Reglerna i USA är inte enhetliga. Vad jag förstår är det i vissa områden (delstater / städer?) tillåtet att dra FK lösa i väggar.
Stålrör har både för och nackdeler. Det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra.
De huvudsakliga porblemen med el i USA tycker jag är:
- ej beröringsskyddade kontakter
- låg systemspänning ger stora ledarareor
- sällan trefas tillgängligt
Stålrör har både för och nackdeler. Det är svårt att säga att det ena är bättre än det andra.
De huvudsakliga porblemen med el i USA tycker jag är:
- ej beröringsskyddade kontakter
- låg systemspänning ger stora ledarareor
- sällan trefas tillgängligt
Just de tre saker Peter räknar upp är sådana saker som gör att jag tycker jänkarnas elsystem i hemmen är underlägset exempelvis det svenska!
Känns som många länder har nödlösningar som kommit till i efterhand för att bättra på säkerheten. Titta exempelvis på engelsmännen som envisas med säkringar i stickkontakterna eller för den delen ofta kräver 110VAC-maskiner på byggarbetsplatser. Detta för att man kan förbättra säkerheten med mittpunktsjordade skyddstrafos. Jordfelsbrytare var är du?
Känns som många länder har nödlösningar som kommit till i efterhand för att bättra på säkerheten. Titta exempelvis på engelsmännen som envisas med säkringar i stickkontakterna eller för den delen ofta kräver 110VAC-maskiner på byggarbetsplatser. Detta för att man kan förbättra säkerheten med mittpunktsjordade skyddstrafos. Jordfelsbrytare var är du?
varierar ju så klart mellan delstaterna men de flesta har något som jag skulle vilja se även i sverige, en slags privatbehörighet för att arbeta med sin egen anläggning i sin egen fastighet.
vad jag hört så är den kursen betydligt enklare för en privatperson att genomgå än det är här i sverige, inga idiotiska lärlingskrav osv.
men då måste man ha ganska hyfsade förkunskaper redan innan.
vad jag hört så är den kursen betydligt enklare för en privatperson att genomgå än det är här i sverige, inga idiotiska lärlingskrav osv.
men då måste man ha ganska hyfsade förkunskaper redan innan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Ja, nu såhär i efterhand så hade de säkert sett att allt varit annorlunda, men de tyckte inte att de hade något val. Efter kriget så var man som sagt rejält fattiga i gamla England (man fick betala tillbaka pengar man lånat av Amerikanerna och man blev samtidigt av med många av sina inkomster från kolonierna) så koppar var dyrt. För att få den att räcka så långt som möjligt så valde man ringmatning, dvs ett uttag har fas och nolla dragen både "från vänster och höger" så att säga. Från centralen går (via en 32A säkring) två matningar på 2.5mm2 i olika rör runt huset till varje uttag (därav "ring mains"). Eftersom man inte kan ha ett vettigt utlösningsvillkor med en 32A säkring så fick man istället säkra i varje förbrukare (man kunde väl kanske tänkt sig en säkring i varje uttag också). Fördelen med det här arrangemanget är att man kan gå ner i ledararea för en större last, till 2/3 enl. standard, eftersom man har nytta av matningen från andra hållet (jmf du behöver inte mycket extra kabel om du lägger alla vägguttag efter varandra i en lång rad runt huset och sedan ansluter det sista tillbaka till centralen igen). Allt är för att spara koppar, notera exv att de drar skyddsjord med en storlek mindre kabel än övriga (dvs 1.5mm2 i ett i övrigt 2.5mm2 system). Och de tillät också mindre ledningsarea om man använde asbestisolerade kablar, eftersom dessa tålde högre värme.phl skrev:
Nackdelarna är naturligtvis flera, det fungerar fortfarande om en del skulle gå sönder, fast man då kör halva ringen överlastad, och ger magnetfält som inte är av denna världen (nu går en del tillbaka via nollan som går andra vägen, dvs du står inne i en stor antenn) vilket bla kan få bildskärmar (bildrör) att se konstiga ut.
Så valet var; sunkigt system eller inget ljus alls, de valde sunk.
P.S. Coolast lösning måste ändå vara en sorts gamla kontakter i England där säkringen också var ena stiftet på kontakten; för att byta säkring så skruvade man ut fas-stiftet och bytte det. Man levde fö länge med olika system för stickproppar/uttag, jag kommer ihåg att när jag köpte en skrivare från England så sent som på sent åttiotal så kom den utan stickprop; kunden var tvungen att montera sin egen (det kom med en lapp som förklarade vilka färger som var vilka).
Ja, amerikanarna är ju bra på att spara.. varför ha isolering på skyddsjorden....
Om vi också hade denna princip kunde vi ju direkt få massa fler trevliga färger lediga till andra kul FK behov:
Röd;
Grön
Gul:
Ingen risk att ta fel om det finns en oisolerad skyddsjord.....
Om vi också hade denna princip kunde vi ju direkt få massa fler trevliga färger lediga till andra kul FK behov:
Röd;
Grön
Gul:
Ingen risk att ta fel om det finns en oisolerad skyddsjord.....
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Även om det inte har med el att göra så glöm för all del inte avsaknaden av uppvärmning och tvärdrag även om allt är stängt. Kommer ihåg när min fru väckte mig på morgonkvisten på ett litet pittoreskt hotell i Cambridge och viskade "Vakna! det står någon bakom gardinen, den rör på sig!". Jag vände på mig och svarade yrvaket, "Ingen fara älskling, det är bara draget från fönstren som får dem att vaja lite i brisen..."phl skrev:
Ja, du menar enkelglasrutorna i skjutbara fönster där enda tätningen är tilliten till att träet inte har krymt? Eller för den delen svällt och därmed kärvat fönstret (händer lämpligt nog varje sommar när man absolut inte vill ha fönstrena öppna)...
Nåja, vad är det som är så illa med avsaknad av isolering på jorden? Spontant tänker jag att det vid fel i en förbrukare samt avbrott på jordledaren till centralen kan innebära att jordtåten blir ansluten till fas. Det i kombination med jordade stålrör och dosor blir ju förvisso intressant.
Nåja, vad är det som är så illa med avsaknad av isolering på jorden? Spontant tänker jag att det vid fel i en förbrukare samt avbrott på jordledaren till centralen kan innebära att jordtåten blir ansluten till fas. Det i kombination med jordade stålrör och dosor blir ju förvisso intressant.
Eller separata varm- och kallvattenkranar (det finns en historisk förklaring till det som har med kolvärmda vattencisterner och olika vattentryck att göra). Besökte nyligen en lyxigt nyrenoverad toalett på en fin restaurang där det satt en handskriven lapp ovanför vasken: "WARNING! Hot water gets HOT!"lars_stefan_axelsson skrev:Även om det inte har med el att göra så glöm för all del inte avsaknaden av uppvärmning och tvärdrag även om allt är stängt. Kommer ihåg när min fru väckte mig på morgonkvisten på ett litet pittoreskt hotell i Cambridge och viskade "Vakna! det står någon bakom gardinen, den rör på sig!". Jag vände på mig och svarade yrvaket, "Ingen fara älskling, det är bara draget från fönstren som får dem att vaja lite i brisen..."![]()