mer komplicerat.
Vi tittar på att byta till Skandiabanken nu som många verkar väldigt nöjda med.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
B Baskavoda skrev:
Om man inte har krav på amorterings så borde man väl själv kunna välja exakt hur mycket och när man vill amortera? Har försökt få kontakt med handläggaren i veckan utan svar. Vi har börjat titta på att byta bank.
Jag besvarade ett inlägg som handlar om möjligheten att göra tilläggslån, utan att därmed komma att omfattas av det "nya" regelverket.
Jag tog ett bostadslån 2016, då det saknades föreskrivet amorteringskrav. Några år senare lånade jag pengar med bostaden som säkerhet vid renovering av badrum. Jag kunde då välja att lägga om hela lånet, som då skulle omfattas av de nya reglerna, eller ta ett tilläggslån som skulle amortera av på 10år. Var tvungen att bestämma mig INNAN jag skrev på några papper.

Vad gäller er situation så hoppas jag att ni inte tog ett lån utan att diskutera villkoren med er bank. Jag vet verkligen inte varför banken kräver amortering, men som flera påpekat är det upp till banken att tillämpa strängare amorteringskrav än de föreskrivna. Allt fler banker gör också det.

Om ni nu redan tagit lånet, så läs villkoren. Där framgår kanske om amortering är ett krav banken själv ställt upp.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Ja det är otroligt drygt. Min erfarenhet efter att ha varit kund i tre av storbankerna är att det är person beroende vilken hjälp man får. Ibland har det gått snabbt att få bra hjälp, andra gånger har det varit betydligt mer komplicerat.
Vi tittar på att byta till Skandiabanken nu som många verkar väldigt nöjda med.
Håller med
Vi hade nordea fram till 2011 ish, då fick vi en ny bankman så var helt kass så vi bytte till SEB, samma där… bra bankman som sen gick vidare i karriären, fick ny kass kille
Bytte igen till vår nuvarande (mindre nischbank typ Skandia), funkade bra med den bankkontakt vi hade. Men sen så byggde vi hus och åkte in i deras byggkreditiv karusell och ny ansvarig. Funkade bra till hon vart sjukskriven och en ny tog över.
Hade säkert fungerat bra om vi hade att vanligt bygge men vi har en lantbruksfastighet och då är det lite special när det kommer till det mesta och det var där det inte funkade.

Sen har vår nuvarande bank ett totalhaveri när det gäller konto, kort, bankid och swish.
Vi har hållit på 2 år för att få ett fungerande swish till vår 17 åring, han har ff inte swish
 
  • Gilla
  • Wow
maleks och 1 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Du menar att banken lägger upp ett eget krav som inte följer lagkravet?
Lagkravet är utformat som minsta krav banken får ställa, banken får vara mer restriktiv men inte mer extensiv (förutom vid vissa speciella fall).

Men jag tror amorteringskravet är tydligt att man måste betala amortering på hela lånebeloppet tills man når 50% i belåning igen. Amorteringskravet gäller inte bara överskjutande del. Men när du amorterat ner till 50% igen bör du kunna få amorteringsfritt igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Dennan4 Dennan4 skrev:
Lagkravet är utformat som minsta krav banken får ställa, banken får vara mer restriktiv men inte mer extensiv (förutom vid vissa speciella fall).

Men jag tror amorteringskravet är tydligt att man måste betala amortering på hela lånebeloppet tills man når 50% i belåning igen. Amorteringskravet gäller inte bara överskjutande del. Men när du amorterat ner till 50% igen bör du kunna få amorteringsfritt igen.
Jo precis, men i det här fallet så lånar vi inte mer än 50% av värdet eller 4,5x årsinkomst. Vi får nog lite klarhet om banken återkopplar till oss
 
  • Gilla
Quiltar
  • Laddar…
Av vilket värde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.