B
Vi utökade nyligen vårt bolån med ca 3% så att vi lånar precis 50% av bostadens värde. Jag tolkar reglerna gällande amortering som att jag skulle amortera om jag lånar mer än 50% och inte exakt 50%, alltså 1 krona över halva värdet?
I samband med utökningen av lånet så löstes en av de två tidigare lånen på ca 50% av totala lånebeloppet upp och ett nytt större lån skapades på lite drygt 50% av totala lånebeloppet. Nu vill banken att vi amorterar på hela det nyskapade lånet, trots att den utökade lånedelen bara motsvarade ca 3% av vårt tidigare lån.

Jag förstår inte hur banken resonerar gällande detta, men vill även ha stöd för för mina tankar. Har banken något att vinna på att vi amorterar? Någon som är insatt i gällande regelverk?
 
Man kan ju undra hur dom resonerar. Om lånet är 50% av senaste värdering (om den får vara amorteringsgrundande) eller köpeskillingen så behöver ni inte amortera.
 
Att det inte finns ett lagkrav på amortering betyder inte att banken måste strunta i amorteringskrav.
 
  • Gilla
Fotografen och 15 till
  • Laddar…
B
D Daniel 109 skrev:
Att det inte finns ett lagkrav på amortering betyder inte att banken måste strunta i amorteringskrav.
Du menar att banken lägger upp ett eget krav som inte följer lagkravet?
 
  • Gilla
JonathanFlod och 3 till
  • Laddar…
Förekom amorteringskrav innan lagkraven infördes?
 
  • Gilla
tobbbias och 5 till
  • Laddar…
B
Vet ej, men handläggaren hänvisar till lagkravet. Jag antar att den här personen gjort en tankevurpa bara, men tänkte även lyfta frågan här så det inte är jag som missuppfattat något helt.
 
  • Gilla
grusgång och 1 till
  • Laddar…
Har du lån på 50,1% så ska du amortera minst 1% på hela lånebeloppet. Har du lån under 50% så finns det inget lagkrav. Men det är som sagt lagens minimikrav. Banken kan definitivt kräva mer.
 
  • Gilla
deetee och 14 till
  • Laddar…
G
När tog du första lånet? Om det var innan amorteringskravet kom till så behöver man inte amortera på det alls.
 
  • Gilla
kjeber och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
När tog du första lånet? Om det var innan amorteringskravet kom till så behöver man inte amortera på det alls.
Det gäller väl bara om du inte utökar lånet?
Räknas inte det som ett nytt lån då?
 
  • Gilla
johannord och 3 till
  • Laddar…
G
A Argastesnickaren skrev:
Det gäller väl bara om du inte utökar lånet?
Räknas inte det som ett nytt lån då?
Kanske det i mitt fall tog jag ett nytt lån på samma fastighet då det gamla var låst på 3 år.
Amorterade bara på det nya.
 
B Baskavoda skrev:
Vet ej, men handläggaren hänvisar till lagkravet. Jag antar att den här personen gjort en tankevurpa bara, men tänkte även lyfta frågan här så det inte är jag som missuppfattat något helt.
I så fall borde det ju lösa sig rätt fort, med tanke på att det räcker med en enda amortering för att hamna under 50 %, givet att all information här stämmer.

Så fråga handläggaren vad som händer nästa månad, när ni hamnar under 50 %.
 
  • Gilla
SSHH och 2 till
  • Laddar…
Men i det här fallet har man ju ombildat två bef lån, då räknas det som nytt.

Men oavsett hur lånebeloppen ligger i förhållande till lagkrav, så kan banken kräva att du amorterar. Det är ingen rättighet att låna amorteringsfritt.

Sedan är det ju också en fråga om vilket värde som åsyftas i första inlägget. Du har ett amorteringsgrundande värde som normalt bara får ändras var 5e år. Men du kan ha fått en ny värdering nu som ligger till grund för att överhuvudtaget få låna mer pengar på fastigheten. Denna nya värdering får då inte påverka ev. amorteringskrav.
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
B Baskavoda skrev:
Vi utökade nyligen vårt bolån med ca 3% så att vi lånar precis 50% av bostadens värde. Jag tolkar reglerna gällande amortering som att jag skulle amortera om jag lånar mer än 50% och inte exakt 50%, alltså 1 krona över halva värdet?
I samband med utökningen av lånet så löstes en av de två tidigare lånen på ca 50% av totala lånebeloppet upp och ett nytt större lån skapades på lite drygt 50% av totala lånebeloppet. Nu vill banken att vi amorterar på hela det nyskapade lånet, trots att den utökade lånedelen bara motsvarade ca 3% av vårt tidigare lån.

Jag förstår inte hur banken resonerar gällande detta, men vill även ha stöd för för mina tankar. Har banken något att vinna på att vi amorterar? Någon som är insatt i gällande regelverk?
Reglerna är tydliga: Du måste, enligt reglerna, amortera om ditt lån är "högre" än 50%

"Amorteringskrav på grund av hög belåningsgrad
Du måste amortera på ditt bolån om du har en belåning som är högre än 50 procent av bostadens marknadsvärde. Är belåningsgraden över 70 procent ska du amortera 2 procent per år på lånebeloppet Är belåningsgraden över 50 procent, och högst 70 procent, ska du amortera 1 procent per år på lånebeloppet."

Dvs så fort lånet överstiger 50% så läggs en amortering på 1% av hela lånebeloppet upp: Sen när du har amorterat ned lånet till 50% eller lägre, så kan du ju omförhandla det (du kan iofs vara låst iom fasta avtal osv - men utefter amorteringsreglerna så behöver du inte då amortera mer)

https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/amorteringskrav/

MEN det finns också andra regler, tex lånebelopp i förhållande till inkomst som kan slå till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Carno och 6 till
  • Laddar…
S
När du pratar om 50% belåningsvärde, är det en nygjord värdering eller är det i förhållande till det amorteringsgrundande värdet? Reglerna säger också att du endast får lov att uppdatera det amorteringsgrundande vart 5:e år om du inte gjort en större ändring tex utbyggnad mm. Nytt kök och badrum räcker inte.

För det kan vara så att du har skuldsättningsgrad 50% men mot det amorteringsgrundande värdet har du 60%.

Du pratar ingenting om skuldkvoten, så antar att lånebeloppet understiger 4,5 bruttoårslöner. Annars kan amorteringen banken vill ha vara kopplad till denna som också är lagstadgad.

Är det inget av ovanstående så kan det vara så att banken helt enkelt vill att du ska amortera. Lagkravet sätter miniminivå, banken kan alltid kräva mer än minimum, och kunden kan byta bank om man inte gillar det…
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det inte finns ett lagkrav på amortering betyder inte att banken måste strunta i amorteringskrav.
men Daniel, det är väl självklart. Men i det här fallet har ju inte TS amorterat innan så det verkar ju konstigt om banken plötsligt skulle bedöma det nödvändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.