el_richard skrev:
USA, ett U-land...
Vi är flera som tycker så, ja! :D

jon_h skrev:
Jag trodde att den huvudsakliga poängen med dem var just att de var skyddstransformerade, inte hade någon jordpotential. De andra grejerna känns oerhört starkt underordnade detta.
Ja, det gör inte saken sämre heller.

jon_h skrev:
Sawsaw skrev att de skulle få försäljningsförbud om någon försökte sälja dem här, men jag vet fortfarande inte om det är olagligt att plugga in en sådan i ett uttag.
Det kan knappast vara olagligt. Man får väl peta in strumpstickor och vad som helst om man har lust.:D

Sawsaw skrev:
Jag lutar mig bara på att stickproppen går att dra ut en bit ur uttaget utan att kontakten bryts. Därmed blir stickproppens spänningsförande kontaktbleck åtkomliga för i princip vad som helst. Du kan lägga en spik över och kortsluta, eller också kan barnen peta in sina fingrar emellan. !
... vilket för övrigt är mycket praktiskt vid resor till USA. Man behöver aldrig ta med sig någon rese-adapter. Vår europakontakt passar förträffligt att skjuta på vinkelrätt mot de amerikanska blecken om man drar ut kontakten halvvägs. (Naturligtvis måste apparaten fungera för 110-240V oxå, men det brukar den göra vad gäller medhavda prylar)

:-)

Mikael_L skrev:
Att 110 volt system finns installerat i lab-miljö eller i industrin behöver inte betyda att det är godkänt i hem-miljö. Där håller jag med hempularen.

På vårt jobb har vi 110V i en del lab och test-lokaler . Vi har också en hel del annat skumt som antagligen inte skulle vara tillåtet i ett hem.
T.ex 1Mol/lit NaOH (mycket frätande), 99% etanol (giftigt), direkt från kranar på väggen.
Vi jobbar med oskyddad spänning ibland, höga tryck i oprovade tryckkärl. Så några 110-volts kontakter känns inte som den största risken.
Behöver jag tillägga att barn inte får vistas i labben (men i våra hem brukar dom befinna sig ;) )
Jag kanske missförstod men jag tolkade texten ovan som att 110V:s-system inte alls skulle vara tillåtana i hemmiljö

Mikael_L
MickeM skrev:
Jag kanske missförstod men jag tolkade texten ovan som att 110V:s-system inte alls skulle vara tillåtana i hemmiljö
Jag var kanske lite otydlig...
Jag menade bara för att nåt är tillåtet i t.ex. industrin betyder inte med automatik att det är tillåtet överallt annars.
Huruvida det är tillåtet eller ej i hushållet vet jag dock ej. Men så vitt jag förstått är t.ex. 12V elsystem tillåtna i hus och fritidshus, och jag kan inte se ngn anledning till varför 220V och 12V skulle vara tillåtet, men inte 110V.

Däremot är jag ganska säker på att USA-stickproppen inte kan vara godkänd för användning över klenspänning iaf (< 50V) i Sverige. Pga dess utomordentligt risiga skydd gentemot beröring av spänningssatt del.
Inte desto mindre har vi en massa sådana uttag på vårt jobb i våra lab, men jag kan tänka mig att vissa speciella miljöer har lite andra regler än hemmamiljö.

Återigen, jag skulle inte installera ett sånt elsystem i garaget, hellre hade jag en lös trafo mellan 230V och maskinen, som jag därigenom kan använda var som helst.

Då är vi på samma spår.
Jag skulle oxå använt en mellantrafo, viken jag dessutom kan ta med mig när jag flyttar. :-)
Kanske dessutom använt mig av 110V CEE-don istället.

Sawsaw skrev:
Precis! Vitsen med rakapparatuttagen är ju att spänningen är avsevärt lägre och att kortslutningsströmmen är starkt begränsad!
Håller med dig om kortslutningströmmen, men den ska ju du ha skyddsapparater som tar hand om, utlösningsvillkoret gäller även här. Vad det gäller spänningen så är den ju inte avsevärt lägre i våra rakapparatsuttag kontra NEMA-uttagen, däremot är det en poäng med skyddstrafobiten, men jag vet inte om dom använder direktjordade nät i USA, men det var ju inte frågan i tråden, utan om det var godkännt att använda NEMA uttag i Sverige.
Men när man använder USA-uttag i sverige måste man självklart ha en trafo (och en spartrafo duger ju inte) vilket gör att du får samma syddsnivå i ett rakapparatsuttag som i ett amerikanskt uttag, skilnaden är ju att du har med ett jordstift som inte har någon potential mot dom två strömförande ledarna.

Som jag skrev tidigare ska dom ju användas enligt tillverkarens föreskrifter, och det inkluderar ju även vilken spänning du släpper på!

