Att 110 volt system finns installerat i lab-miljö eller i industrin behöver inte betyda att det är godkänt i hem-miljö. Där håller jag med hempularen.
På vårt jobb har vi 110V i en del lab och test-lokaler . Vi har också en hel del annat skumt som antagligen inte skulle vara tillåtet i ett hem.
T.ex 1Mol/lit NaOH (mycket frätande), 99% etanol (giftigt), direkt från kranar på väggen.
Vi jobbar med oskyddad spänning ibland, höga tryck i oprovade tryckkärl. Så några 110-volts kontakter känns inte som den största risken.
Behöver jag tillägga att barn inte får vistas i labben (men i våra hem brukar dom befinna sig
)
På vårt jobb har vi 110V i en del lab och test-lokaler . Vi har också en hel del annat skumt som antagligen inte skulle vara tillåtet i ett hem.
T.ex 1Mol/lit NaOH (mycket frätande), 99% etanol (giftigt), direkt från kranar på väggen.
Vi jobbar med oskyddad spänning ibland, höga tryck i oprovade tryckkärl. Så några 110-volts kontakter känns inte som den största risken.
Behöver jag tillägga att barn inte får vistas i labben (men i våra hem brukar dom befinna sig
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ursäkta att jag lägger mig i, men är det inte väldigt opraktiskt med 110 volts maskiner, det finns ju bara ett ställe de går att använda, i verkstan. Att fräsa bort påsalning runt toafönstret med överhandsfräsen betyder en hel del kabeldragning från 110 volts systemet.
Dessutom har vi 50 Hz men maskinen är dimensionerad för 60 Hz och det betyder att järnet i stator och rotor lättare går i mättnad och då får man sänka spänningen (strömmen) och effekten i maskinen minskar.
Det må vara chickt att visa upp en amerikansk direktimporterad maskin men blir det inte billigare och enklare med China tillverkat köpt på Rusta och Jula. Som dessutom är CE märkt (inte godkänd, märkt skrev jag med lite ironi)
Prototypen
Dessutom har vi 50 Hz men maskinen är dimensionerad för 60 Hz och det betyder att järnet i stator och rotor lättare går i mättnad och då får man sänka spänningen (strömmen) och effekten i maskinen minskar.
Det må vara chickt att visa upp en amerikansk direktimporterad maskin men blir det inte billigare och enklare med China tillverkat köpt på Rusta och Jula. Som dessutom är CE märkt (inte godkänd, märkt skrev jag med lite ironi)
Prototypen
Har de fler skador från el i USA? Det kan ju vara så att deras sämre säkerhetsstandard till viss del kompenseras av deras lägre spänning.
Deras kabeldragning i USA, är ju skrämande, metall dosor, spika "fet" kabel på reglarna, riktigt 50-tals varning på deras installationer, men som resten av USA, ett U-land...
/Richard (som åker på semester , och inte hinner läsa era svar)
/Richard (som åker på semester , och inte hinner läsa era svar)
Skulle vilja att ni plockar fram den standard eller föreskrift som säger att man inte kan använda andra spänningar i hemmiljö än 230V.
Som sagt tidigare så har vi t.ex rakuttag för 110V, dessa skulle då inte vara godkända?!?
Toaletten är väl ingen labb-miljö där barn ej får vistas?!?
Som sagt tidigare så har vi t.ex rakuttag för 110V, dessa skulle då inte vara godkända?!?
Toaletten är väl ingen labb-miljö där barn ej får vistas?!?
Jag vill gärna förtydliga att det jag är ute efter är att på en enkelt sätt ha ett par uttag där jag kan koppla in någon 115V-maskin. Jag är inte efter att återskapa en amerikansk elinstallation, med de fel och brister den eventuellt är behäftad med.
Men varför inte införskaffa en sådan trafo som jag länkade till tidigare då? Då är den ju dessutom flyttbar, och kostade otroligt lite i mitt tycke.
Sawsaw skrev att de skulle få försäljningsförbud om någon försökte sälja dem här, men jag vet fortfarande inte om det är olagligt att plugga in en sådan i ett uttag.
Sawsaw skrev att de skulle få försäljningsförbud om någon försökte sälja dem här, men jag vet fortfarande inte om det är olagligt att plugga in en sådan i ett uttag.
Vet som sagt inte hur det ligger till med om amerikanska uttag är godkända inom EU. Man tycker dom borde följa någon IEC norm.
I värsta fall får du väl köpa en trafo och montera i en låda samt sätta på ett CEE-don för 110V sedan byta till CEE-don även på dina 110V:s maskiner.
I värsta fall får du väl köpa en trafo och montera i en låda samt sätta på ett CEE-don för 110V sedan byta till CEE-don även på dina 110V:s maskiner.
Problemet är nog inte 110 volt utan just utförandet på den amerikanska kontakten, om spänningen var under 50V, dvs klenspänning, skulle nog läget vara ett annat.MickeM skrev:
Det vet jag ifrån vår produktutveckling, det är så jä*la kinkigt så det är inte sant.MickeM skrev:
CE och S, Fi, N osv godkänns inte alls i USA, UL godkänns inte i europa, kineserna har sin helt egna standard, dom erkänner vare sig CE eller UL. Det är kort sagt en jä*la soppa med standarder där alla tar sats mot olika mål ifråga om vad elsäkerhet egentligen handlar om.
Normer finns det, men dom är inte internationella, inte heller nationella nuförtiden utan regionsbundna. Förhoppningsvis etableras det på sikt internationella normer, men vägen dit är kantad av problem och mödor, ingen nation är speciellt sugen på att offra den konkurrensfördel dom skulle få om just deras egen standard skulle bli utnämnd till världsnorm.
Sen kan jag avsluta med att säga så här:
Skulle jag vara sugen på att installera ett eget 110V system i mitt garage med USA-kontakter skulle jag göra det, sen skulle jag dessutom riva hela installationen inför en försäljning av fastigheten, thats is, lite pragmatisk måste man kunna vara
Att jag sen inte alls ser fördelen med ett sånt system, och alltså inte skulle göra det i mitt garage är en annan historia.
Hade jag USA-maskiner skulle jag helt enkelt köpa någon sorts portabel trafo eller omvandlare (typ det Jon_h länkade till) som jag kopplar in mellan vanlig kontakt och maskin. Då blir jag inte fast i garaget heller med maskinerna.
Jag lutar mig bara på att stickproppen går att dra ut en bit ur uttaget utan att kontakten bryts. Därmed blir stickproppens spänningsförande kontaktbleck åtkomliga för i princip vad som helst. Du kan lägga en spik över och kortsluta, eller också kan barnen peta in sina fingrar emellan. Där duger det inte att skydda med jfb.sverre skrev:
Därför är jag väldigt säker på att de inte skulle slinka igenom svenska föreskrifter vid en kontroll!