Ang det dåliga beröringsskyddet för amerikanska kontakter har jag egna erfarenheter av det. Baksidan av ett varmt datorrack + amerikansk uttagslist + svettiga händer + högt kontakttryck = glider och får pekfingret mot fasstiftet med bra tryck. Som extra bonus höll jag emot skåpet med andra handen, så det blev 110V rakt igenom överkroppen.

Handen flög bort ganska fort som tyr var, men lungorna förlamades en stund. Att inte kunna andas på 30 sekunder lär en att tänka betydligt mer på elsäkerhet i fortsättningen. Dessutom kan man inte säga till kollegan några steg bort att man inte kan andas, man hörs ju inte...

Amerikanska eluttag är livsfarliga.

sverre skrev:
men jag vet inte om dom använder direktjordade nät i USA,

i sverige måste man självklart ha en trafo (och en spartrafo duger ju inte) vilket gör att du får samma syddsnivå i ett rakapparatsuttag som i ett amerikanskt uttag, skilnaden är ju att du har med ett jordstift som inte har någon potential mot dom två strömförande ledarna.
Vet inte exact hur det är i USA men i Japan har man tydligen 2x100 Volt (alltså 200 volt med mittuttag) så "nollan" torde inte flyta omkring. Japan hade visst 110 volt men man orkade inte hålla spänningen uppe så det blev de facto standard med 100 volt i Japan. Japan har importerat elsystemet frå USA, samma skitproppar.

Håller med om spartrafons begränsningar då maskinen beroende hur man vänder Schuckoproppen kan hålla 230 V gentemot skyddsjord.

Prototypen

Jag förstår inte hur en del kan vara så negativa till amerikanska lösningar "bara för att det är amerikanskt"
det fungerar ju alldelles utmärkt där!
precis som när folk klagar på röda blinkers på min cheva pickup, det är ju så i en hel världsdel, dessutom så tillåter USA orange blinkers, därför har dom både och, beroende på om bilen är byggd där eller importerad! och hör och häpna, det fungerar, men i sverige blir det total sinnesförvirring verkar det som!!

jag hade själv tänkt göra en separat fast 110v installation i garaget just för verktygens skull.
men som sagt, deras NEMA uttag finns ju inte här, OCH ett problem till som jag har, är att jag ska göra en utanpåliggande installation, och har EJ hittat utanpåliggande amerikanska uttag, har dom inte det? hur gör dom då i gamla hus?
jag vill ju inte gärna hacka hål i väggen för varje uttag.
det är faktiskt knappt så jag har hittat nåt elmaterial ALLS på nätet, har dom hårdare reglering av sådan försäljning?

tänk på att jänkarna även har spänningen 240v i t.ex. spisutttaget, så det finns verktyg som går på 240v och därmed bara är att pluggas in i svenska 230v uttag.
MEN då ska man även tänka på att i regel drar amerikanska verktyg mer ström än motsvarande svenska, då de måste klara sig med lägre spänning.
jag har tillexempel en amerikansk TIG svets för 240v, som jag kör med svensk stickpropp, MEN vid full belastning (180A) så kräver den 28A ström på AC-sidan, och mitt 230V uttag är inte säkrat till mer än 16A därför går proppen.
så det jag får göra de gångerna jag vill köra full kräm på svetsen är att jag tar min adapter där jag har en 32A CEE stickpropp och ett schuko-uttag i andra änden, då går det!

Orsaken kanske är att amerikanska maskiner och materiel är utvecklad och anpassad efter amerikansk standard och därför inte fungerar optimalt där man har en annan standard och uppbyggnad av sitt elnät.
Och för den som har som hobby att leka med amerikanska apparater (anpassade för den amerikanska marknaden) får nog finna sig i att göra egna lösningar, men för oss som sätter funktionen i första hand köper nog en apparat som är anpassad till vårt system. Det blir säkert både billigare och säkrare.

Om du nu vill använda amerikanska maskiner med 120V och 60Hz föreslår jag att du kikar på något sånt här:

Växelriktare

Ihop med en skyddstrafo kan det nog bli den enklaste lösningen

H
Ja USA är ett u-land på el. Har inte hänt mycket sen Edisons dagar. Installationerna påminner om de svenska installationer som fanns före vår övergång till 220V el 1953. Ledare som är isolerade med tjärdoppat papper, vägguttag utan tillstymmelse till beröringsskydd.

Apprentice skrev:
Om du nu vill använda amerikanska maskiner med 120V och 60Hz föreslår jag att du kikar på något sånt här:

Växelriktare

Ihop med en skyddstrafo kan det nog bli den enklaste lösningen
finns ju ingen mening med skyddstrafo till den, bara att plocka fram sina US tools och ett fett 12v batteri sen är det plug'n play.. men tyvärr drar dom ju kopiöst mycket ström på 12v sidan, vid 1000W 230v växelström drar den 100A!! men vid 120v kan man komma upp i 2000W och klara sig med 100A, men den strömmen drar ur ett vanligt bilbatteri på nolltid så du kär ju behöva ha bilen igång på ca 2.000RPM för att generatorn ska ha en chans att motverka tömningen av batteriet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.